Lichttafel voor schooltheater - Advies?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • w.eckhardt
    • Apr 2006
    • 46

Originally posted by CMY
    Zero88 Fatfrog of LeapFrog misschien wat?

Zijn zeer makkelijke tafels maar wel met de juiste mogelijkheden in deze toepassing. Het draaien van een voorstelling op deze tafels is een kwestie van op het juiste moment op GO drukken. Fade tijden zijn in te stellen. Alleen heb je maar genoeg voor 48 dimmers, net te weinig. Verder kan er een beeldscherm op worden aangesloten waardoor je dus memories namen kan geven (bijvoorbeeld een cue).

Eventueel een 2de hands Avolites Pearl, ook eenvoudig en vooral voor live dingen met veel improvisatie goed te doen.
    Ik mag helaas niet tweedehands kopen, anders hadden die tafels inderdaad erg hoog op mijn lijstje gestaan.
    Met DMX-patching is het geen enkel probleem. Het zaallicht neemt bijvoorbeeld al 4 dimmers in, en die mogen best samen gepatched worden.

Maar voor <2000 euro heb ik ze helaas nog nergens nieuw zien staan...

Comment

• sn-partyservice
      • Jan 2011
      • 14

Wij hebben hier een theater technisch lab v2 lichttafel staan.

Heel simpel niet veel digitaal geneuzel erop gewoon 24 faders verdeeld over 2 banken/presets.
      Onderste voor live de bovenste voor het aanpassen van het volgende programma simpel maar het werkt voor meer info kunt u altijd even contact op nemen!

Nathan

Comment

• Drumvogel
        • Nov 2004
        • 175

Originally posted by CMY
        En als degene die riep: "Chamsys, GrandMA en HOG" mij kan vertellen waar ik tafels van hun voor 2000 euro kan kopen zou ik hem heel dankbaar zijn
        Misschien dat je eens goed moet kijken op de verschillende sites van de importeurs. Ik heb er bij verteld dat een Hog niet binnen de prijs valt!

GrandMA is via Node en faderbord te gebruiken als 'complete' lichttafel in combinatie met PC.

En Chamsys... Bel maar eens met Menno van AppLED. Misschien dat een wing je wel iets zegt.

En overigens moet er niet worden geoordeeld over een opmerking die iemand maakt! Als je me zou kennen zou je weten dat het laatste waar ik naar kijk het merk is. Sterker nog heb ik dat meerdere keren op dit forum laten blijken!
        Last edited by moderator; 07-02-11, 19:51. Reason: off topic verwijderd

Comment

• mvdwerff
          • Sep 2010
          • 144

[LEFT]Ik ben hier hier absoluut niet mee eens, je roept om een setje tafels welke ik totaal niet vind thuishoren in een schooltheater. Hier zijn tafel gewenst welke makkelijk door leerlingen te bedienen zijn, welke nog weinig basiskennis hebben van de te programmeren tafels. Een tafel welke totaal op hybride gericht is, met ingebouwde matrixmappers en engines welke gemaakt zijn meerdere DMX univeres aan te sturen en over Artnet te praten is hier echt weggegooid geld.

Een MA-Node in combinatie met een fader board is wellicht een leuke oplossing voor alleen playback, maar programmeren wordt dan al een stuk moeilijker, en al helemaal voor leerlingen welke er weinig verstand van hebben.

Ik vind dat je zelf nu het blok zet wat je zelf oppert wat er op dit forum gebeurt: je accepteert niet dat mensen kritiek kunnen hebben op de opmerkingen die je plaatst!

Overigens, je oppert dat de Smartfade hetzelfde is als de TTL. De TTL is een tafeltje wat gemaakt is voor conventioneel. De Smartfade (en vooral de Smartfade ML) is een tafel die eigenlijk op dezelfde doelgroep oogt als jou Zero 88. Conventioneel met af en toe wat intelligent. Conclusie: deze tafels zijn eigenlijk perfect voor je!
          Echter bied de smartfade meer als je Zero: presets in kleurtjes onder je knopjes, inderdaad de mogelijkheid om hem te linken aan een pctje of laptop. Zeer uitgebreide mogelijkheden en zit gewoon super dergelijk in elkaar.
          Een aanrader!
          [/LEFT]
          Mark van der Werff
          Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• w.eckhardt
            • Apr 2006
            • 46

Originally posted by mvdwerff
            [LEFT]Ik ben hier hier absoluut niet mee eens, je roept om een setje tafels welke ik totaal niet vind thuishoren in een schooltheater. Hier zijn tafel gewenst welke makkelijk door leerlingen te bedienen zijn, welke nog weinig basiskennis hebben van de te programmeren tafels.
            [/LEFT]
            [LEFT]

Bedienbaar door een 12-jarige, maar ik heb ook VWO6-werkers die op het moment volledig tegen de limieten van de Jester aanlopen. Het is een vaste ploeg van 14 kinderen, waarvan er elk jaar een aantal afvallen vanwege eindexamens.

Ik vind dat je zelf nu het blok zet wat je zelf oppert wat er op dit forum gebeurt: je accepteert niet dat mensen kritiek kunnen hebben op de opmerkingen die je plaatst!
            Ik neem aan dat je nu reageert op de reactie van iemand anders, en niet richting mij?

Overigens, je oppert dat de Smartfade hetzelfde is als de TTL. De TTL is een tafeltje wat gemaakt is voor conventioneel. De Smartfade (en vooral de Smartfade ML) is een tafel die eigenlijk op dezelfde doelgroep oogt als jou Zero 88. Conventioneel met af en toe wat intelligent. Conclusie: deze tafels zijn eigenlijk perfect voor je!
            Echter bied de smartfade meer als je Zero: presets in kleurtjes onder je knopjes, inderdaad de mogelijkheid om hem te linken aan een pctje of laptop. Zeer uitgebreide mogelijkheden en zit gewoon super dergelijk in elkaar.
            Een aanrader!
            [/LEFT]
            Ik heb net de handleiding van de Smartfade toch maar eens goed doorgenomen. Op de site promoten ze vooral de versie met 2x12 faders.
            De 48-fader-versie is inderdaad zeer vergelijkbaar met de Jester48 die we nu hebben, met een paar leuke extra's.
            De Smartfade ML is inderdaad ook leuk, en zal ik toch ook nog eens een keer naar kijken.
            Jammer alleen dat beide niet een directe monitor-output hebben, maar verplicht via een PC moeten werken. Dat levert toch weer een grotere footprint op, en meer kwetsbare spullen.

Kortom: Ik zet ze toch maar weer in mijn shortlist

De TTL daarentegen heeft gewoon te weinig mogelijkheden, en het wordt dan echt werken met beperkingen.

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

Ik zelf ben in het bezit van een MA Node en draai er regelmatig kleine shows mee (512 parameters of minder).
              Zelf vind ik het programeren op MA vrij simpel en ook erg snel al is het een on pc versie.

Momenteel draai ik het of op mijn laptop als ik ergens ben en het is niet gepland.
              En voor als het een echte klus is op een pc met 2 schermen alles netjes ingebouwd in een flightcase.
              Beide kunnen de software goed aan en is erg snel.

Mijn faders bedien ik door middel van mijn oude lichttafel door de dmx in te configureren.
              Ben erg blij dat ik ben overgestapt op een Node voor de kleinere dingen.

Anders kun je misschien nog kijken naar een Avolite Titan mobile, met wat korting is hij misschien nog wel voor €2000 te regelen.

mvg Mark
              Freelance Light and Video |
              Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

MA Node is ongeschikt voor een school met beginnelingen en deze hoeveelheid shows. Er is behoefte aan hands-on, simpel overzicht en veel "schuifjes". Eerder genoemde opties zijn voor de topic-opener interessant, overige "pc-oplossingen" zijn verder zinloos.
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Arvind MA is in mijn ogen erg simpel, erg snel, qua performance als programeren.
                  Erg flexibel, en hands on behoefte heb ik nergens kunnen lezen.
                  Ook jouw genoemde overzichten zijn duidelijk, als MA operator moet jij dat weten Arvid.

Studenten hoeven niet eens de tafel neer te zetten om te kunnen programeren, kan gewoon via PC of Laptop.
                  Snap niet waarom het ongeschikt is...
                  Freelance Light and Video |
                  Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Ik weet als MA-Operator en zeeeeer ervaren instructeur, dat je moet luisteren naar de wensen van een klant. Je moet kijken vanuit het perspectief van een brugklasser zonder enige ervaring, die de term patch in beginsel niet begrijpt. Die wil lekker een paneel met veel schuifjes, overzicht en makkelijke manier van werken.

Een MA kan veel te veel interessante dingen en zorgt daardoor voor vertroebeling. Daarnaast is de software ontworpen met de bijbehorende hardware en is de PC oplossing slechts een tooltje voor "er bij". Los nog van het feit dat dit op Windhoos draait (en dus niet stabiel is), is het qua programmeren allesbehalve handig.

Het is net als bij auto's: een Formule 1 auto is top, maar je moet een verdomd goede coureur zijn om hier iets aan te hebben en jezelf niet klem te rijden.

Deze klant zoekt voor een bescheiden budget, een degelijke oplossing: gewoon een simpele lichttafel dus...
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• w.eckhardt
                      • Apr 2006
                      • 46

Originally posted by AJB
                      MA Node is ongeschikt voor een school met beginnelingen en deze hoeveelheid shows. Er is behoefte aan hands-on, simpel overzicht en veel "schuifjes". Eerder genoemde opties zijn voor de topic-opener interessant, overige "pc-oplossingen" zijn verder zinloos.
                      Klopt helemaal!

Ik ga nu eerst maar eens overleggen met de leerlingen wat ze precies willen.

Mijn shortlist die ik aan ze ga voorstellen:
                      - ETC Smartfade
                      - Zero 88 Jester ML48
                      - Elation 2496

En mocht ik van de schoolleiding toch nog mogen kijken naar 2e-hands, dan ga ik nog even kijken in hoeverre bijv. een Leapfrog nog tot de mogelijkheden behoort.

In ieder geval alvast bedankt voor de adviezen, ik kom waarschijnlijk over een maand of 2 nog terug om de eindkeuze hier neer te zetten.

Comment

• JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

Originally posted by mhsounds
                        Ik zelf ben in het bezit van een MA Node en draai er regelmatig kleine shows mee (512 parameters of minder).
                        Zelf vind ik het programeren op MA vrij simpel en ook erg snel al is het een on pc versie.

Momenteel draai ik het of op mijn laptop als ik ergens ben en het is niet gepland.
                        En voor als het een echte klus is op een pc met 2 schermen alles netjes ingebouwd in een flightcase.
                        Beide kunnen de software goed aan en is erg snel.
                        Met alle respect, maar dan heb je nog geen enkele serieuze show geprogrammeerd. Je kunt met een OnPC versie de snelheid van een goede operator op een tafel NOOIT halen, en een beetje show in combinatie met een beetje druk op de ketel vanaf opdrachtgever danwel lichtontwerper wordt al stressen. Paar wapperlampjes en knipper-de-knipper kan er natuurlijk prima mee, en als je dagen de tijd hebt om een sequence in m'kaar te frunneken is het ook prima, maar je kunt het gewoon niet als een serieus alternatief voor een lichttafel zien bij een serieuze show. Daarvoor ontbreekt elke vorm van ergonomie.
                        Creating shows beyond Imagination

Comment

• mvdwerff
                          • Sep 2010
                          • 144

Zelf ben ik zowel in het bezit van een MA-Node als een Compulite Vector, en heb de node altijd gebruikt icm OnPC als playback voor theatershow. 1 cuelist, 1 druk op de knop. Daarvoor is het handig.

de MA-Node is ontwikkelt waar de naam voor staat: het is een node, welke voor meer flexibiliteit zorgt waar je je DMX neerlegt.
                          De OnPC versies zijn Offline editors: ze bieden de mogelijk de shows voor te bereiden en voor te programmeren.

Ik vind het zeker geen dergelijk alternatief voor een console. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, als Mark zich comfortabel voelt met deze combinatie is dat natuurlijk fijn!

Ik vind je shortlist er prima uitzien, kijk tweedehands vooral niet naar een leapfrog. Heb net een tafeltje weggedaan. Ik vind het ondingen.
                          Mark van der Werff
                          Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

Hoi,

misschien een idee om te kijken naar een losse jester ML wing, een 12/24 kanaals jester en gelijktijdig de 48 volledig laten reviseren door de importeur. Dan heb je voor hetzelfde geld 3 tafels; een kleine 12/24 kanaals jester voor losse klusen, verhuur en als mooie lesmethode; daarnaast je oude 48 die weer als nieuw is, en een wing die je bij zowel de 12/24 als de 24/48 kunt gebruiken op het moment dat je met intelligent licht gaat werken, maar netjes in de case houdt op het moment dat je hem niet nodig hebt..

ben zelf erg gecharmeerd van de zero88 manier over de opzet van een lichttafel, maar gezien value for money kun je niet om een smartfade heen.
                            Elation is leuk, en die hebben nu alle produkten in europa leverbaar zijn ook best kwalitatief goede spullen, maar de lichttafels vind ik toch altijd wat gammel opgezet, met software die lang zo ver neit is als bij eerder genoemde opties.

Comment

• w.eckhardt
                              • Apr 2006
                              • 46

Originally posted by mvdwerff
                              Ik vind je shortlist er prima uitzien, kijk tweedehands vooral niet naar een leapfrog. Heb net een tafeltje weggedaan. Ik vind het ondingen.
                              Dan ben ik blij dat je hem al verkocht had, tenminste, als jij degene bent die hem op Marktplaats heeft staan.

Juist omdat de kleinere Zero88-tafels me bevielen, leek dit me een mooie optie.

Ik wou hem dus maar even uit eigen geld aanschaffen, om daarna te kijken of ik uiteindelijk de schoolleiding kon ompraten toch ook naar 2e-hands te kijken. (Ja, leraren verdienen echt zo slecht nog niet)

Als het dus echt zo een onding was: Lang leve de koper die me net voor was!
                              Last edited by w.eckhardt; 09-02-11, 22:15.

Comment

• R. den Ridder
                                • Sep 2000
                                • 1500

over welke leap hebben we het dan?

Hier werk ik met enige regelmaat met de nieuwe generatie leap's, met daaraan een touchscreen voor mijn pallets, en eerlijk gezegd vind ik het een droomtafel! nooit uitgaan van een enkele reactie hoor.. meeste mensen die ik ken die vanuit het theater de rocknroll kant op gaan zijn fan van de frog's (rekening houdend met het budget dan he) en andersom .. tja.. andersom probeert iedereen zo lang mogelijk op een rock'nroll manier te programmeren, en in de tussentijd blijft men roepen dat het niet werkt, zo'n frog

maargoed.. ik denk dat wij onze leap best wel eens een avondje uit de kist willen trekken als je er eens mee wil spelen hoor, mail maar eens. komende tijd alleen geen tijd. Maar Rolight kennende zijn die ook niet te beroerd om een tafel en een bak koffie klaar te zetten.

waarom is de leap in jou ogen een onding mvdwerff?

Comment

Working...