lee kleur keuze voor een kerstconcert

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bluesky
    • Jul 2002
    • 102

lee kleur keuze voor een kerstconcert

Hallo,

In december heb ik een opdracht om een sporthal om te toveren tot een gezellige zaal voor een kerstconcert,

Welke kleur verlichting kan ik het best toe passen voor deze zaal/podium.

mvg

Erwin
  • Tom06
    • Aug 2009
    • 161

Ik denk zoieso rood en groen en mischien wat lichtere kleuren. Maar wat voor verlichting komt er te hangen? Alleen pars of MH's of led parren?
    Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

Comment

• mhsounds
      • Sep 2009
      • 933

Dat is afhankelijk van een aantal dingen.

Hoe ziet de zaal eruit, welke sfeer wil je bereiken, wat speelt zich af op het podium?
      Freelance Light and Video |
      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Neen zeker geen rood.

Je moet de belichting zien in combinatie met de decoratie.

Als ik denk aan kerst denk ik aan sneeuw en wit. Dan zou ik eerder opteren aan een soort mix van licht blauw en blacklight. Op voorwaarde dat er veel wit gebruikt wordt in het decor.
        Last edited by frederic; 24-10-10, 21:11.

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Ben ik de enige die m'n kleurfilters afstemt op de te gebruiken armaturen/lamptypes?
          Doel is doorgaans toch om het plaatje" van de decorateur/opdrachtgever te realiseren.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by moderator
            Ben ik de enige die m'n kleurfilters afstemt op de te gebruiken armaturen/lamptypes?
            Doel is doorgaans toch om het plaatje" van de decorateur/opdrachtgever te realiseren.
            Neen jij bent niet de enige die het ziet. Alleen ben je er wat laat mee. Een soort echo eigenlijk.

Licht moet altijd zijn in samenspraak met het decor/ decoratie.

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

Originally posted by moderator
              Ik kijk eerst wat er moet gebeuren en wat er nodig is, dan gaan we naar armaturen en hun filters kijken.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

De redenatie van MHsounds kan ik volgen, wat ik volgens frederic echo mis ik volkomen...
                Ik ben wat laat?
                Oke het is niet meer zo vroeg en het was een lange dag, maar volgens mij reageer ik binnen een uur op een vraag, val ik niet in herhaling op wat andere deelnemers vermelden in hun reactie, is het heel veel moeite om een toelichting te geven op je opmerking? Nu komt het over als een mislukte poging om lollig te doen.

Wat bluesky vraagt is op basis van deze info toch ***sonmogelijk te beantwoorden?!?
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Funmaker
                  • Jun 2006
                  • 922

En ik zou ook kijken welke sfeer ze willen creëren want als je een gezellige en gemoedelijke sfeer wilt zou ik niet bepaald voor licht blauw kiezen....
                  Hold on a second, relax and listen...

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

gezellige zaal voor een kerstconce
                    Inderdaad: gezellig dus zeker GEEN blauw of blacklight. O ja, en warme, volle kleuren.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Les 1: zichtbaar maken. Vanuit een donker uitgangspunt maak je alles in de omgeving zichtbaar. Dit kan op diverse manieren. Staan er 50 kerstbomen met lichtjes, hebben die van zichzelf al genoeg licht om "zichtbaar" te zijn. Dan heb je ook meteen sfeer overigens.

Vervolgens wil je op het podium de artiesten zichtbaar maken. Dat doe je mogelijk op een "gezellige", "saamhorige" manier. Warme, zachte tinten. ZEKER geen groen/rood: dat is onzinnig kleurpotloden-logica.

Waar je mee moet oppassen, is het belichten van dingen die je NIET wilt zien, zoals een groene gymzaal vloer. Wat erg mooi is, is het van hoge zijkanten belichten met profiel-spots, voorzien van een zogeheten "break-up" gobo. Met een beetje nevel krijg je een prachtige, gezellige en "hogere sferen" omgeving. Gewoon open wit is prima.

Verder veel kaarsjes, en subtiele, natuurlijke tinten. Gezelligheid is je kernwoord!

Have fun...
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• pieturp
                        • Jul 2010
                        • 70

Ik vind de redenatie van Frederic helemaal niet vreemd. Sterker nog; dat kan echt wel heel goed, mits je het aanvult met inderdaad "wat warms".

Congo Blue met Dark Blue met bijvoorbeeld een Pale Amber / Gold vind ik behoorlijk "kerst". Zeker als je dan nog wat koude breakups met een 201 "in" het blauw zet én natuurlijk gewoon een shitload aan kaarsjes en goude en zilvere decoratie...

Ik denk dat dát 'm inderdaad wordt: combinatie van koud en warm; denk aan de sneeuw buiten en gezelligheid binnen
                        Last edited by pieturp; 25-10-10, 12:16.
                        ... en etcetera en zo

Comment

• mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

Originally posted by pieturp
                          Congo Blue met Dark Blue met bijvoorbeeld een Pale Amber / Gold vind ik behoorlijk "kerst". Zeker als je dan nog wat koude breakups met een 201 "in" het blauw zet én natuurlijk gewoon een shitload aan kaarsjes en goude en zilvere decoratie...
                          Dat had wel mijn ding geweest voor sommige nummers

181 met koude (breakup)gobo's erdoorheen.

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Ik heb het gevoel dat rood een beetje passee is. Die ouwbollige kersttoestanden vindt je meer in Duitsland enzo.
                            Vandaar dat ik het liever hou op licht blauw (een beetje lounge stijl)

Je kunt dan mooie lichtefecten bekomen door aan kinderen van die dampende "toverdrankjes" te geven.
                            Last edited by frederic; 25-10-10, 13:13.

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Jullie denken in "lampjes", je moet leren denken in sfeer. Op een podium kun je uiteraard doen wat je wilt: jij bent dan de "sfeermaker". In een zaal werkt dat niet zo. Als mensen lekker in de kerstsfeer zitten en jij maakt de zaal L201, is er niet echt sprake van gezelligheid. Denk ook aan kleur op gezichten!

Het licht maakt geen kerstsfeer, dat doet de omgeving. Jij moet de versterken of aanvullen: meer kun je niet doen. Met groen licht zul je dat echt niet helpen...

Kleuren die "passe" zijn is echt de grootste onzin die je kunt verkopen... Dat soort teksten moet je als etaleur of mode-icoon vooral bezigen, maar in de lichtwereld zijn kleuren nooit "passe"...
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...