MSD, HMI, watt...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

MSD, HMI, watt...

Ben eigenlijk heel nieuwsgierig hoe je deze verschillende lampjes met elkaar kunt vergelijken.

voorbeeldje:
    scan waar 250w MSD lamp inzit.

Nu weet ik dat MSD staat voor Medium Source Daylight....maar met hoe verhoud de lichtopbrengst zich met een 250w HMI lamp (bestaat die??)

Wie kan mij hier meer over vertellen?!
  • Gerrit Hurkens
    • Dec 2000
    • 252

Hey Ralph,

Er bestaat wel degelijk een HMI 250 lamp.
    Als ik puur kijk naar het verschil tussen MSD en HMI lampen van 250 watt, dan is er een verschil tussen kleurtemperatuur. Een HMI 250 lamp heeft een kleurtemperatuur van 6000 kelvin en een MSD 250 heeft een kleurtemperatuur van 6700 kelvin. Ik ga er van uit dat je wel weet dat kelvin en andere graadmeter is dan celsius.

In de regel is het zo: Hoe hoger de waarde van de kleurtemperatuur, hoe witter het licht. Als je dus enkel kijkt naar het geproduceerde licht is de MSD witter dan de HMI.
    Wat je in de lichte en geluidswereld veel ziet is scans (golden scan 3 b.v.) met een HMI lamp. Macjes hebben MSD lampen. Natuurlijk lijkt het licht van de golden scan witter. Maar eigenljk is dat het dus niet. Het is alleen feller. Onze ogen worden een beetje voor de gek gehouden ,waardoor je denkt dat de golden scan witter licht geeft. Het leuke is. de HMI 1200 watt lamp heeft een kleurtemp. van 5600 Kelvin.

Hoe kun je ze dus visueel onderscheiden van elkaar? In principe heeft de MSD 250 lamp een wittere bundel dan de HMI 250 (we gaan natuurlijk niet msd250 met hmi 1200 vergelijken). Maar je zal wel goed moeten kijken. 1 graad celsius is hetzelfde al 245 graad kelvin (ik weet de precies vergelijkingswaarde van Kelvin niet, maar ik zit redelijk in de buurt.) Dus het is moeilijk te zien dat de MSD een wittere bundel heeft.

Waarom dan MSD en HMI??? Deze lampen zijn voornamelijk uitgevonden voor de fotowereld. In die wereld willen de mensen daglicht benaderen. En die lampen benaderen daglicht. En ze zijn zuiniger. Waarom? Omdat 1 gasontladingslamp (want daar hebben we het over) van 1000watt een lichtopbrengs produceert van een gloeilamp van 5000watt.

De 2 belangrijkste gasontladingslamp-producenten zijn philips en osram.
    Voor Hmi lampen moet je bij Osram zijn en voor MSD bij PHilips.

Bronnen:

Lees meer over Philips en hoe wij helpen het leven van mensen te verbeteren met belangrijke innovaties op het gebied van gezondheidszorg, consumer lifestyle en verlichting.

Kijk zelf maar eens. Met name osram legt heel goed het doel van verschillende typen lampen uit.

Grtnx,

Gerrit Hurkens
    \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Een diepe buigign voor zoveel nuttige input.
      thanx gerrit!

Ralph,
      Sounddesigner

Comment

• -Aart-
        • Jul 2001
        • 801

Kleine aantekening:
        citaat:
        ... 1 graad celsius is hetzelfde al 245 graad kelvin ...
        Het enige verschil in de C en K temperatuurschalen is het nulpunt.
        Bij C is dat het smeltpunt van ijs, bij Kelvin het absolute nulpunt (kouder kan niet) en dat ligt op -273,14 graden C.

Dus : X graden C is 273,14 + X graden K
        De Kelvin schaal wordt hier gebuikt om de kleur van de lamp te vergelijken met de kleur van een (mat) zwarte straler van die temp.

Interresant verhaal verder
        Last edited by -Aart-; 07-05-06, 12:16.

Comment

• R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

Hallo daar,

En waar moet ik de MSR lamp plaatsen, richting MSD of HMI?

groeten,
          Ralph

P.S. ik zal toch nog eens wat meer moeten lezen wil ik echt nuttig aan deze soort discussies kan meedoen :-(

Comment

• Tiemen
            • Dec 2001
            • 944

"...vergelijken met de kleur van een (mat) zwarte straler "

Een zwarte straler kan niet "mat" zijn...dit is gewoon een quantum-fysische bescrhijving van een voorwerp dat alle straling absorbeert en volgens de temperatuur een stralingsspectrum heeft...
            Twas maar om te zeggen é

Markske

Comment

• Gerrit Hurkens
              • Dec 2000
              • 252

Een MSR lampje van 400 watt heeft een kleurtemp van 5900 Kelvin.
              Dan zou je kunnen zeggen dat een MSR neigt naar een HMI lamp.

Ik neem aan dat je deze vraag stelt naar aanleiding van de verschillende lamptypen in verschillende scans.
              Dat is een beetje afhankelijk van de fabrikant. Kiezen ze voor een gasontladingslamp,maar willen ze de scan niet te duur maken, kunnen ze een goedkope lasontladingslamp nemen met lagere ontstekingsspanningen. Wil je een hoogwaardere(<=bestaat dit woord ??) scan maken, kun je kiezen voor duurdere lampen.

Het kiezen van een bepaalde lamp is dur fabrikant afhankelijk, maar er zijn natuurlijk wel een aantal standaarden binnen de lichtwereld.

In veel 1200 watt scans zit HMI. Dit is denk ik niet omdat de lamp zo goed is, maar het 1 schaap over de dam effect. Wat veel gebruikt wordt is ook goed te leveren. Bovendien zijn die scans en yoke-spots ook logger en zwaarder en moet de fitting van de lamp veel stabieler zijn. De mac250 heeft bijvoorbeeld het porseleinen par-achtig fittinkje. Niet dat het gebeurt, maar de lamp zou er dan uit kunnen schieten. De HMI1200w/s lamp moet je letterlijk vastschroeven in zijn fitting. Als die dus op zijn plaats zit heb je een hele kleine kans dat die er uit vliegt (wat weer een spectaculair knalwerk in je scan oplevert).

Ik heb wel eens meegemaakt dan een HMI lamp knalde. Het gebeurde bij een golden scan 2. De volgende dag uit elkaar geschroefd en wat bleek?
              De lens voor de lamp (zeker een centimeter of 2-3 dik!!) lag in duizenden stukjes en de effecten die er achter zaten mooi krom.

De MSR zal dus (volgens mij, maar ik ken de prijzen verder niet) in de goedkopere scans gebruikt worden. HMI is de standaard voor 1200 watt scans. MSD staat qua kleurtemperatuur boven de rest.
              De keuze van een lamp hangt van veel factoren af. Stroomverbruik, wijze van ontsteking, temperatuur van de lamp bij gebruik, piekspanning van ontsteking, transportgevoeligheid en-zo-voort.

Gerrit Hurkens

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Op zich dus niet relevant, want :
                1 wie kent de temperatuur van een gloeispriraal
                2 wie boeit de vermogens NA spiegels en lenzen
                3 hoeveel hangen er in welk omgevingslicht...

Van die dingen...Ofneetthan

Comment

• Gerrit Hurkens
                  • Dec 2000
                  • 252

Tsja, als je als bezoeker in een dixo komt, dan maakt het bar weinig uit wat er hangt. Als het maar beweegt en doet. Je hoeft ze dus ook niet te vragen welke typen lampen er hangen. Maar ja, wij professionals (of semi-) kunnen geen uitgaansgelegenheid inlopen of we kijken omhoog. Slecht voor je nek trouwens.

Het maakt voor een band of dixo geen hol uit welk type lamp je hebt hangen. De sterkte wel. KLeurtemp, maakt niets uit. Maar mocht je theaterwerk of fotostudiowerk doen (en mogelijk nog wel een aantal takken die ik hier vergeet), dan is het errrug belangrijk dat je de lamptypen weet.

Maar ja, dat had ik al geroepen in mijn eerste reactie dacht ik.

Gerrit Hurkens

Comment

Working...