Lasers bij band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marco89
    • Oct 2008
    • 27

Lasers bij band

Hee hallo,

Ik doe licht voor een dance/electro bandje, en ze willen graag lasers meehebben bij shows.. Nu weet ik persoonlijk zeeer weinig van lasers, en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Bij een aantal nummers in de set zou ik lasers willen gebruiken. Band bestaat uit 3 personen, en ik zou achter iedereen graag een laser willen. Lasers wil ik Full-color, en een strakke wit is belangrijk. Omdat niet elk podium 15 meter diep is heb ik een laser nodig die iig een 40graden hoek kan maken.

Disco-henkie tafarelen wil ik vermijden, de content moet simpel en strak zijn, en kleuren hoeven niet gecombineert te worden. Gewoon mooie volle cirkels, strakke vlakken en vloeiende bewegingen. Ik wil lasers gebruiken als onderdeel van de lichtset. Plaatjes maken met lasers & licht samen. Ik zoek geen cliche, sound-to-light, pfetjiieeww pfetjieuuw, omdat-het-kan discoshow.

Ik wil het aan gaan sturen met een laptop met Gma onPC. Laser moet dus dmx aanstuurbaar zijn.

Kunnen jullie me verder helpen?

Groet,

Marco
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Wil je het strak krijgen zul je voor een Ilda aansturing moeten gaan, laser via dmx is het niet, en dat met ervaring met on pc.
    Zeker als je ook nog een een full color laser wilt, ik werd al gek van een groene laser op dmx...
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Marco89
      • Oct 2008
      • 27

Kan dat ILDA over een xlr? Extra xlr lijntje vanaf foh is altijd wel te regelen bij festivals..

Kwam nog een GLP Impression laser tegen op internet.. Ding bleek alleen 33.000 euro te zijn.. Beetje jammer..

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

In een zaal kun je met DMX NOOIT de veiligheid garanderen: elke zaal is anders en telkens opnieuw zul je projecties moeten aanpassen om het publiek niet in gevaar te brengen. Dat is met DMX bijna niet mogelijk. Enige oplossing: een deftige ILDA-sturing.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

ILDA over XLR? Moet kunnen. Moet je wel minimaal 5 XLR-lijntjes over hebben en zelf de nodige verloopjes maken. Zie het liever niet moet ik zeggen.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Marco89
            • Oct 2008
            • 27

Hmmz, tja, t moet wel praktisch zijn natuurlijk..

Als een laser zelf een goed basispalet aan vormen/animaties heeft zou ik me daar wel mee kunnen redden. K zie bij veel lasers op internet staan dat ze zo'n 16 kanalen dmx gebruiken.. Dan kan het allemaal op 1 losse dmx..

In hoeverre is een RGB laser écht RGB? Kan ik dan gewoon vloeiend kleuren mengen als in een wapperlamp?

En in welke vermogenklasse moet ik kijken?

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Dit is wat Pangolin er over zegt op de website:

Lasershow Designer 2000 can control laser and theatrical equipment using DMX512 control. Pangolin dealers may sell some of these DMX-controlled devices, including lights, fog machines, mirrors, and even DMX-controlled laser projectors.
              If you are interested in making your own DMX-controlled device or laser projector, then you will need a DMX controller board. These boards convert DMX signals into TTL (on/off) or analog voltages. They also may use relays to control larger voltages, such as activating 110 VAC or 220 VAC devices.
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by AJB
                If you are interested in making your own DMX-controlled device or laser projector, then you will need a DMX controller board. These boards convert DMX signals into TTL (on/off) or analog voltages. They also may use relays to control larger voltages, such as activating 110 VAC or 220 VAC devices.
                Dat het kan staat hier niet echt ter discussie, een LD2000 of elk ander bordje (inclusief het goedkope Chinese printje) kan wel figuurtjes projecteren over DMX512.

Het probleem is dat je de veiligheid van je publiek met een DMX projector nu eenmaal niet kan garanderen. Er zal altijd een stuk slimmere sturing (en liefst nog een operator) tussen moeten.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Gaat het dan om het risico dat een laser stil komt te staan op een gefixeerd punt? Kun je dat niet oplossen met een soort "noodstop" systeem? Als in: power off ?
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

Pc met laser software op het podium.

Deze triggeren met DMX vanuit je GMA?
                    of over Cat 5 midi/TCPIP naar het podium sturen vanuit je GMA?

Ook kan je altijd als "noodstop" een Non-Dim kanaal maken op het podium voor de laser en deze onder een submastertje wegzetten?
                    ( nog nooit geprobeerd maar volgens mij moet dat prima werken)

Leks

schiet maar
                    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Marco89
                      • Oct 2008
                      • 27

T probleem met andere kabels/protocollen is dat je er niet bij elk festival even een extra lijntje bij kan laten leggen. Nu zou ik dat gewoon in de rider zetten, graag 1 extra dmx lijn vanaf foh naar stage. Ik moet het gedoe wel werkend kunnen krijgen in een ombouwtijd van soms maar 20 minuten, en graag richt ik de lichttafel even in naar eigen inzicht..

K kan het hele gedoetje wel over een handdimmer laten lopen + nondim kanaal op de laptop. Wel goed idee!

K heb nog eens over de opstelling nagedacht, en 2 lasers van de zijkant zou ook vet zijn. Vlakken maken voor/achter de band. En nog 1 laser aan de achterkant voor de cliché-dingetjes.. K heb het niet eerder gezien iig..

Maar naar welk vermogen laser zou ik moeten kijken?

Hier trouwens GLP Impression laser bij bandje: YouTube - Polarkreis 18 - Look (Live At Huxley's)
                      Vind het gebruik alleen te druk, groot omdat-het-kan gehalte.

Voor de prijs van 33.000,- p.s. zou ik alleen écht iets anders halen..

Paar 3000's ofzo, nightsky, openwit, zoom open.. nicee..

Comment

• mhsounds
                        • Sep 2009
                        • 933

Anders zou je eens moeten kijken naar een paar flinke video projectors en een mediaserver op het podium, kun je ook leuke trucjes mee uithalen, en misschien nog wel verdergaan als een laser.
                        Freelance Light and Video |
                        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Marco89
                          • Oct 2008
                          • 27

De ellende met video is dat het altijd licht geeft. + De prijs van zware projectors en mediaservers is echt teveel..

Maar weet iemand een laser die in de buurt komt van wat ik zoek?

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

Elke fatsoenlijke laser met een Pangolin Flashback 3 bordje erin voldoet voor jou. Dat bordje stuurt ILDA uit binnen de projector, heeft zeer goede kwaliteit output en wordt via DMX aangestuurd met heel veel kanalen. Scanrate voor de laser is dik in orde, en je kunt zelf andere laserframes uploaden om te gebruiken!!

Uiteraard kun je ook gewoon een willekeurige OK laser met ILDA ingang kopen, en een losse Pangolin Flashback 3 aanschaffen. Kort ILDA-kabeltje ertussen en je kunt ze gewoon in je DMX kring opnemen.

Kwaliteit van de output is NIET te vergelijken met alle el-cheapo Chinese DMX-bordjes in goedkope projectoren. Echt veel bruikbaarder.
                            Creating shows beyond Imagination

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by JeroenVDV
                              Uiteraard kun je ook gewoon een willekeurige OK laser met ILDA ingang kopen, en een losse Pangolin Flashback 3 aanschaffen. Kort ILDA-kabeltje ertussen en je kunt ze gewoon in je DMX kring opnemen.

Kwaliteit van de output is NIET te vergelijken met alle el-cheapo Chinese DMX-bordjes in goedkope projectoren. Echt veel bruikbaarder.
                              Dan heb je het natuurlijk wel over het aansturen van de FB3 (al dan niet met Quickshow) over DMX, niet het triggeren van ingebouwde figuurtjes op het ROM van dat Chinese bordje.

In een FB3 kun je netjes je eigen cue's en figuurtjes programmeren en die via DMX512 triggeren. Plus je hebt de optie om rechtstreeks via een laptop aan te sturen.

Het nadeel is nog wel altijd dat er geen mannetje tussen staat die van lasers weet en eventueel in kan grijpen als er iets misloopt.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...