Duurzaamheid on Stage! (3 november)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lena
    • Feb 2006
    • 32

Duurzaamheid on Stage! (3 november)

Let op, dit is geen commercieel bericht!

Duurzaamheid on Stage! Mening van publiek telt bij beleving podiumbelichting

Datum Woensdag 3 november 2010 (20.00 u)
    Locatie Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
    Toegang Gratis
    Aanmelden Publiek hoeft zich niet tevoren aan te melden

Op woensdagavond 3 november 2010 kunnen liefhebbers in de Rotterdamse Schouwburg deel uitmaken van een bijzonder experiment met duurzame podiumbelichting. Scapino Ballet Rotterdam en Danstheater AYA dansen fragmenten uit lopende voorstellingen, waarbij ze afwisselend belicht worden met conventionele en duurzame podiumbelichting. Het publiek beantwoordt na elk fragment een paar enquêtevragen over de beleving van de voorstelling. De resultaten zijn onderdeel van een uitgebreider onderzoek naar duurzame podiumbelichting. De Vereniging voor Podiumtechnologie wil met dit project ‘Duurzaamheid On Stage!’ energiebesparing stimuleren. De hulp van het publiek is nodig.

Het Scapino Ballet en Danstheater AYA dansen beide een fragment van tien minuten uit hun voorstelling. Dat doen ze ieder twee maal: de ene keer met conventionele en de andere keer met duurzame podiumbelichting. De dansers noch het publiek weten wanneer welke lampen worden gebruikt.

Danstheater AYA danst een stuk uit StringsVerstrengeld van Wies Bloemen.
    Scapino Ballet Rotterdam danst een deel uit een van zijn succesvolle voorstellingen.

Experiment en symposium
    De enquêteresultaten vormen een belangrijk onderdeel van het volledige experiment Duurzaamheid on Stage! van de Vereniging voor Podiumtechnologie, waarin ook de duurzame, ultramoderne lampen op veel aspecten zijn doorgemeten. Het experiment wordt afgesloten met het symposium Duurzaamheid on Stage! op 6 december 2010 in Theater De Spiegel in Zwolle. Daar komen alle vormen van duurzaamheid rond podia aan de orde. Lees hier meer over het symposium van 6 december.

Duurzaamheid on Stage! is tot stand gekomen dankzij een Energie Onderzoeks Subsidie van Agentschap NL en met steun van HA Rental, DutchView BV, Broadcast Facilities Nederland, Niek Heijboer Lichtadvies, Lightco Nederland BV, Flashlight, Rolight, Fairlight, Controllux, Rotterdamse Schouwburg, Odeon De Spiegel Zwolle, Gemeente Zwolle en Scapino Ballet Rotterdam.
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Bijzonder leuk initiatief, en de resultaten kunnen interessant zijn voor iedereen hier in de business.

Mijn vraag is alleen; wat verstaan ze onder 'conventionele belichting' en wat onder 'duurzame belichting'?

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Lena
      • Feb 2006
      • 32

Hoi 4AC,

De lichtontwerpers kiezen voor hun ontwerp uit een door de initiatiefnemers geselecteerd pakket van 50 armaturen, het zogenaamde mandje. Dit is hun 'schilderspalet'. In het mandje zitten alle gangbare typen armaturen: PAR, fresnel, profiel, horizon, striplights en geautomatiseerde lichtbronnen. Het duurzame mandje bevat de meest efficiënte en energiezuinige lichtbronnen, gebaseerd op High Power led, Plasma of CDM-T/CST, met een vermogen lager dan 750W en een levensduur boven de 5.000 uur. Het conventionele mandje bevat halogeen armaturen met de nieuwste lamptechnologie (HLP, P3, Hi-bright) en indien gewenst HMI/MSR lampen. Voor halogeen geldt een lampefficiëntie van 30 lumen per Watt en een levensduur tot 1.000 uur.

Ik heb geen idee of dit een antwoord op de vraag is, omdat ik zo weinig verstand van licht (en techniek algemeen) heb, dat ik zelf niet begrijp wat ik hierboven heb geschreven.

Meer info: http://www.vpt.nl/media/vpt%20activi...r_ledlicht.pdf

Comment

• Q-av
        • Nov 2008
        • 86

En is de uitslag er al???
        Ben wel benieuwd

Comment

• Svartrose
          • Apr 2008
          • 229

Geloof dat de uitslag 6 december komt. Ik ben er geweest. Het was goed opgezet. En ik zag verschil maar kon niet zien wat conventioneel of energiezuinig licht was.... En daarin was ik niet de enige. En dat is natuurlijk ook de bedoeling geweest: laten zien dat energiezuinig licht een goed alternatief is tegenwoordig. Ben wel benieuwd naar de kosten en de baten. En voor theater/dans waar je de lampen zelf vaak niet ziet is het een goed alternatief, maar hoe is dat bij band/disco-licht?

Kortom: ben benieuwd naar de uitslag!

Comment

• LJ Gerrit
            • Apr 2002
            • 479

Originally posted by Q-av
            En is de uitslag er al???
            Ben wel benieuwd
            [LIST=1][*]Duurzaam[*]Conventioneel[*]Conventioneel[*]Duurzaam[/LIST]Details zoals eerder vermeld op 6 december in theater De Spiegel te Zwolle.
            Symposium: Duurzaamheid on Stage! Van inspiratie naar realisatie - Zichtlijnen - Vereniging voor Podiumtechnologie
            ------------------------------------------------
            Without colour, there is no perception
            MvG

Gerrit Schottert
            Controllux

Comment

• Lena
              • Feb 2006
              • 32

Bovengenoemde link lijkt bij mij niet te werken. Wellicht is dit (Symposium: Duurzaamheid on Stage! Van inspiratie naar realisatie - Zichtlijnen - Vereniging voor Podiumtechnologie) een betere...

Comment

• LJ Gerrit
                • Apr 2002
                • 479

Er komt wederom zo'n dag aan.
                21 maart in de IJsselhallen te Zwolle
                Vakdag "Duurzaamheid on Stage!"
                Without colour, there is no perception
                MvG

Gerrit Schottert
                Controllux

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by Lena
                  Duurzaamheid on Stage! is tot stand gekomen dankzij een Energie Onderzoeks Subsidie van Agentschap NL ...
                  kortom: weer een leuk project, dus...

Comment

Working...