Lichttafel voor schooltheater - Advies?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• vasco
    replied
    Misschien even kijken naar de topic datum, ik hoop dat de TS (school) na twee jaar toch wel een geschikte tafel hebben gevonden.

Leave a comment:

• AJB
    replied
    Ik zou je sterk aanraden om eens te kijken naar de Martin M2GO en/of M2PC tafels. Op dit moment het sterkste product voor een hele scherpe prijs...

Leave a comment:

• goofloco
    replied
    Ik (een leerling) zit ook in de techniekclub maar dan van het Sint-maartenscollege in Voorburg (http://www.st-maartenstheater.nl) en wij gebruiken al jaren een LSC Maxim xl.
    Het voordeel hiervan is dat je deze tafel als leerling vrij snel de basis onder de knie hebt en je je dus meer kan focussen op het resultaat ipv het programmeren. En met de PatPad module is het mogelijk om intelligent licht aan te sturen. Wij sturen daar bijvoorbeeld 24 scrollers en 8 scanners mee aan.
    Ook het programmeren van een stack relatief makkelijk.

Leave a comment:

• Lala
    replied
    Ik denk dat dat nog niet eens een heel verkeerde keuze is!

Leave a comment:

• DeeBee
    replied
    Originally posted by twanschipper
    Zero88 Orb XF, prima tafeltje en geschikt voor al je wensen.
    inderdaad een mooie tafel, jammer dat ie ongeveer 7kEur kost, met een budget van 4kEur...gaat dat echt niet lukken

Zoals gezegd overwegen we momenteel serieus een Avo Tiger. Hoe kijken jullie daar tegen aan voor onze toepassing?

Leave a comment:

• twanschipper
    replied
    Zero88 Orb XF, prima tafeltje en geschikt voor al je wensen.

Leave a comment:

• DeeBee
    replied
    Heren,

ik heb deze discussie redelijk gevolgd en kamp met een vergelijkbare vraag.
    Voor ons lokale theater clubje is een nieuwe lichttafel ook gewenst. Momenteel draaien we onze voorstellingen een bijeengeraapte handel analoog, showmaster, scanmaster en sweetlight. Graag willen we de hele boel op één fatsoenlijke DMX tafel gaan draaien. Budget is zo'n 4kEur

Wat we moeten kunnen draaien:

Via een demultiplexer 24 analoge dimmer kanalen
    28 kanalen DMX dimmers
    LED fixtures (totaal zo'n 200 kanalen)
    Overige intelligentia (scans, blinders, rookdozen etc) zo'n 70 kanalen
    Totaal dus net iets meer dan een halve universe

Voorwaarden voor de nieuwe tafel: mogelijkheid om zonder poespas live in te kunnen grijpen op 24 analoge dimmerkringen. Relatief eenvoudig (we zijn tenslotte maar amateurs), goede controle over LED en combinatie "analoog"/intelligent. Draaien behalve theater ook regelmatig meer entertainment-achtige zaken waarbij het "show" effect de overhand heeft. Noem het disco of zo. Daarnaast moet er wat ruimte over blijven voor de toekomst, willen nog wel her en der wat (LED)fixtures bij prikken...

De Jester ML viel me als eerste op maar ik vroeg me af of 30 fixtures niet wat aan de lage kant is voor bovengenoemd lijstje? De in dit topic genoemde Elation tafel hadden we ook gezien maar, zo vertelde onze hofleverancier, schijnen nogal wat software problemen mee te zijn? Wellicht dat de ETC tafels een goed alternatief zijn, al heb ik geen idee van de prijs? Zijn momenteel aan het kijken naar Avo Tiger, die past in het budget en lijkt ruim bemeten voor zowel ouderwetse dimmerkanalen als een lading intelligent... Daarnaast is dat naar mijn mening vrij eenvoudige tafel in het gebruik. Maar: is die wellicht over-gespecificeerd voor onze doeleinden?

Benieuwd naar jullie ideeën, suggesties en opmerkingen...

Leave a comment:

• Djafterburner
    replied
    Misschien is een zero 88 jester tl extra wat, wij werken hier mee op een middelbare school, ik ben zelf leerling, doe dit als praktijk oefening, we kunnen zowel convensioneel, bewegend als led aansturen. Dit vergt wel enige oefening, maar oefening baart kunst. Het is een vrij simpel te leren tafel. Je kunt er oneindig veel mee.

Leave a comment:

• w.eckhardt
    replied
    Ondertussen een stapje verder.

De Elation 2496 blijft toch een hoop aantrekkelijks leveren. Als iemand er ergens mee werkt, of weet waar ik er eentje fysiek kan aanraken .

De ETC Smartfade is mogelijk toch de veilige keuze. Ik heb hem wel voorbij zien komen met een aantal kleine gezelschappen. Het is wel iets wat gasttechnici waarschijnlijk gelijk een goed gevoel geeft.
    Werd wat afgefakkeld op zijn "looks" vreemd genoeg, verder heb ik weinig argumenten tegen gehoord van degenen die ermee moeten gaan werken.

De Zero88 Jester gaat hem waarschijnlijk niet worden. Niet omdat het slechte tafels zijn, maar omdat het gevoel op het moment niet goed is bij Zero88. Dit heeft meer te maken (naar mijn mening) met de koek en broodkruimels die op wonderbaarlijke wijze in de faders vallen, dan met de bouwkwaliteit.

Leave a comment:

• Lynx
    replied
    Heb zelf de laatste gen Leap Frog 48 staan met touch screen ernaast. OK iets boven het budget maar tis wel een heerlijke tafel.

Bewegend licht en ook ledparren programmeren is een fluitje van een cent, memories zijn simpel te maken er er zitten een paar mooie functies in gebakken voor intelligent licht in memories welke makkelijk in te stellen zijn.

je kan zelfs een groep memories toewijzen aan een submaster en dan met de knop onder de fader door klikken.

Er zit veel in de tafel wat simpel werkt zonder eerst uren in de manual te moeten spitten.

Ik zelf mis nog wel crossfaders bij de memories.

Leave a comment:

• sn-partyservice
    replied
    Originally posted by lightjockey ty
    ik zou lekker gaan voor een spring v2 van ttl werk er zelf heel vaak mee en is heel fijn
    Ik sluit me daar volledig bij aan!
    Waarom?
    Overzichtelijk
    Je kan iedereen er mee laten werken
    Heel makkelijk scenes maken
    Live snel in te grijpen
    Kortom simpel maar toch veel functies!

Nathan

Leave a comment:

• lightjockey ty
    replied
    ik zou lekker gaan voor een spring v2 van ttl werk er zelf heel vaak mee en is heel fijn

Leave a comment:

• marciano
    replied
    Je zou ook kunnen kijken naar een strand lighting palette VL ik gebruik hem zeer regelmatig is wel iets duurder dan 2000 euro maar is wel echte theater tafel heeft faders en live erg snel (ja geen rock n roll maar meerdere bandjes simple lukt zeker)

Mijn tip is ga de bedrijven af en vraag daar een demo aan. jij kan iets prettig vinden wat ik niks vind. de ene rijd liever mercedes de andere liever audi maar zijn beide goede auto;s

Leave a comment:

• R. den Ridder
    replied
    als ik de cuelist-functionaliteiten van een gma of compulite vector bekijk blijft de zero inderdaad nergens, maar dit zijn tafels waarvan de volwaardige instapper al dubbel zo duur is. prijs/kwaliteit vindt ik de frogs softwarematig gewoon top. De faderwielen zijn af en toe wat pielerig, daar heb je zeker een punt, maar da's eigenlijk met iedere fader die velocitygevoelig is.

Leave a comment:

• mvdwerff
    replied
    Wij hadden een oude generatie leapfrog, in het theater.
    Juist de cuelist op de frog vond ik een nachtmerrie. Tafel bleef overigens ook steeds kapot gaat (na 5 reparaties bij erkende dealer).

Met de wheels kon ik nooit nauwkeurig een stand maken. Werken zonder toetsenbord en monitor was eigenlijk ook al niet te doen.

Let in mijn post vooral op het zinstuk: Ik vind. Natuurlijk zijn er mensen die er wellicht wel goede ervaringen mee hebben.

Een leapfrog vind ik een tafel waar mensen niet snel mee overweg zullen kunnen, en derhalve niet geschikt voor een schooltheater

Leave a comment:

Working...