Genius Motor Show MSD 250

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Genius Motor Show MSD 250

Knutselprojectje: 4 Genius Motor Show 250MSD moving heads waarvan er minimaal 2 weer 100% moeten kunnen werken, de 3de misschien. Nummer 4 is voor onderdelen.

Vandaag met nummer 1 bezig geweest. Na een klein pan probleempje opgelost te hebben (nulpunt motor kwam niet overeen met nulpunt head) en een uurtje demomode (heel was stof in rook opgegaan) nog een klein probleempje: de shutter.

De shutter bestaat uit 2 halve maantjes. De bovenste sluit niet helemaal netjes af, waardoor de shutter dus niet helemaal dicht is.
    Duwtje erop en hij zit wel goed. 3 a 5 keer open/dicht gaat goed, maar dan is het weer afgelopen en gaat de bovenste shutter weer niet meer dicht.
    Er is wel een harde tik te horen elke keer dat ie dicht gaat, ik kan niet goed vinden waar die vandaan komt, mogelijk uit het motortje zelf.

Voordat ik de halve kop uit elkaar schroef (motortje zit goed ingebouwd tussen motors voor prisma en focus) om die motor te reviseren of te vervangen: waar zou dit probleem uiteindelijk (meest waarschijnlijk) kunnen zitten? Is het motortje slecht, of is het calibratie van de motor (nulpunt niet goed)?

Als er iemand overigens enige vorm van documentatie heeft over deze heads... graag!
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Toevoeging: na ruim een uur demo mode keert het PAN probleempje ineens terug... en doet de shutter het prima.

Niet grappig.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• dirksken
      • Sep 2011
      • 12

Ok, ivm uw pan probleem : waarschijnlijk zal de optische sensor die de stappen telt van de panbeweging niet goed werken : blaas deze voorzichtig uit met perslucht of probeer de sensorlens (emittor en receiver te kuisen met een wattenstaafje en een beetje isopropanol alcohol - verkrijgbaar bij elke apotheker )
      Mogelijks ook vuil tussen de tandjes van het wieleke, sommige toestellen hebben een metalen wieleke dat zwart gespoten is, deze verf durft na jaren wel eens te beginnen afpellen en geeft zo een foute uitlezing van het aantal verlopen stappen, als uw machine dan zijn nulpunt bereikt ( uitlezing via magneet en sensor ) dan klopt dit niet.

Ivm die shutter : wat zou het kunnen zijn en wat zou ik zowiezo proberen :

Het tikken dat je hoort tijdens de shutterbeweging is waarschijnlijk het kloppen van 1 shutterblad tegen zijn eindstand - dit is het staafje waartegen de shutter tikt als het toestel zijn reset voltooid.
      Wanneer de shutter volledig open of dicht staat zal je zien dat deze dan tegen de aanslag staat, hier zou eigenlijk een spatie van ong 0.5mm moeten zijn, dit kan je best bijregelen met de motors onder spanning.
      Het soms tikken kan ook zijn dat 1 stappenmotor stappen " verliest " . Slechte motor misschien, verwissel de aansluitkabels van de motors eens en check dan . OPGELET geen pluggen van motors verwisselen als machine onder spanning staat !! De shutter gaat nu wel resetten in de verkeerde richting maar het is enkel om de motor te testen, vermits je ook nog een afbraakmachine hebt kan je ook deze zijn motor aansluiten.
      Aan de kabel van de print naar de motor zal het niet liggen want dan zouden beide shutters problemen hebben, deze werken parallel.
      Dan zal het ook de driver niet zijn maar je kan deze altijd eens verwisselen met de driver van uw afbraakmachine, opgelet eerst spanning afzetten.
      Ik vermoed dat het probleem aan de stappenmotor zelf ligt.

Hopelijk wordt je hier wijzer van,

Groeten, D.

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

@dirksken ook bij dit topic, (Ik las het al eerder) je komt na 10 maanden, beetje laat niet?

Comment

Working...