conversie van de lee filter naar rgb

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krikke
    • Apr 2010
    • 3

conversie van de lee filter naar rgb

Kan iemand mij zeggen waar ik een tabel kan vinden met de conversie van de Lee Filter codes naar de rgb codes
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Er zijn wel standaard tabellen te vinden, maar mijn ervaring is dat het zo makkelijk niet is. Erg veel hangt af van het verschijnsel dat een lamp warmer licht pruduceert bij lagere intensiteit en bijvoorbeeld dat de hoeveelheid licht door het filter afhankelijk is van de focus van de lamp.

Voorbeeld bij een profiel: focuseer je hem zodanig dat al het licht door een kleine oppervlakte van het filter gaat dan geeft dit meer licht dan wanneer je het licht door het gehele filter laat gaan.

Voorbeeld bij een fresnel: filter in filterraam geeft meer licht dan filter met klemmen op de uiterste rand van de kleppen.

Bottom line:

Blind van tevoren alles programmeren met een rr-gg-bb systeem is nauwelijks te matchen met de echte kleur direct uit een lamp.

Dus staar je niet blind ( ;-) ) op die lijst, je zult vrijwel altijd moeten corrigeren (en vaak nog vrij veel ook)

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• peternotermans
      • Oct 2003
      • 156

Originally posted by @lex
      Er zijn wel standaard tabellen te vinden
      Kan goed aan mij liggen maar ik kan deze helaas niet vinden op het www (zelfs niet op dit forum ).

Ik ga binnenkort een bestaande lichtshow (met oa. een berg parren voorzien van LEE filters) uitbreiden met LED RGB spots voor aanstraling van diverse objecten.

Het zou bijzonder handig zijn om vooraf al een coversietabel te hebben van LEE kleurcodes naar RGB waarden. Natuurlijk zal er op lokatie bijgesteld moeten worden maar als startpunt (om de tafel al voor te bereiden) lijkt me dat ontzettend handig.

Wie weet zo'n tabel te vinden?
      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• DMiXed
        • Jan 2008
        • 370

kan me zo vaag herrineren dat freestyler wel zoiets heeft.
        als je ff een rgb spotje/parretje/what ever patched, en dan de kleurenmenging opent, dan zie je links alle kleurtjes, rechts de 'schuifjes' voor R G en B en daar onder heb je een menuutje, met allerlei LEE kleurenfilters erin. open één van die, en de waardes verscheinen automatisch in de RGB waarden, tevens ook in CMY als je fixture CMY heeft. Is een beetje een omweg, maar het werkt wel.
        Jeroen van Geffen

Comment

• peternotermans
          • Oct 2003
          • 156

Jeroen, bedankt voor de snelle tip!

Net ff geïnstalleerd en idd, dit werkt (beetje omslachtig inderdaad).

Eerst maar eens even in de install directory kijken of die conversietabel toevallig in een los bestandje staat .

In de tussentijd: mocht iemand toevallig een linkje hebben naar zo'n lijstje: bij voorbaat dank..

Comment

• peternotermans
            • Oct 2003
            • 156

Conversielijst lijkt ingebakken in de .exe van FreeStyler; nog maar ff verder zoeken dan maar

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

no thnx, als je niets beters te doen hebt op school dan krijg je nog wel eens zo'n (geniale) ingeving
              heb ook nog ff gezocht, maar kan niets vinden, moet er wel bij zeggen dat ik niet erg lang en uitgebreid heb gezocht. maar als je m vind, post even de link,
              of neem de primeur tot je om hem zelf te maken!
              Jeroen van Geffen

Comment

• axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

Ik had vroeger een lijstje (denk dat het nog van ons forumlid KoenB kwam) maar kan het helaas ook niet meer vinden.

Als je een i-phone hebt zou dit wel een oplossing kunnen zijn... (heb het zelf niet getest, wegens... geen iphone )
                Gel Swatch Library Review | Techie Talk

Verder geeft LEE de chromaticity coordinates voor hun filters. Er zijn hier calculators voor waarmee je die dan kan omzetten naar RGB.
                Last edited by axs; 05-07-10, 21:17.
                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• peternotermans
                  • Oct 2003
                  • 156

iPhone ? (no thx).

Nou, als non-lichttech had ik verwacht dat dergelijke lijstjes makkelijk beschikbaar zouden zijn...

Wie zoekt die vindt (en deelt). Url geldig zolang de voorraad strekt :

Comment

Working...