oplossing voor flikkerende dimmerpacks op een aggregaat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vicom147
    • Aug 2010
    • 2

oplossing voor flikkerende dimmerpacks op een aggregaat

Hallo allen die het volgende probleem hebben:

Dimmerpack op een aggregaat waarbij de lampen ongecontroleerd gaan flikkeren.

Hier is een oplossing voor na weken zoeken, vragen en proberen ben ik eruit gekomen!
    Vaak komt er uit een aggregaat net iets meer dan 50Hz. tussen de 50,5 en 52,5

Hier gaat het fout! een dimmerpack kan soms niet goed overweg met dat kleine verschil in herzen. om dit op te lossen moet je de motor iets minder toeren laten draaien, en met een multimeter even meten hoeveel herz eruit komt en die afstellen zodat hij op 49,5Hz uit komt.

vooral voor de hobbyisten onder ons kan dit handig zijn, bij de wat professionelere dimmerpacks heb je vaak dit probleem niet.

Met vriendelijke groet, Vicom147
  • Joost van Ens
    • Jan 2001
    • 628

Hebben we het over een fatsoenlijke stroommaakmachine of over zo'n aangepaste compressor? Bij de laatste kan ik mij voorstellen dat er iets mis gaat. Bij fatsoenlijke aggregaten heb ik nooit dat soort problemen gehad of gezien, mits juist gedimensioneerd.

Joost.

Comment

• Harmen
      • Sep 2003
      • 379

moet zeggen dat ik in minstens de helft van mijn producties met aggregaten werk maar ook mij komt dit probleem niet bekend voor..
      wel enkele malen de aggregaat laten aanpassen tot hij exact 50 hertz uitstuurde maar dit was puur uit voorzorg..

welke dimmers gebruik je?

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

wat een enorm gelul...

degene die de triac kent, en de ervoor zittende schakeling weet dat dit de grootst mogelijke onzin allertijden is.

Vicom 147, je bent geslaagd voor de Idioot Van De Week trofee!

Een dimmer haalt zijn eigen Triac openzet -frequentie van zijn voedingsbron af. Die mag dus net zo makkelijk 50 als 30 , als 70 Hz zijn. Dat boeit de stuurversterker niet.

Voor overige informatie : zoek op triac op de zoekmachine alhier.

Comment

• remco_k
          • Sep 2002
          • 325

Met andere woorden: de oorzaak van het flikkeren zal ergens ander aan hebben gelegen - of het betreffende aggregaat had een nog veel groter probleem dan een klein frequentie afwijkinkje.

Overigens is een afwijkende frequentie niet vreemd. Ook het vaste electriciteitsnet is daaraan onderhevig. Op een willekeurig moment van de dag kan de frequentie best iets van 50 Hz afwijken. Dat wordt later weer omgekeerd gecorrigeerd zodat over een periode van b.v. 24 uur een gemiddelde van 50Hz wordt gehaald. (weet exacte getallen niet in percentages en maximale deviaties), zo zorgen ze ervoor dat je wekker gelijk blijft lopen. (want ja, sommige wekkers gebruiken de net frequentie als referentie klok - werkt heel goed en stabiel).
          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Zoals Vicom zelf zegt: goedkope dimpacks en waarschijnlijk geen professionele. Dan zou ik dit misschien wel nog kunnen geloven: die werken meestal met een microcontroller die via een weerstandje aan de 230 V gaat meten wat de sinus doet, daarop zijn timing baseert en dan aan het begin van de sinus een paar ontsteekpulsen geeft (minder dissipatie in de gate van de triac). Als die natuurlijk van slag raakt en op een verkeerd moment zijn pulsjes geeft dan kan het zijn dat er wel eens periode overgeslagen wordt waarin de triac dus dicht blijft en er even geen output is.
            Bij het simpele circuit van een professionele dimmer zal dit inderdaad niet spelen maar bij die digitale huis-en-tuin dimmertjes lijkt mij dit mogelijk.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

volgens mij werkt de goedkoopste dimmer juist via dat weerstandje om er de timing mee te bepalen. Diac's en triacs , electuur 1975, enzo, remember? En een processor die zelflerend is wordt dan echt te duur..

Das de grap nou net, zo'n zelflerende microcontroller gaat onherroepelijk een keer van tijd af, en dat goedkope weerstandje juist niet.

Ik geloof daarom meer in spikes op de voeding, die de sinus over die weerstand verhogen, en daar de vergelijkingstrap met de 0-10V van je sturing opengooien. Vooral bij een dim-standje zie je dan ineens één puls verder of helemaal opengaan, hetgeen in een flits resulteert.

maar met de 50Hz heeft dit helemaal niks te doen. Maar dan ook helemaal niks.

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

De microcontrollers nemen meer en meer de plek in van de simpele schakeling met diac omdat ze ook inductieve belastingen beter kunnen dimmen. En zelfs de allergoedkoopste microcontroller kan dit al, dus de kost is absoluut geen issue meer. Heb hier zelf nog mee geëxperimenteerd met een PIC12C508'tje...
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Peter Vanhove
                  • Jun 2002
                  • 347

Een in België veel gebruikte dimmer bij zowat elk verhuurbedrijf dat ik ken, de SR-12 van Dalton/Lightec heeft hier toch ook wel behoorlijk last van.
                  De frequentie moet precies 50 Hz zijn anders dimt hij niet meer.
                  Op het vaste net nooit problemen, op deftige aggregaten die voor geluid en licht geschikt zijn ook niet, maar owee als je een generator als sponsoring hebt aangeboden gekregen van het plaatselijke bouwbedrijf.
                  Iedereen blijft die dimmers gebruiken, omdat het hele degelijke dingen zijn, en een ster driehoek schakelaar hebben om tussen de 2 Belgische netten 3x400V+N en 3x230V te kunnen schakelen. In Nederland hebben ze dit probleem niet omdat er maar één net is dacht ik.
                  Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                  Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• vicom147
                    • Aug 2010
                    • 2

Originally posted by Harmen
                    moet zeggen dat ik in minstens de helft van mijn producties met aggregaten werk maar ook mij komt dit probleem niet bekend voor..
                    wel enkele malen de aggregaat laten aanpassen tot hij exact 50 hertz uitstuurde maar dit was puur uit voorzorg..

welke dimmers gebruik je?
                    Harmen, ik maak gebruik van eigen gemaakte dimmers die op het lichtnet prima werken! zijn te vinden op de website: http://www.hoelscher-hi.de deze zijn ook om te schakelen naar een 60 herz lichtnet voor america. Ik heb ze toevallig gisteren daarop geprobeerd en dat gaat ook goed met aggregaten die 52 herz uitstoten.

Comment

• Funmaker
                      • Jun 2006
                      • 922

Originally posted by Peter Vanhove
                      Een in België veel gebruikte dimmer bij zowat elk verhuurbedrijf dat ik ken, de SR-12 van Dalton/Lightec heeft hier toch ook wel behoorlijk last van. De frequentie moet precies 50 Hz zijn anders dimt hij niet meer.
                      Ik ken toch wel een aantal verhuur bedrijven maar van dit merk of probleem heb ik nog nooit (zeg nooit nooit) gehoord... Maar dat kan ook aan mij liggen...

Op het vaste net nooit problemen, op deftige aggregaten die voor geluid en licht geschikt zijn ook niet, maar owee als je een generator als sponsoring hebt aangeboden gekregen van het plaatselijke bouwbedrijf.
                      En op het net zitten geen fluctuaties? Zie Remco zijn post hier boven.
                      Iedereen blijft die dimmers gebruiken, omdat het hele degelijke dingen zijn, en een ster driehoek schakelaar hebben om tussen de 2 Belgische netten 3x400V+N en 3x230V te kunnen schakelen. In Nederland hebben ze dit probleem niet omdat er maar één net is dacht ik.
                      Ik ben dit verouderd systeem maar op 1 plek nog tegengekomen en dat was in een oude school sporthal maar daar waren ze deze vorm van elektriciteit er ook aan het buitenwerken...
                      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Peter Vanhove
                        • Jun 2002
                        • 347

Funmaker, ik zie dat je uit Belgisch Limburg komt, daar hebben ze waarschijnlijk geen 3x230V netten, maar als je in Oost Vlaanderen eenmaal de Grens van Deinze voorbij komt richting Kust, dan zie je nagenoeg niks anders meer. Inderdaad verouderd, maar daar kunnen wij uiteraard niets aan doen, dan is het maar handig dat je dimmers (en electriciteitskasten) kunnen omgeschakeld worden.
                        Misschien is dit ook precies de reden waarom je bij jullie deze dimmers niet tegen het lijf loopt en hier bij ons wel.
                        Last edited by Peter Vanhove; 21-08-10, 20:13.
                        Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                        Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Funmaker
                          • Jun 2006
                          • 922

In dat geval heb ik niets gezegd maar het klonk ook vrij algemeen... maar dan weet ik dat ook weer voor als ik eens aan die kanten moet zijn
                          Hold on a second, relax and listen...

Comment

Working...