Martin SCX500 problemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • remixed
    • Mar 2009
    • 22

Martin SCX500 problemen

2 van de 4 scans die ik heb hebben een probleem. Ze zijn tweedehands gekocht (waarvan de 2 die het goed doen relatief nieuw zijn).

Het probleem:
    De scan reageert stand-alone prima, maar zodra ik hem via dmx koppel heeft hij soms een "tik" zegmaar om de 10 seconden waarbij hij opeens een willekeurige kant op schiet(het spiegeltje) en de kleuren even verschieten, hij gaat daarna automatisch door met het volgend van de dmx.

Wat ik heb gedaan:
    Ik heb de scanners allebei open gehaald en gekeken waar het aan lag, de kabel die van de dmx connector lopen naar de printplaat lopen langs een grote transformator in de scan, die 3 kabels (ground + - van dmx) waren niet gebundeld(alleen door een enkele ti-rip). Als ik deze kabels uit elkaar hield en bij de transformator hield kon ik het probleem op "commando" oproepen en stoppen (van de transformator afhouden en bundelen). Ik heb toen een hoop tirips eromheen gedaan zodat hij bij elkaar zou blijven, in de hoop dat dit de oplossing zou geven.

Resultaat:
    Probleem is gebleven, maar een stuk minder! Ik ga binnenkort de andere (goeie) scan even openhalen om te kijken of er misschien iets anders niet klopt zoals hoe de draden lopen, maar is er misschien iemand die iets snapt van dit probleem en mij kan helpen dit op te lossen?

Alvast bedankt!
  • jakobjan
    • Jul 2002
    • 599

Je zou de 3 draden ook kunnen vervangen door een afgeschermde draad.

Eens kijken of dat verbetering oplevert.

Weet je zeker dat het geen slechte soldering van 1 van de draden is.. je beweegt de draden namelijk als je ze naar de trafo toe buigt.
    Jakob-Jan
    Lightjockey Beta tester
    Freelance Licht tekkie

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

HEt kan ook een software fout zijn.

Deze scans hebben al een updates gehad kan je gewoon laten doen bij je dealer.

Of concollega's die zo een converter hebben kunnen dat voor je doen.

Laatste software is Version 1.1, 2005-10-21

Kun je zien bij opstarten.

Dit is er met deze update verbeterd :

Macros (pre-programmed shows) added - can be selected via DMX.
      Pan/tilt invert added, increasing synchronized movement options in multiple
      installations.
      Improved performance in auto-trigger mode.
      Tracking algorithms improved, giving enhanced tracking movement.
      Effects speed control curve more linear, allowing easier DMX control of effects
      speed.
      Fixes a bug that caused the DMX data LED to wait for several seconds before
      changing to the correct status if the DMX cable was connected or disconnected.
      Fixes a bug that made it possible for resets to fail when controlling by DMX if a
      reset command was sent while the color or gobo wheel was set to continuous
      rotation.
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• remixed
        • Mar 2009
        • 22

Slechte soldering of slechte connector heb ik bekeken, door de draad op die plekken "stil" te houden en dus alleen het andere gedeelte (bij de trafo) dichtbij en ver weg te houden.

Zelf dacht ik dat de trafo zoveel (magnetische) straling geeft dat de gebalanceerde kabels op sommige momenten ongebalanceerd bestraald worden. Hiermee bedoel ik dat alleen de + een extra dosis straling krijgt en de - niet (omdat de ene kabel wel dichtbij de trafo zit en het andere niet. Hiervoor heb ik dus de tirips toegevoegd. Alleen zijn de kabels daarbij niet getwist (een kabel zal dus altijd meer straling krijgen dan de ander) en ze zijn niet beschermd(shield).

Enige "foute" in mijn gedachte gang zou zijn dat alle scx-500 hier last van zouden moeten hebben, omdat het lijkt alsof het uit de fabriek zo hoort, dit ga ik dus controleren met de andere scans die het wel goed doen.

Ik zal dan ook meteen de software versie bekijken (dit wou ik zowiezo nog bekijken).

Comment

• Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

De foutmelding die jij aangeeft zegt mioj niets wel zijn er een x aantal scans geweest die tijdens de show hun DMX verloren en opnieuw opstartte.

Met de nieuwe software was dat verholpen.

Lijkt niet op jouw foutmelding maar mss helpt het

Succes
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• remixed
            • Mar 2009
            • 22

Lijkt er niet op dat hij opnieuw opstart, hij gaat direct verder met volgen van dmx nadat hij steeds kort even gek doet.

Maar misch toch software

Comment

• Shark
              • Aug 2007
              • 208

een tijdje geleden begon een scx500 bij mij spontaan te resetten na elke minuut
              even later starte deze simpelweg niet meer op, geen bewegende motor enzo..
              tot mijn verbazing was dit opgelost door de software opnieuw in te laden in het toestel
              dus kan daar ook een oplossing zijn

Comment

• CMY
                • Feb 2008
                • 49

Gebruik je wel een DMX-Terminator Daar kan het ook nog aan liggen.
                .....::::: Lichtpik :::::.....

Comment

• remixed
                  • Mar 2009
                  • 22

Ja ik gebruik een dmx terminator, ik heb 2 scans vandaag geupdate (deze werkte al prima, maar toch gedaan). Dus de scan die niet goed werkt die werkt nog steeds niet goed. Ik ga maar proberen om toch dat stukje interne kabel te vervangen door een beschermde dmx kabel

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

En ? al wat wijzer geworden ?

Mss eerst de bestaande bekabeling ff doorsolderen. Zou kunnen dat er idd iets los zit op de printplaatof slecht kontakt maakt

Comment

Working...