Net.Do lichttafels -- is het wat?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Net.Do lichttafels -- is het wat?

Ik kwam laatst bij één van de grote PA-ketens in Nederland, waar ze een rijtje demo-modellen hadden staan van het merk Net.do:

Net.DO - Intelligent Fixture Controller, Lighting Console, DMX512 Signal Splitte, Dimmer - NETDO Co.,Ltd

Nu is dit blijkbaar een hele nieuwe Chinees op de markt, en een vlugge blik doet me denken aan de Highlite Showdesigner-tafeltjes, die ongeveer dezelfde layout en opbouw van knoppen hebben.

Ik ben benieuwd of iemand al de kans heeft gehad om met één van deze deskjes te kunnen spelen. Voor grote producties lijken ze me minder geschikt, maar voor het rock&roll-setje of drive-in showtje met een setje fourbarren en 4 scans kun je er denk ik een aardig eind mee komen.
    Last edited by Stoney3K; 30-06-10, 12:51.
    First make it work, then make it look pretty!
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

Als ik de layout en functiegroepen van de MA/MB-serie bekijk hebben ze een soortement crossover gemaakt tussen de Scancommander en een pearl. de library zou ook pearl compatible zijn.. weer een stukje IP-diefstal?

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by R. den Ridder
      Als ik de layout en functiegroepen van de MA/MB-serie bekijk hebben ze een soortement crossover gemaakt tussen de Scancommander en een pearl. de library zou ook pearl compatible zijn.. weer een stukje IP-diefstal?
      Als je dat soort dingen IP-diefstal noemt, dan kun je ook beweren dat alle tafels met twee rijen van 12 faders ook van grote merken gejat zijn.

Dat de fixture-files misschien Avolites-compatibel zijn betekent het niet dat ze maar even de Pearl software gekopieerd hebben, alleen dat je bestaande personalities makkelijker kan gebruiken en mensen die zelf personalities maken dat dus niet opnieuw hoeven te doen.

De layout zag er juist meer zelfverzonnen uit, in tegenstelling tot veel Chinese kopie-tafels.

Comment

• JeroenVDV
        • Mar 2004
        • 963

Originally posted by Stoney3K
        alleen dat je bestaande personalities makkelijker kan gebruiken
        Vergeet je voor het gemak even dat er ook een copyright berust op de perso's van Avo, en dat er wellicht een license agreement bij komt kijken?
        Creating shows beyond Imagination

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by JeroenVDV
          Vergeet je voor het gemak even dat er ook een copyright berust op de perso's van Avo, en dat er wellicht een license agreement bij komt kijken?
          Waarschijnlijk wel voor de personalities van Avolites zelf (die dus biij de bestaande software zit), dat hoeft ze er niet van te weerhouden om hetzelfde formaat te gebruiken.

Zolang ze de built-in personalities van Avolites niet meeleveren is er weinig aan de hand, althans voor de EU handel. Software-patenten (waar het Avolites-formaat voor personalityfiles misschien onder valt) zijn hier immers niet geldig.

Als een gebruiker van de tafel nu besluit om personalities van een bestaande Avo tafel over te zetten naar deze bak, dan is Net.do daar toch niet voor verantwoordelijk? Net zo min als Microsoft verantwoordelijk is als ik op mijn Windows gekopieerde spellen wil draaien.

Comment

Working...