4ch. dimmer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joe
    • Jan 2003
    • 446

4ch. dimmer

[FONT=Verdana]Goedendag,[/FONT]
    [FONT=Verdana] [/FONT]
    [FONT=Verdana]Iedereen kent ze wel, de 4ch. showtec dimmers. Voor sommige doeleinde vind ik ze erg makkelijk, alleen nu zoek ik er een paar die kwalitatief een stuk beter zijn dan de showtec versie, voor mij is het belangrijkste dat hij niet stoort op het geluid.[/FONT]
    [FONT=Verdana]dus:[/FONT]
    [FONT=Verdana]4*1kw[/FONT]
    [FONT=Verdana]220v aanvoer[/FONT]
    [FONT=Verdana]Niet stoort op het geluid, bij zowel als de kabels langs elkaar liggen en/of de dimmer in de zelfde fase zit als het geluid.[/FONT]
    [FONT=Verdana][/FONT]
    [FONT=Verdana]Zijn deze dimmers er?[/FONT]
    [FONT=Calibri][/FONT]
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Als je nog tweedehands Silicon Controls kunt vinden... doen.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• boes123
      • Aug 2001
      • 49

etc heeft er zeker 1 de samrtmodule

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

4* 1KW op 230V zal je niet vinden in Europa, ik ga je niet uitleggen waarom, dat lijkt me basis elektronica kennis.

Niet lopen miepen dat die Showtec dimmers ook op 5A per kanaal zijn afgezekerd, het gaat er om wat je naar binnen wil slurpen en wat er dus over 230V aangeleverd kan worden.

TTL heeft nette compacte en zeer betrouwbare dimmers in aanvulling op de reeds eerder gedane mogelijkheden.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

[FONT=Verdana]
          Originally posted by moderator
          4* 1KW op 230V zal je niet vinden in Europa, ik ga je niet uitleggen waarom, dat lijkt me basis elektronica kennis.
          [/FONT]

[FONT=Verdana]Hoeft ook niet [/FONT]

[FONT=Verdana]
          Niet lopen miepen dat die Showtec dimmers ook op 5A per kanaal zijn afgezekerd, het gaat er om wat je naar binnen wil slurpen en wat er dus over 230V aangeleverd kan worden.
          [/FONT]

[FONT=Verdana]Lijkt me duidelijk, waarvoor ik wil dat ze per kanaal min 1kw zijn om de mogelijkheid te hebben om op een kanaal een 1kw lamp te kunnen zetten.[/FONT]
          [FONT=Verdana]bv. met een klein klusje een manfrotto met 2*1kw als front licht.[/FONT]

[FONT=Verdana]
          TTL heeft nette compacte en zeer betrouwbare dimmers in aanvulling op de reeds eerder gedane mogelijkheden
          [/FONT]

[FONT=Verdana]De keren dat ik TTL dimmers ben tegen gekomen vond ik het zeker degelijk spul, maar ik heb ze alleen nog maar gezien met 380v aansluiting.[/FONT]
          [FONT=Verdana]Zijn ze ook met een 220v aansluiting en minder kanalen 2, 3 of 4ch[/FONT]

[FONT=Verdana]Die "Silicon Controls" ken ik niet, maar ik hou het in de gaten.[/FONT]

[FONT=Verdana]Die etc, zijn die gewoon iets beter dan showtec of veel beter, met andere woorden, heb je geen last van brom met deze dimmers? [/FONT]

Kent iemand de "RVE Cuby" ?

Comment

• lucken
            • Sep 2002
            • 342

De Quadrant PD405 is een zeer goed dimmertje:
            4x 1.2KW
            230V
            verkrijgbaar in een DMX versie en een 0-10V versie.

Hij heeft ook een grotere broer PD605D:
            4x1.3KW
            230V
            Enkel verkrijgbaar in DMX versie

Comment

• Max8bier
              • Jun 2007
              • 27

ETC smartpacks zijn zeer zeker stukken beter dan een showtec packje zeker wat beterft ontstoring. Je kunt ze ook met diverse aansluitingen krijgen. Dit was voorheen IES, dit zijn ook nog steeds de betere dimbarren. Lighting solutions for Theatre, Film & Television Studios and Architectural spaces : ETC
              Lighting solutions for Theatre, Film & Television Studios and Architectural spaces : ETC

Comment

• Turboke
                • Oct 2006
                • 463

CDS heeft die toch ook!

Comment

• chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

Wij gebruiken Quadrant en zeker over te spreken.
                  Goeie dimmer.
                  IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• joe
                    • Jan 2003
                    • 446

[FONT=Arial]Ben even verder info aan het zoeken over dimmers.[/FONT]

[FONT=Arial]Nu heb je verschillende manieren van dimmen en ben benieuwd naar de voor/nadelen hiervan.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Een aantal dingen heb ik opgezocht, maar ben benieuwd of ik het goed heb begrepen:[/FONT]

[FONT=Arial]SCR phase dimming:[/FONT]
                    [FONT=Arial]De eenvoudige manier van dimmen door phase aansnijding[/FONT]
                    [FONT=Arial]Goedkoop (kom je dus ook in goedkopere dimmers tegen)[/FONT]
                    [FONT=Arial]Maakt een hoop harmonische aan (dus slecht voor de geluidsjongens [/FONT]

[FONT=Arial]SCR forward phase dimming:[/FONT]
                    [FONT=Arial]Schijnt beter te zijn, maar wat het exacte verschil is met "scr phase dimming" weet ik niet, iemand een idee? [/FONT]

[FONT=Arial]Dual SCR forward phase dimming:[/FONT]
                    [FONT=Arial]Wat het verschil met "SCR forward phase dimming" is, geen idee.[/FONT]

[FONT=Arial]Reverse phase dimming:[/FONT]
                    [FONT=Arial]In plaats van wachten tot het aansnijden van de sinus, zet je de triac gelijk aan als de sinus door de nul punt heen komt en zet je hem af (afsnijden!?) op het punt dat je wilt.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Schijnt beter te zijn dan "scr phase dimming" minder harmonische dus stiller.[/FONT]

[FONT=Arial]Sinus dimming:[/FONT]
                    [FONT=Arial]Volop in ontwikkeling, maar nog niet zo door ontwikkeld als de scr technieken, daardoor nog redelijk duur.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Drukt de amplitude plat van de sinus.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Zowat geen harmonische storingen (erg mooi voor het geluid dus [/FONT]

[FONT=Arial]Rise time[/FONT]
                    [FONT=Arial]Hoe trager de rise time van het aansnijden van de sinus, des te minder harmonische, dus de dimmer is stiller.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Probleem is dat de rise time van een dimmer, maar bij een paar dimmers gegeven wordt. [/FONT]

[FONT=Arial]Vraag:[/FONT]
                    [FONT=Arial]Klopt het wat hierboven staat?[/FONT]
                    [FONT=Arial]Graag een (betere) uitleg over de werking? In simpele taal (ik ben een geluid technicus [/FONT]
                    [FONT=Arial]Zijn er nog meer type dimmers?[/FONT]
                    [FONT=Arial]Als je de rise time niet weet, welke volgorde van type dimmer zou het stilste zijn?[/FONT]

[FONT=Arial]Bij een betere dimmer (bv, een MA dimmer met een rise time van 280uS) is het geluid bij een storing, op bv. een multi kabel, lager in frequentie als bv een goedkope showtec dimmer. Komt dit door een langere rise time of door betere filters? of....[/FONT]

[FONT=Arial]Alvast bedankt.[/FONT]

Comment

• Martijn de Groot
                      • Mar 2005
                      • 189

4* 1KW op 230V zal je niet vinden in Europa, ik ga je niet uitleggen waarom, dat lijkt me basis elektronica kennis

Er zijn genoeg packs en barren op de markt en in gebruik waarbij je 4 kanalen aan kunt sturen, per kanaal te belasten van 1 kw tot 2300 watt en dat gewoon met een schuko'tje/ 16 amp. als aanvoer. Om de simpele reden dat de "basis elektronica" niets zegt over gelijktijdigheid en er in de praktijk rekening gehouden wordt met een gelijktijdigheidsfactor tot wel 50% (helaas).
                      wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

Working...