Storing in LED parren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tegniekus
    • Nov 2010
    • 4

Storing in LED parren

Dag collegas,

Ik kwam gisteravond in de club waar ik voorheen werkte en het viel me op dat de LED parren installatie storingen heeft.
    De installatie is na mijn tijd dus ik weet niet precies hoe het aangelegd is.
    (kabels lopen boven het plafond)
    Maar wat wel duidelijk is, is dat er een verschrikkelijk eind dmx kabel getrokken is. Het gaat om EUROLITE LED T-36 parren. (misschien al issues mee bekend?)
    Het lijkt erop dat er geen DMX terminator achter zit en dat dat de oplossing is. Maar er schijnt al (vergeefs) naar gekeken te zijn dus ik zou graag alle mogelijkheden verkennen. Zo leer je misschien ook nog eens wat nieuws

De vraag is dus: wat zijn alle mogelijke oorzaken van storing in de installatie?
  • Drumvogel
    • Nov 2004
    • 175

Defineer de storing. Wat doen de parren of doen de parren niet?
    Je mag in een dmx lijn 31 apparaten daisy-chain koppelen over een totale lengte van 1200 meter.

Er zijn zoveel mogelijke storingen met zovele oorzaken. Zonder duidelijke uitleg over de storing is er geen oorzaak te bepalen.

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Originally posted by Drumvogel
      Je mag in een dmx lijn 31 apparaten daisy-chain koppelen over een totale lengte van 1200 meter.
      In een ideale situatie: Ja. Met Eurolite Troep-36 LedParren? Zou er niet aan beginnen.

Afgezien van stand-alone modes met master/slave die roet in het eten kunnen gooien en lengtes DMX-kabel kan het ook "gewoon" een per ongeluk verkeerd gesoldeerde kabel zijn.

Ik zou het uitsluiten door met een DMX-splitter (altijd goed) verschillende lijnen te maken. Dan zie je vanzelf op welk punt je storingen tegenkomt en of het bij alle parren is, of alleen bij een bepaald lijntje vanuit je splitter.

Wat voor aansturing wordt er gebruikt?

Er zijn zoveel mogelijke storingen met zovele oorzaken. Zonder duidelijke uitleg over de storing is er geen oorzaak te bepalen.
      Daarnaast ziet de stand-alone functie van die China-troep er over 't algemeen zelfs uit als een storing..
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• Tegniekus
        • Nov 2010
        • 4

Ja ik had ze gister al gezegd dat als ze zeker willen weten dat het donderdag werkt ze hetvolgende aan moeten schaffen.

1x splitter
        2x Terminator
        2x DMX Repeater
        2x lood clips bij de kabelboom om het magnetische veld te cancellen

Ik denk zelf dus dat het probleem bij het terugkomende DMX signaal ligt en zo met een terminatortje op te lossen valt.

BESCHRIJVING STORING
        De storing vind namelijk inderdaad maar op 2 plekken plaats en het ligt niet aan de parren individueel.
        Het effect dat de storing heeft lijkt er heel sterk op dat willekeurige parameters op willekeurige waarden geactiveerd worden.
        Ze doen dus "zo te zien" niets wat niet binnen de parameters valt.
        Iets anders opmerkelijks is dat ze niet non-stop storen.
        Ze doen het een paar minuten gewoon zoals het hoort en dan gaan ze weer een paar minuten storen.

Comment

• Tegniekus
          • Nov 2010
          • 4

Naja het idee is eigenlijk juist om een beetje een samenvatting te krijgen van mogelijke stoorzenders. En dan bedoel ik niet alleen de voor de hand liggende maar vooral ook de bijzondere gevallen. Zoals radio signalen op je dmx lijn ontvangen enzo. Dan hebben we hier gelijk een mooie referentie topic aan.

Comment

• dubaifrank
            • Sep 2008
            • 35

Dat wil ik nog wel eens meemaken!!! dat gaat nooit niet lukken!!!!!!!!
            Frank Schotman
            AED Distribution

***without Lights it just Radio***

Comment

• Drumvogel
              • Nov 2004
              • 175

Als referentietopic denk ik dat het eind snel zoek raakt. Dat wordt een database op zich.

@ Jeroen. Natuurlijk is het in theorie zo dat er 31 apparaten kunnen worden gebruikt. Het is een globale opmerking op een globale vraag.

Het is ook nog van belang waarmee dit alles wordt aangestuurd.

Nogmaals, ik denk dat een topic moet worden gebruikt als complete database. Maar recht toe recht aan specifieke gevallen. Dan kun je met de zoekfunctie een probleem vinden.

Maar ik weet nog steeds niet wat de storing is. In ieder geval 2 plaatsen, willekeurige tijdsbestek en het zit parameters die standalone zijn.

Waarschijnlijk een los contact. Maar met een duidelijke plaatsbepaling en een idee van de storing, Flikkeren van bepaalde kleuren ofzo, kun je een probleem specifiek aanpakken.

Is ook beter dan een hoop spul kopen en er dan achter komen dat het probleem toch een los contactje in de par was.

Ik heb ooit een dmx storing gehad die ik niet kon oplossen totdat ik een andere splitter/booster nam. Bleek de through een los contactje op de print te hebben. Ik had de problemen soms de hele dag en soms ook niet. Maar als de booster resoneerde op de sublaag kwam ik het tegen. Lag dus ook aan de plaatsing van de booster en zelfs de PA. Veel koppeling aan de achterkant of hoog volume waren dus ook een factor om te bepalen waar de storing in zat, los contactje.

Comment

• Tegniekus
                • Nov 2010
                • 4

@ Jeroen. Natuurlijk is het in theorie zo dat er 31 apparaten kunnen worden gebruikt. Het is een globale opmerking op een globale vraag.

Het is ook nog van belang waarmee dit alles wordt aangestuurd.
                Je zegt het zelf al een beetje.
                Maar in theorie kun je 512 fixtures (3pin) or 1024 (5pin) op 1 lijn hebben.
                Dan maar dan gaan we uit van fixtures die met 1 parameter bedienbaar zijn en voorzien zijn van een DMX repeater.
                (niet erg realistisch maar dat is de theory meestal niet)
                Ik vind je scenario overigens erg goed.
                Dat is er inderdaad ééntje die je niet zo vaak tegen zal komen.
                Maar des te belangrijker om te lezen.

Dank!

Comment

• NiTRO
                  • Sep 2002
                  • 677

Originally posted by Tegniekus
                  Je zegt het zelf al een beetje.
                  Maar in theorie kun je 512 fixtures (3pin) or 1024 (5pin) op 1 lijn hebben.
                  Dan maar dan gaan we uit van fixtures die met 1 parameter bedienbaar zijn en voorzien zijn van een DMX repeater.
                  (niet erg realistisch maar dat is de theory meestal niet)
                  Ik vind je scenario overigens erg goed.
                  Dat is er inderdaad ééntje die je niet zo vaak tegen zal komen.
                  Maar des te belangrijker om te lezen.

Dank!
                  Huh ?
                  1024 kanalen over 5 pinnen? Die is nieuw voor mij? Per DMX lijn NIET meer dan 512 kanalen en dat kan over 3 pins of 5 pins. Alleen is 5 pins de enige officiële dmx standaard (dat ter zijde).

En het verhaal van de repeater volg ik ook even niet een repeater gebruik je alleen als je lijnen wilt splitten of langer dan 100m wilt maken.
                  (Ik adviseer nooit lijnen langer dan 100m zonder repeater.)

Het probleem hieronder beschreven heb ik vaker gezien, vaak is het het probleem van een of meerdere fixtures die nog op stand alone staan. Tegenwoordig word in zo'n stand alone optie vaak dmx uitgezonden. Stel je hebt nu de parren aan een licht tafel hangen EN een van die dingen staat nog op stand alone te zenden, dan heb je dus een signaal conflict en krijg je problemen zoals onderstaand beschreven staat.

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Volgens de theorie van Tegniekus kun je een oneindig aantal dmx apparaten aan elkaar koppelen met een maximum van het aantal dmx kabels op aarde icm 1 eindstop en gewoon alles op adres 1 laten staan. Doet alles echt wel iets hoor!

Lijnen langer dan 100m kunnen makkelijk zonder repeater.

E.e.a. is allemaal beschreven in een standaard norm voor DMX512, hou je je aan die norm, dan komt alles goed en heb je niet dit soort onzin nodig in een topic.

De genoemde storing kan komen door 1 kapotte/slechte kabel ergens in de keten. Verkeerde bekabeling, die na een tijd goed gewerkt te hebben nu toch ergens last van storing krijgt of het niet gebruiken van een eindstop. DMX heeft al voor vele vage storingen gezorgd!

Maar je hoeft niet meteen allemaal dure spullen aan te schaffen, probeer een eindstop en ga eens kijken wanneer het mis gaat door alle parren stuk voor stuk weer opnieuw aan te sluiten. Praten we dan weer eens verder!
                    Last edited by kokkie; 08-11-10, 23:57.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Het vraagstuk is hier NIET: "Wie weet het best de USSITT Standerd of DMX protocol2" uit te leggen.
                      Vriendelijk edoch dringend verzoek om dergelijke theoretische, niet terzake doende berichten dan ook niet te plaatsen in dit onderwerp!
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Just Dennis
                        • Dec 2009
                        • 6

Dag collegas,

Ik kwam gisteravond in de club waar ik voorheen werkte en het viel me op dat de LED parren installatie storingen heeft.
                        Maar wat wel duidelijk is, is dat er een verschrikkelijk eind dmx kabel getrokken is. Het gaat om EUROLITE LED T-36 parren. (misschien al issues mee bekend?)
                        Het lijkt erop dat er geen DMX terminator achter zit en dat dat de oplossing is. Maar er schijnt al (vergeefs) naar gekeken te zijn dus ik zou graag alle mogelijkheden verkennen. Zo leer je misschien ook nog eens wat nieuws

De vraag is dus: wat zijn alle mogelijke oorzaken van storing in de installatie?
                        er kan best veel aan het handje zijn. maar denk dat je eens moet kijken of het aan ''al'' deze ledparren ligt. of kijk eens naar bekabeling (pinnen verkeerd gesoldeerd enzo) suc6 ermee het is een kwestie van kijken vanaf waar doet mijn dmx singaal het nog?

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

2x lood clips bij de kabelboom om het magnetische veld te cancellen
                          Dat hier nog niemand op gereageerd heeft! Of gebruiken jullie allemaal standaard lood clips? Hoe groot zijn die loodclips dan eigenlijk?

Ik gebruik wel ooit ferriet kernen om ervoor te zorgen dat retourstromen ook werkelijk het bedoelde retourpad kiezen. (Die dingen die je bijv. ook om vga kabels ziet zitten)

Comment

• Tummy
                            • Nov 2008
                            • 324

Dag collegas,

waarom niet 1 voor 1 loshalen? waar de storing ophoud zit het probleem,
                            sluit dan de 1e ledpar aan, en de reeks daarna los, dan de 2e erbij, de 3e erbij etc,
                            de kabels lopen boven het plafond zeg je,
                            lijkt mij logisch dat dan de xlr connectors achteraf gesoldeerd zijn, als dat verkeerd gedaan is geeft dat storingen op je hele lijn.

ik heb ook wel eens een storing gehad met een Grote reeks aan led parren, dat er 1 dipswitch (nr 10) verkeerd stond, en daarom storing gaf
                            Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by Tummy
                              lijkt mij logisch dat dan de xlr connectors achteraf gesoldeerd zijn, als dat verkeerd gedaan is geeft dat storingen op je hele lijn.
                              Ik neem aan dat het ooit goed gewerkt heeft, lijkt me kwalijk als de installateur het zo (verkeerd om gesoldeerd) achter gelaten heeft.

Er zijn wel veel mensen die denken dat als je maar vooraan begint en er van alles bij knoopt dat dan de laatste kabel die je aansluit de storing veroorzaakt.
                              Ik heb toch wel eens meegemaakt dat een slechte kabel met een x aantal fixtures erop goed (genoeg) werkte en als er meer bij kwam het mis ging...

Pas nog bij een collega, iets minder technisch, rukte zijn haren ongeveer uit zijn hoofd, snapte er niets van. Toch is de manier van fout zoeken wel de manier om er mee te beginnen. De splitter methode gebruik ik zelf ook graag. Ik heb er zelfs een speciaal voor ontwikkeld

Comment

Working...