Uitlijnen moving heads

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hard8
    • Nov 2010
    • 6

Uitlijnen moving heads

Ik ben nieuw op dit forum en beginnend lichtman.
    Omdat ik een bandje steeds op verschillende podia moet uitlichten loop ik tegen het volgende probleem aan:
    Ik gebruik 2 moving heads als een semi volgspots. Deze gaat in diverse scenes naar mid-front, left-front, drummer enz. Omdat het podium steeds een verschillende grootte heeft, en de hoogte van de trussen varieert, is de uitlijnen van de moving heads een probleem.
    Is hier een oplossing voor zodat ik een algemene aanpassing op de coordinaten doe die in alle scenes door werkt?
    Is hier vakjargon voor (heb nl. al een tijdje gezocht, maar gebruik waarschijnlijk niet de juiste trefwoorden)?

Wie helpt me op weg?
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Wat gebruik je als lichtsturing?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• mvdwerff
      • Sep 2010
      • 144

Presets of Pallets, daar werken de meeste (professionele) sturingen mee.

Sla hier je Pan/Tilt waardes in op en als je die waardes in een cue wilt gebruiken, roep dan de pallet of preset aan.

Kom je dan vervolgens op een andere locatie, hoef je alleen maar de preset of pallet te wijzigen naar de juiste pan tilt waardes, en het word in alle cues waarin die pallet of preset wordt gebruikt doorgevoerd.

Succes!
      Mark van der Werff
      Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• hard8
        • Nov 2010
        • 6

Ik gebruik nu een mengtafel van Chauvet: de Obey 70.
        Zijn pallets/presets hierop mogelijk?
        Zo niet, welke (betaalbare) tafels hebben deze mogelijkheid wel?

Ik overweeg ook om over te stappen op aansturing via PC + software.
        Eigenlijk heb ik dan dezelfde vraag: Welke software ondersteunt pallets/presets?
        Last edited by hard8; 30-11-10, 14:46.

Comment

• chippie
          • Jul 2006
          • 528

Chamsys PC tafel kan hier zonder probleem aan voldoen.
          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

ja, een MA, Wholehog, Avolites console ook!
            Maar raadt eens wat beste Chippie, de beste man heeft een Chauvet oby70

Is het teveel moeite om een onderwerp te lezen, neem dan zeker niet de moeite om te reageren!

Inhoudelijk: Lastig om complete info over die oby70 te vinden, ik meldt me zodra ik meer weer.

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Goed, Google bracht raad.

Deze eenvoudige lichtsturing beschikt over de mogelijkheid om scenes op te slaan, die scenes kan je vervolgens afspelen in een chase.
              Door op locatie een scene aan te passen aan de stage van die dag, heb je een passend programma wat je af kan spelen.

Ik snap nu wel meer van de reactie van Chippie, je hebt er geen **** aan, aan dat tafeltje.
              Zeker niet wanneer je met en bandje getimed, strak je licht wil tikken.

Simpel geval van: verkeerde lichtsturing voor deze toepassing.

Comment

• jakobjan
                • Jul 2002
                • 599

Van wat ik in de usermanual van de obey 70 lees, gaat dit alleen op dmx kanaal, en niet met presets.
                Daar is deze tafel net even te simpel voor helaas.

Jakob-Jan
                Lightjockey Beta tester
                Freelance Licht tekkie

Comment

• chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

Dus ik had Google niet gaan raadplegen over dat Chauvet tafeltje?? Mooie veronderstelling........moderator.

Nu wat ik je nog wel wil meegeven is dat je via een Entec of andere dongle de Chamsys soft gratis kunt gebruiken.
                  Pas wel op, alle functies werken enkel met hun eigen producten!!!! Dus kijk eerst goed na of je de palet functie kunt gebruiken met een vreemde dongle. Werkt het wel ben je voor een klein bedrag (van de dongle) aardig op weg om je bandje mooi te belichten. Als je een geschikte dongle zoekt moet je hier maar even rondsmurven en ga je wel enkele merken en prijzen kunnen vinden. Veel plezier ermee.

Comment

• pieturp
                    • Jul 2010
                    • 70

Originally posted by jakobjan
                    Van wat ik in de usermanual van de obey 70 lees, gaat dit alleen op dmx kanaal, en niet met presets.
                    Toch is de kous daarmee nog niet helemaal af; als ik de manual lees, zie ik dat chases gemaakt worden als een serie scenes. Het is de vraag hoe dit is geïmplementeerd: Het kàn zo zijn dat door het modificeren van een scene dit dus wèl tot aanpassing van je chase lijdt.

Mocht dit werken, hoef je dus alleen voor je (belangrijkste) posities je scenes aan te passen.

Het kan echter ook goed zijn, dat bij het programmeren van je chase de *waarde(s)* van je scene wordt opgeslagen in de chase-step, i.p.v. het nummer van je scene; en dan maakt het aanpassen van die scene dus niets meer uit; immers de scene heeft er dan niets meer mee te maken.

De overbekende en behoorlijk cheape LC2412 (Behringer et al.) doet gelukkig wel aan "referencing" van scenes in chase-steps, en dat kan dus voor dit soort dingen uitkomst bieden.

Mocht de obey dit dus niet kunnen (en de PC-sturing geen optie blijken), is deze tafel misschien een idee?
                    Last edited by pieturp; 30-11-10, 21:38.
                    ... en etcetera en zo

Comment

• jakobjan
                      • Jul 2002
                      • 599

Ik denk dat dit een kwestie van Trial and error is.
                      maaaaarrrrr..... is die chase door te stappen of gaat deze volledig op de automaat.
                      Jakob-Jan
                      Lightjockey Beta tester
                      Freelance Licht tekkie

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

@Chippie, dat heb ik niet gezegd. Enige wat ik vreemd vind aan je eerste reactie is dat je een mogelijkheid geeft van een lichtsturing die kan wat gewenst is, maar dat dat helemaal de vraag niet is!

@pieturp, zolang een chase is opgebouwd uit scene's kan dat gaan werken, maar je kan ook een chase volstoppen met input die niet vanuit een scene komt.
                        Trial and error derhalve.

edit: LOL @jakobjan's bericht hierboven!

De chase is handmatig door te stappen, maar dat zegt niets over de wijze waarop de scene's in een chase worden opgeslagen, dat is juist het trial gedeelte van dit vraagstuk
                        Last edited by moderator; 30-11-10, 21:58.

Comment

• pieturp
                          • Jul 2010
                          • 70

Precies! Je kunt op deze tafel scenes als basis voor je chase gebruiken; 't is dan inderdaad een kwestie van trial-and-error of 't een "chase by reference" of een "chase by value" oplevert.
                          ... en etcetera en zo

Comment

• chippie
                            • Jul 2006
                            • 528

Ja raar he. Neem een stoel zet die op de scene. Lampje etc op uit richten.
                            Komt er een onverlaat aan en wil die stoel even een 2m naar links. En je kunt alles aanpassen......mooi niet, pallet aanpassen in Ch. en je hele cue gaat 2m mee opschuiven. Probleem opgelost. En door een voor een je scenes van je Chauvet aan te passen is onbegonnen werk want je schrijft eigenlijk alles opnieuw weg. Bij Ch. is dat niet nodig, een plaats aanpassen en alle cues gaan mee. Wil hij die stoel dan toevallig 3m naar rechts uitgelicht hebben. Zie bovenstaande....een aanpassing en alles gaat mee.
                            Dus om even kort te zijn, je kunt voor een roadshow alles opslaan en je startpunten kun je terplekke verleggen. De show blijft hetzelfde.
                            Last edited by chippie; 02-12-10, 06:59. Reason: Schrijffout

Comment

• pieturp
                              • Jul 2010
                              • 70

Euh Chippie, volgens mij proberen we uit te leggen dat het helemaal niet is gezegd dat 't op deze tafel *niet* kan lukken. 't Is een kwestie van uitproberen.

En of je 't dan pallet of scene (of stand of weet ik wat) noemt, maakt niet uit. Het ligt eraan hoe de tafel met z'n chase(s) omgaat; zijn die aan te passen door een (paar) scenes aan te passen, dan is 't makkelijk. Als dat niet zo is, dan wordt het lastig en moet je alle steps één voor één gaan aanpassen, en dat is zoals TS aangeeft nogal tijdrovend en vervelend!
                              ... en etcetera en zo

Comment

Working...