laser output safety

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • umrix
    • Jan 2010
    • 9

laser output safety

Hallo,

Ik vraag mij af wat de maximum norm qua output in mW is voor bewegend laserlicht (geen straal) van dpps lasers in publiek gericht. Weet er iemand tot welk vermogen dit als veilig kan beschouwd worden?

greetz

umrix
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Dat hangt ervanaf op welke snelheid bewogen, dat hangt ervanaf wat de divergentie is van de straal, dat hangt er vanaf wat de dikte van de straal is, wat de afstand tot publiek is, etcetera.

Weet je het antwoord daarop niet of ken je die begrippen niet, dan gewoon niet doen.
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• umrix
      • Jan 2010
      • 9

laser output safety

ik heb momenteel een dpps laser van 500mW green 45kpps en gebruik nooit een single beam, maak enkel bewegende patronen. aangezien lasers tegenwoordig vlot te verkrijgen zijn en de fabriekanten enkel de waarschuwing: don't look directly into laserbeam meegeven zou het toch handig zijn een eenvoudige richtlijn te hebben gebaseerd op de output op voorwaarde dat je enkel bewegende patronen projecteerd aangezien de gemiddelde consument dat plug & play gebruikt. ik zou in de toekomst willen gaan naar een dpps RGB laser van max 5W 45kpps (min output = 1W green, 2W blue , 0.5W red) Als je enkel bewegende patronen projecteerd is dit dan nog veilig?

alvast bedankt voor de reply

greetz

umrix

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Het feit dat dat soort lasers (>1W) makkelijk verkrijgbaar zijn voor de gemiddelde drive-in wil niet zeggen dat het ook veilig is om te gebruiken.
        Er komt heel wat meer bij kijken dan "is het veilig als ik maar breed genoeg scan". Wat is breed, wat is genoeg? In die situaties moet je gewoon weten waar je mee bezig bent. Als je die expertise niet in huis hebt dan huur je die in of zorg je dat je een degelijke cursus volgt en lees je jezelf goed in mbt die materie.

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Als je weet dat ik een klassieke lasershow opbouw in twee uur en dan ook nog eens twee uur afregelwerk heb, om maximaal effect te krijgen bij een gegarandeerde veiligheid, dan snap je wel dat we dit hier niet ff op een forum kunnen regelen zeker? Er komt serieus wat reken- en meetwerk bij kijken.
          Weet je niet waar je mee bezig bent dan MAG je hier gewoon niet aan denken. Het is MISDADIG je publiek slachtoffer te laten worden van je onwetendheid.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...