Eled fresnel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pieturp
    • Jul 2010
    • 70

Eled fresnel

Heeft er iemand ervaring met deze elation eled fresnel?

Ben vooral benieuwd of 't nog een beetje te filteren valt. Mijn eerste indruk zegt van niet, maar wil graag het tegendeel horen

Verder natuurlijk de vraag of het wit wel "netjes" is en of het niet storend is dat je geen verschuiving naar rood hebt bij lage intensiteit. Natuurlijk ook benieuwd naar de uiteindelijke lichtopbrengst; ik heb de indruk dat daar niet altijd even netjes over wordt bericht...

Mocht je andere (LED, of traditioneel) PC's of -fresnels aanraden, dan hoor ik 't ook graag.
    Last edited by pieturp; 06-07-10, 18:12.
    ... en etcetera en zo
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

Ik denk dat zodra je gaat filteren je toch wel toch tegen een paar onhandig puntjes aanloopt.

Zoals het verschil tussen redelijk "smalbandig" wit van een enkel wit ledje of het toch wat "breedbandigere" wit van een halogeen lamp.

alhoewel voor de prijs je er toch wel iets van mag verwachten.
    maar filteren in alle lee kleuren ben ik toch een beetje huiverig tegenover.

maar ben erg nieuwsgierig als iemand dit daadwerkelijk a-b vergeleken heeft met een "normale" fresnell.

Verder kan ik de Ts wel een willekeurige adb of pacific fressnell aanraden. Over deze merken heb ik eigenlijk nooit iets te klagen.

Leks

ad: ben vooral ook erg benieuwd naar de 0 tot 100 % dimming. zover ik weet heeft een led (cluster) nog altijd een minimale spanning nodig om de "sprong" intact te houden.

En de handleiding is tegenstrijdig met de website.
    de site geeft 1 of 2 dmx kanalen. De handleiding " The ELED Fresnel 100WW™ can be a two, three, four, six, seven or
    11 channel DMX unit."

dan toch een rgb fixture? dus geen filters?
    Last edited by Leks; 07-07-10, 00:18.
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• LJKEVIN
      • Dec 2005
      • 426

Dingetje heeft 2 kanalen lees ik in de manual...?
      kanaal 1 voor dimmer van 0 / 100%
      kanaal 2 voor strobe mogelijkheid
      (jippie!! daar hang ik ook altijd fresnells voor op)

Ben ook erg benieuwd naar de werking van dit ding,
      aangezien je natuurlijk en geen dimmer meer nodig bent, en hij maar 140W trekt.
      Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• Leks
        • Oct 2007
        • 330

Ik heb de manual nog eens goed gelezen.

in het begin zeggen ze 2 kanalen, en dat zal het ook wel zijn ( idd dim & strobe)

maar verderop ( pag 3, links 4e alinea) hebben ze het weer over de 2,3,4,7,11 kanaals modus. :S vreemd :S

Ben ook wel benieuwd wat deze lampjes met de blindstroom in je systeem doen.

En mijn nieuwsgierigheid of er bij te filmen is. Toch wel een must-have eigenlijk
        Ze noemen het dan wel "flicker free" maar blijft dit ook zo als je gaat dimmen? wat toch 9/10 keer gebeurd met pwm bij led.

Ps
        Nu nog een simpel p/t mechaniekje eraan. zoom en kleppen op dmx te sturen en ik ben dolblij ( en energie zuinig natuurlijk)

Comment

• pieturp
          • Jul 2010
          • 70

Ik denk er ook ongeveer zo over...

Heb nog een review gevonden, alleen gaat dat volgens mij over een wat eerder model...
          Grootste bezwaar lijkt mij de niet-egale bundel. Geen idee of dat in deze nieuwere versie verbeterd is.

Zijn er mensen die LED voor front gebruiken (wit, danwel RGB)? Wat zijn jullie ervaringen? Welke spots gebruiken jullie?
          ... en etcetera en zo

Comment

• rick1993
            • Nov 2007
            • 209

Originally posted by Leks
            ad: ben vooral ook erg benieuwd naar de 0 tot 100 % dimming. zover ik weet heeft een led (cluster) nog altijd een minimale spanning nodig om de "sprong" intact te houden.
            Totale onzin. Een led heeft niet een minimale spanning nodig om de 'sprong' intact te houden. Er is wel een 'sprong' of geen 'sprong'. Een led is ook NIET te dimmen, als het lijkt alsof een led gedimt is dan gaat hij heel snel aan en uit, vandaar ook dat goedkopere modellen vaak last hebben van flikkeren bij het filmen, duurdere modellen hebben een hogere zogeheten Hz-scan (bijv. 400Hz), dit houdt in dat ze vaker knipperen per seconde en dat het dus beter geschikt is voor video opnamen.
            licht dat licht mij wel

Comment

• Leks
              • Oct 2007
              • 330

@rick1993

correct me if i'm wrong but...

Ik ben bekend met led en scan technieken. maar ik dacht dat led nooit tot 0% te dimmen is.

dimmen van led gebeurd toch dmv puls with modulation (pwm) ?

dus zeg simpel; 10hz led op 90% " dimming" is 9v/d 10 perioden van de sec aan. 30% is 3 v/10 perioden aan.

Je oog ziet 30 % periodes aan als een zwakke lichtbron.

maar omdat de led een minimale aan tijd heeft is dit niet tot 0,001% door te voeren.?

mocht iemand dit beter onderbouwd weten hoor ik het graag en de 10hz is natuurlijk maar een voorbeeld. normaal is dit minimaal 50hz en idd in de beter gevallen 400 hz en meer.

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1086

dimmen van led gebeurd toch dmv puls with modulation (pwm) ?

Ehm, het is pulse width mudulation. Wijdte in het Engels dus.

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• rick1993
                  • Nov 2007
                  • 209

maar omdat de led een minimale aan tijd heeft is dit niet tot 0,001% door te voeren.?
                  Ja, er zal uiteraard op een gegeven moment een punt komen dat het niet meer kan. Maar in normale gevallen zul je niet tot de 0,001% gaan, bij DMX zul je max. tot 1/2,55 % gaan, en tot zover zijn ze volgensmij ook wel te dimmen.
                  licht dat licht mij wel

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Is een LED niet met current-limiting te dimmen, net zoals een laser-diode dat is?
                    Creating shows beyond Imagination

Comment

• jeroenw
                      • Dec 2003
                      • 216

pff zeg wat een waarheden

led's worden hoogfreqent PWM geschakeld, en de 'aan' tijd versus de 'uit' tijd bepaald de dimmingsfactor. Maar alle gewone lampen worden op een fase aansnijding (100Hz PWM) aangestuurd. Tis is hetzelfde systeem, het enige is dat gloeilampen traag zijn en dus hun vermogen wat uitsmeren waardoor het soms wat vloeiender lijkt. Maar een goede PWM zien wij niet.

als dit vaag is dan zoek maar een op PWM
                      \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

Ja, je kunt een LED wel dimmen door de stroom te regelen, maar de karakteristiek is verre van lineair, eigenlijk gewoon onbruikbaar.
                        Bij gewone LED's is de nominale stroom 20mA, maar als je die laat zakken tot 10mA, is het verschil maar klein. veel LED's geven zelfs nog wat licht bij onwaarschijnlijk lage stromen, serieus in de micro Ampères. PWM sturing werkt veel beter en de LED's kunnen dan ook nog een beetje meer licht geven dan op de nominale gelijkstroom.

Het antwoord is dus eigenlijk: het kan wel, maar het werkt niet. (of het werkt wel maar het kan niet?)

Comment

• pieturp
                          • Jul 2010
                          • 70

Natuurlijk is 't interessant om te weten hoe het dimmen van LED's technisch werkt, maar interessanter vind ik eigenlijk hoe 't er uit ziet

De meeste (goedkope?) LED-parretjes hebben inderdaad een sprong tussen 'uit' en 1%. Ik vind dat erg lelijk. Of dat een technische oorzaak heeft, of dat men gewoon goedkope elektronica gebruikt, weet ik niet.

Als je bij deze parren wat eigenzinniger kleuren gebruikt, waar je bijvoorbeeld een klein beetje groen in hebt, zie je dat vrij duidelijk; Neem bijvoorbeeld een blauw met een (heel klein) beetje groen: bij lage(-re) uitstuur valt groen gewoon uit de mix en ligt je hue gewoon een flink aantal graden naast je gewenste kleur!
                          Om nog maar niet te spreken van de lelijke 'confetti' puntjes in je bundel en de kleur-verschuivingen en -vlekken op je belichtte onderwerp :'(

Goed, dit zal met witte LED's natuurlijk geen probleem geven, maar zoals gezegd, ben ik dan weer benieuwd naar de (on-)mogelijkheden om deze te filteren...
                          ... en etcetera en zo

Comment

• Leks
                            • Oct 2007
                            • 330

Ik hoop dat deze led's toch wel ver boven de 100 Hz ( minmaal 400Hz) worden "ge-pwmed "

Anders gaan onze vrienden cameramannen toch wel een probleem hebben. ook fotografie is dan lastig.

Ik zit nog steeds te wachten op een led lamp die redelijk breedband wit geeft ( zodat ie goed te filteren is)
                            En het liefst ook de amberdrift van een halogeen/gloeilamp kan nadoen.

als ik er over nadenk eigenlijk gewoon een LDDE SpectraWow met wat meer vermogen en wat minder prijs :P

Comment

• pieturp
                              • Jul 2010
                              • 70

Zo!

Het heeft even geduurd, maar we hebben ze mogen uittesten. Hierbij onze resultaten. Helaas geen foto's, want die camera van me lukte 't niet echt om goede foto's te maken. Ook de opstelling was net niet echt handig om een goede en objectieve vergelijkingsfoto te kunnen maken... Sorry!

Pluspunten:
                              [LIST][*]Redelijk degelijk ontwerp (stevig)[*]Handige stelbeugel achterop[*]Barndoors meegeleverd[*]Redelijk goede optiek (nette, en goed stelbare bundel)[*]Nette vergrendelbare (blauwe) IEC connector[/LIST]
                              Minpunten:
                              [LIST][*]Slecht filterbaar[*]Veel te koud licht (slecht wit)[*]Best zwaar en groot (formaat 1 kW fresnel, terwijl opbrengst meer in de buurt van de 0,5 kW ligt)[*]Beetje onhandig in te stellen (beetje rare menu-indeling)[*]Niet door te lussen. Had een extra schuko-aansluiting erg handig gevonden; zeker omdat er maar weinig vermogen (iets meer dan 100W) wordt opgenomen had dat prima gekund. Ook qua formaat was dat makkelijk mogelijk.[*]Fan maakt (beetje) lawaai (ook weer niet héél veel, maar toch)[/LIST]
                              Tja. Die eerste minpunten had ik dus wel verwacht... Het lijkt erop dat, mits er een combinatie van LED's gebruikt zou zijn, een betere kleurweergave had kunnen worden behaald. Er zat gewoon veel te weinig rood/amber in om als front te kunnen dienen in een allround opstelling.
                              Misschien leuk bij een gothic of metal bandje, want personen zagen er echt niet gezond uit met dit als front
                              Er viel wel wat te filteren, maar ja, als er niets warms in zit, kan een filter deze natuurlijk er ook niet bij toveren...

Goed. Dat was 't 'm effe

Mocht ik iets vergeten zijn, hoor ik 't graag
                              ... en etcetera en zo

Comment

Working...