dmx schakelaar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Originally posted by DJ Antoon
    Bla, bla... 3 kabels bij elkaar laten komen op 1 punt. Detecteren op welke DMX signaal staat en dat signaal door lussen met behulp van een relais... etc.
    Originally posted by vester86
    waarom soldeer je de stekker "waar alles samen komt" niet zo dat beide kabels tegelijk aangesloten zijn? soort van y-split dus... etc.
    Als we alle hobbybob oplossingen nu even hier buiten laten en mensen antwoord geven als ze weten waar ze over praten blijft het voor een TS-er ook duidelijk en overzichtelijk (dit is niet het newbie of techniek deel en de vraag lijkt mij voor een commerciële uitbater). Tevens zadel je een TS-er en/of (zijn/haar) eventuele opdrachtgevers niet op met andere (toekomstige) problemen welke bij dit soort oplossingen horen.

De juiste oplossing is hier al genoemd door Radar, een DMX merger is de juiste oplossing voor dit "probleem". Kabels van de aansluitpunten waar de lichtmixer staat naar de merger en van de merger naar de rest van de lichtkring.
    Last edited by vasco; 02-08-10, 12:51.

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by vasco
      Als we alle hobbybob oplossingen nu even hier buiten laten.
      Custom build is een andere benaming, en dan mag het vaak weer wel en ook geld kosten. Een extra argument zou kunnen zijn dat er niemand instellingen kan wijzigen.

Maar ik gaf zelf ook al duidelijk aan dat een merger een oplossing is.

Ik heb het ooit iemand zijn doen voor 2 lijnen met een standaard RS232 switch doosje, hij had gewoon 2 signalen (P2,3 Rx, Tx geloof ik) gebruikt, en aan de sub-D de DMX kabel gezet. Maar dit valt natuurlijk ook onder hobby bob oplossingen.

Comment

• Martijn de Groot
        • Mar 2005
        • 189

Originally posted by vasco
        De juiste oplossing is hier al genoemd door Radar, een DMX merger is de juiste oplossing voor dit "probleem". Kabels van de aansluitpunten waar de lichtmixer staat naar de merger en van de merger naar de rest van de lichtkring.
        Ben ik alleen nog geen merger voor 3 signalen tegengekomen, daarom zijn die switches van Doug Fleenor een uitkomst.

Martijn de Groot
        wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

misschien ben ik te simpel hierin, maar je hebt het over dat het noob-proof moet zijn...

maar wat is er makkelijker EN goedkoper, dan een 19" paneeltje, met daarin een warteltje, waaruit een stukje
          kabel met 'female' stekker komt. (naar je dmx-apparaten)
          dan maak je er voor iedere lokatie van waaruit je kunt inprikken een 'male' chassideel, en het is even fool-proof als een (handmatige)switch.

Comment

• stainz
            • Sep 2009
            • 609

Als we dan toch makkelijk bezig zijn weet ik er ook nog wel eentje:

19" panel met 4 gaten d-size gaten erin
            3 retours van de verschillende punten vandaan
            1 send naar de dmx apparaten die aangestuurd moeten worden
            1 patchkabel die erin gestoken moet worden.
            labeltjes boven de 3 outputs

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Even een idee wat spontaan in mij opkomt:

Waarom leg je je DMX kring niet gewoon langs alle plekken waar de lichtsturing komt te staan (als één lijn) en voer je elk 'inprikpunt' uit met een male en female.

Tussen de male en female druk je een patchkabeltje (behalve de laaste natuurlijk, hoeft alleen een male te zijn).
              Waar je je lichtsturing in wil steken trek je de patch los, prik je in, klaar.

Ik zal proberen mijn gedachten schematisch weer te geven....

DMX lampjes --- A ---- B ---- C

A en B prikpunten:

Male chassis || Female chassis
              (C enkel een male, begin keten).

Tussen de male en female op A en B een kort stukje DMX tussen.

A en B doorlussen en C gebruiken, geen probleem.
              B gebruiken? Doorlus eruit (koppel je het hele stuk naar C los), sturing erin, gaan.
              A gebruiken? Doorlus eruit (koppel je het hele stuk naar B en C los), sturing erin, gaan.

Lijkt me een veel makkelijker (en vooral goedkoper) dan merges, omprikken in patchpanelen (met de daarbij horende labeltjes), enz.
              Enige waar je op moet letten is dat de patchkabels op hun plek blijven, aan kettinkje hangen oid werkt dan prima.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• bommen
                • Nov 2009
                • 37

Originally posted by stainz

Hier zat ik ook al aan te denken, maar ik vroeg me af of er een schakelaar-achtig-systeem voor was. Denk dat ik dit maar ga maken

Bedankt voor het meedenken en alle suggesties!

Comment

• koentjes
                  • Dec 2007
                  • 333

Originally posted by stainz

dat is hetzelfde idee als wat ik aangeef, alleen dan heb je dus de kans dat het patchkabeltje kwijtraakt... dus niet noob-proof

Originally posted by renevanh
                  Even een idee wat spontaan in mij opkomt:

Waarom leg je je DMX kring niet gewoon langs alle plekken waar de lichtsturing komt te staan ....
                  wat gebeurt er nu als er iemand op punt A vergeet in te prikken en op punt B of C zijn tafel inprikt...? juist, niks...
                  en als niemand dat tebinnenschiet dan kunnen ze lang zoeken.

daarom is een centraal punt om te prikken makkelijker....
                  makkelijker in het werk, en makkelijker in het storingzoeken...

Comment

• remco_k
                    • Sep 2002
                    • 325

Originally posted by koentjes
                    daarom is een centraal punt om te prikken makkelijker....
                    makkelijker in het werk, en makkelijker in het storingzoeken...
                    En ook mooi van zo'n centraal punt: mocht op een dag de wens komen om een geautomatiseerde oplossing te gaan gebruiken (hetzij een merger oid), dan kan die op dezelfde plek worden gemonteerd zonder dat er verder infrastructuur aangepast hoeft te worden.

Ik vind het 'patch' idee met de patchkabel aan 1 kant vast een heel goed en mooi idee. Maar een schakelaar op diezelfde plek, voldoet ook prima.
                    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

Working...