Showmaster 24: Midi Inputs

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rutger
    • Jul 2010
    • 3

Showmaster 24: Midi Inputs

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum, een ben al een tijdje bezig met licht.
    Nu wil ik de stap nemen om me een lichttafel aan te schaffen.
    Mijn oog viel op de Showtec Showmaster 24.

Nu zat ik nog met een vraag die ik nergens kon vinden.
    Er zitten namelijk Midi inputs in die lichttafel.
    In mijn Rookmachien zit een Midi output (voor de controller)
    Nu vroeg ik mij af of ik deze met de lichttafel kan verbinden, of ik daar gebruik moet maken van DMX.

Het lijkt me vrij raar dat dit via Midi moet gebeuren, maar
    er staat wel degelijk een 'Fog'-button op de tafel.

Met vele dank en groet,
    Rutger
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

Originally posted by Rutger
    Beste,
    In mijn Rookmachien zit een Midi output (voor de controller)
    ........
    maar
    er staat wel degelijk een 'Fog'-button op de tafel.

je rookmachine heeft waarschijnlijk geen midi, maar de afstandsbediening is uitgevoerd met een DIN connector....

de tafel heeft een knopje tbv een rookmachine, dat klopt, maar dat is niks speciaals.. het is alleen een knopje een paar ledjes, en die schakelen via een aansluiting achterop de tafel.
    dus niet met midi, en niet met dmx....

Comment

• Rutger
      • Jul 2010
      • 3

Bedankt voor de snelle reactie.
      Ik vond het ook maar een 'verloren' functie.
      Dacht ook dat je misschien via DMX een kanaal aan die button kon toekennen.

Spijtig, maar al een geluk heeft mijn rookmachine een +3m kabel bij
      de controller ;-)

Groeten,
      Rutger

Comment

• rick1993
        • Nov 2007
        • 209

Je kunt de rookmachine wel gewoon aansluiten op de lichttafel dmv een langere DIN/midi kabel (en ja, die gebruikt het midi-protocol ook, dus vandaar waarschijnlijk de verwarring, ik kan er ook niets aan doen dat ze in de shop staan als 'midi kabels').
        licht dat licht mij wel

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Een MIDI kabel heeft maar 3 van de 5 pennen aangesloten, is dat bij die rookdoos ook zo en zijn dat wel dezelfde pennen ander gaat deze MIDI kabel niet werken voor hem.

Jij kan er niks aan doen dat deze kabels in de shop staan als MIDI kabels. Eens even denken; Ach ja, misschien zijn het wel MIDI kabels en geen rookdoos kabels.

5 polige DIN (Philips) stekkers bestaan al erg lang. Werden vroeger (denk voor jou tijd Rick) o.a. ook op stereo-installaties gebruikt. Deze stekkers kom je nog wel meer tegen (ook buiten de A/V wereld) en is per definitie geen MIDI of rookmachine connector. Het is gewoon (goed) opletten waar dit type plug op-/aanzit en wat dan de functie hierbij kan zijn.

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

En als je nou eens twee DIN pluggen koopt en een stuk 5-aderig snoer van de gewenste lengte? Dan zoek je iemand die goed kan solderen en dan ben je geholpen toch?
            Snoer niet te dik nemen, want DIN konnectoren zijn voor dunne draadjes. Denk aan 5 x 0,35 ofzo. (kijk eerst even of het er geen 6 moeten zijn, de metalen mantel van de connector wordt soms ook gebruikt, soms is deze verbonden met pen 2 en soms niet)

Ik heb dat voor mijn stoommachine ook gedaan met 35m. en dat werkt gewoon. Alleen jammer dat je een extra kabel moet leggen.

Comment

• Svartrose
              • Apr 2008
              • 229

Uhm... voordat je van alles gaat aanschaffen:

Wat voor rookmachine is het? (merk, type)
              Wat is er mis met de bijgeleverde controlle (behalve de kabel lengte)? Of kan hij misschien met DMX aangesloten worden? Zit er een FAN in? etc. etc....

Leuk zo'n FOG-knopje, maar met deze vragen wil ik duidelijk hebben of je dat knopje wel moet gebruiken...

Als de controller alleen een aan/uit knop heeft heb je waarschijnlijk genoeg aan een 2 of 3 aderige kabel...
              Last edited by Svartrose; 13-07-10, 16:53.

Comment

• Rutger
                • Jul 2010
                • 3

Het type rookmachine is een HQ Power VDL800SMT2. Van Velleman dus.
                Met de bijgeleverde controller is niets mis mee, ben er vrij content van zelfs, enkel is de kabel (al is hij +3m) nogal kort in sommige gevallen.
                Velleman nv
                Er zit een timer op, en die gebruik ik dan als alternatief als ik er niet geraak met de kabel.
                De timer heeft dus twee draaiknoppen voor het interval en de tijd te bepalen, en 3 knoppen: Timer, Continuous en Manual.
                Momenteel is die lengte nog niet zo erg, maar als die showmaster aanschaf wel. Ik heb graag de rook onder controle, en niet om de 2 minuten ofzo 6 seconden rook.

Er is geen DMX aansluiting op, vandaar mijn vraag of die ook met de 'MIDI' uitgang lukt aan het rookmachine zelf.
                Op de showmaster zitten ook MIDI ingangen.
                Ik denk dat er wel een fan inzit maar ben niet zeker. Er zitten wel 'lucht-gaten' in de machine.

Ik hoop dat ik je hiermee kan verder helpen.
                Als het niet gaat is dat geen ramp, want was toch sowieso van plan om (later) een
                iets krachtigere machine aan te schaffen, maar voor nu voldoet 700W zeker en vast.

Comment

• rdreiers
                  • Nov 2009
                  • 407

Als je geluk hebt is de speciale 5 polig din plug waar fogger / rookdoos of iets in die strekking op staat juist aangesloten voor deze rookdoos. Daar bijna al deze dingen uit de zelfde fabriek in china komen is de kans groot. Neem anders even met je dealer kontakt op, misschien kan deze je verder helpen. Heb je alleen 5 polige din pluggen waar midi bij staat dan heb je pech dan zal het niet gaan. Ik weet dat er in de loop der tijd een en ander veranderd is aan deze tafeltje's.

O ja mocht je meer rook krijgen dan normaal bij het aansluiten, dan is er denk ik iets mis gegaan.

Richard

Comment

• rick1993
                    • Nov 2007
                    • 209

Originally posted by vasco
                    Een MIDI kabel heeft maar 3 van de 5 pennen aangesloten, is dat bij die rookdoos ook zo en zijn dat wel dezelfde pennen ander gaat deze MIDI kabel niet werken voor hem.
                    Ah bedankt, zo leer ik ook nog eens wat
                    licht dat licht mij wel

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Originally posted by Rutger
                      Er is geen DMX aansluiting op, vandaar mijn vraag of die ook met de 'MIDI' uitgang lukt aan het rookmachine zelf.
                      Stop met deze aansluiting MIDI in-/uitgang te noemen, dit geeft enkel verwarring. Noem het een 5 polige DIN aansluiting voor de remote dat klopt beter. Ben er ondertussen via Google namelijk uit dat dit geen 5 polige DIN is waarover het MIDI-protocol loopt. Er zijn meer toepassingen welke gebruik maken van een 5 polige DIN aansluiting. Daarnaast zou je in de situatie die jij beschrijft bij MIDI spreken over een uitgang op je lichttafel en een ingang op de rookmachine omdat je van zender naar ontvanger gaat net als bij DMX. Ook kun je MIDI aansluitingen herkennen aan het feit dat ze altijd met meer dan één aansluiting voorkomen op een apparaat namelijk minimaal een ingang en een uitgang met daarbij de tekst MIDI IN en MIDI UIT(/THRU), kijk maar achter op je lichttafel je treft er twee aan.

Je kunt natuurlijk je remote met kabel in takt laten en een verlengkabel maken/kopen met aan de ene kant een 5 polige DIN mannetje en de andere kant een 5 polige DIN vrouwtje. Neem een kabel met 5 aders, inderdaad niet te dik en soldeer deze 1 op 1 in de connectoren. Nu kun je naar gelieve deze kabel er tussen steken indien nodig voor extra lengte.

Samengevat antwoord op je vraag, nee je kunt de rookmachine niet aansturen via de MIDI uitgang van je lichttafel omdat het GEEN MIDI ingang is op de rookmachine.

@Rick, graag gedaan
                      Last edited by vasco; 14-07-10, 12:47.

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

zie de woorden hierboven.

Het is idd dezelfde aansluiting (DIN5) maar GEEN midi-protocol.
                        In de handleiding van respectievelijk de controller en de fogger ga je zeker info terugvinden over de aansluitingen en hoe deze te verwezelijken.
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

Working...