jands hog 1000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pipping
    • Aug 2010
    • 83

jands hog 1000

Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe lichttafel en ik heb een hog 1000/hog 2 aangeboden gekregen.
    Heeft iemand hier ervaring mee en is deze goed te gebruiken als theatertafel of voor livewerk ? En is het programmeren ervan makkelijk

Graag wat advies en tips
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

Hoi,

Ik heb in het verleden enkel wat showtjes op deze tafel getikt, dus niet geprogrammeerd. Mijn ervaring met het gebruik van de tafel was vrij positief, maar misschien kan dat ook zijn omdat ik dus niet kan vertellen hoe eenvoudig hij te programmeren is.
    Wat mij vooral goed beviel was de overvloed aan knoppen voor direct access, omdat iedere knop een chase/scene/kleur of move (en als ik het me goed herinner ook een cuelist) kan bevatten. Natuurlijk is een touchscreen in vele gevallen handiger, maar ik denk dat dat geen probleem is wanneer je de tafel een beetje handig programmeert...

Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• DJ_matthias
      • Jun 2005
      • 620

Ik heb het vak geleerd op deze tafel en moet ik moet zeggen, elke keer dat ik ze mee kan hebben neem ik ze ook het liefst mee!

zoals Rob hierboven reeds zegt: je hebt een overvloed aan knoppen waar je palletes cues, groups, ... kan ondersteken naar believen! alles direct onder je vingers met digitale labelling. ook het grote aantal faders is een plus! (maar liefst 16!)

Programmeren is gewoon zoals elke hog en redelijk snel te leren! van zodra je kan patchen heb je de grootste "moeilijkheid" van de tafel overwonnen!

Enkel een fx-generator mist hier helaas wel in. je moet het doen met de standaard ingebouwde fx voor moves en kleuren en shutter of een beetje creatief zijn met je cuelist chases en je timing (=> je kan dus bv geen saw/step/sinus met bepaalde waarde en offset op je kleur zetten om zo tussen 2 kleuren te flipfloppen.)

ondersteuning voor nieuwe fixtures zit er ook wel niet meer in. dus je zal je files zelf moeten schrijven indien je zeer recente toestellen hebt (bv robe robin)

bij mij wordt de tafel vooral gebruikt op fuiven en optredens, dus voor live voldoet ze voor mij volledig! (geen ervaringen met theaterprogrammatie)
      Last edited by DJ_matthias; 28-10-10, 08:30.
      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• dubaifrank
        • Sep 2008
        • 35

Originally posted by DJ_matthias

Programmeren is gewoon zoals elke hog en redelijk snel te leren! van zodra je kan patchen heb je de grootste "moeilijkheid" van de tafel overwonnen!

Enkel een fx-generator mist hier helaas wel in. je moet het doen met de standaard ingebouwde fx voor moves en kleuren en shutter of een beetje creatief zijn met je cuelist chases en je timing (=> je kan dus bv geen saw/step/sinus met bepaalde waarde en offset op je kleur zetten om zo tussen 2 kleuren te flipfloppen.)

ondersteuning voor nieuwe fixtures zit er ook wel niet meer in. dus je zal je files zelf moeten schrijven indien je zeer recente toestellen hebt (bv robe robin)
        Het patchen van een hog is helemaal niet moeilijk als je de logica van een lichttafel snapt!! er zijn meerdere gerenomeerde merken waar het veel ingewikkelder is.

over FX enginge heb je gelijk maar ook daar is weer een work around voor!!
        Als je BV op hog PC een sinus over je pan laat gaan en dat dan saved als een effect pallet, dan kan je die vervolgens in je bestaande show mergen en heb je gewoon de FX engine van een HogII het kost wat werk maar dan heb je ook wat!!
        Maar je kunt er ook een macrootje voor schrijven dan gaat het vanzelf!!!

En alweer hog support gedaan!!! misschien mijn oude baan weer oppakken!!

Succes ermee, en als je lib files nodig hebt stuur mij maar een mailtje met the DMX chart en ik maak hem wel voor je!!

Gtt-jes uit de zandbak van Dubai
        Frank Schotman
        AED Distribution

***without Lights it just Radio***

Comment

• stanny
          • Nov 2010
          • 4

ik moet inderdaad dubaifrank gelijk geven. het patchen van een hog is niet moeilijk als je de logica achter de tafel kent. indien je de begrippen + en -, thru en het begrip dmx adres en uitgang kent, is het toch kinderspel?

ik denk dat de hog reeks vandaag in de professionele scene wat de standaard is. (toch hier in belgië, chamsys is nu ook aan het opkomen maar heeft veel weg van het idee achter een hog)

het enige spijtige vind ikzelf dat je met een hog 1000 niet zo snel bent als
          bijvoorbeeld een pearl, die vanwege de roller heel handig toegang geeft tot alle geprogrammeerde chases of dergelijke...

Als je licht doet op een party is mijn persoonlijke visie: liever een avo dan een hog 1000
          Als je licht doet in theater, tv werk en dergelijke: liever de hog 1000
          Zeker omdat je veel sneller de uitgebreide mogelijkheden van cue in een cuelist kan aanpassen op een hog... timing, voorrang, naam per cue... al deze cues vormen een list waarvan je ook een chase kan maken...

Ik heb net een tweedehands hogje bijgekocht voor 2000 euro. Als je budget toelaat dergelijke aankoop te doen, niet twijfelen!

Comment

• DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

Originally posted by stanny
            ik moet inderdaad dubaifrank gelijk geven. het patchen van een hog is niet moeilijk als je de logica achter de tafel kent. indien je de begrippen + en -, thru en het begrip dmx adres en uitgang kent, is het toch kinderspel?

mention the quotes around "moeilijkheid"...
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• JeroentjE
              • Oct 2000
              • 197

Wat ik altijd deed toen ik nog wel eens op een echelon werkte om een tilt en een pan te maken:

Cirkel over koppen, undo vasthouden en vervolgens tikje aan het pan- of tilt wiel om 1 van de 2 functies weg te halen.

Dan heb je meteen de meest belangrijke fx-dingetjes wel..
              Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
              Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
              Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

Comment

Working...