Hoe is de synchronisatie tussen band en lichtconsole (GrandMA)?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by mhsounds
    Hoort hij dmv van cue lijkt mij.
    Even ervanuit gaande dat er een intercom ligt en dat de dienstdoende lichttech ook zo slim is om even te roepen dat de spotter aan de beurt is...

*trekt even anekdote-la open...*

Glasgow, World Science Fiction Convention 2006, tijdens de Hugo-award ceremonie: Vriendin van mij stond achter de lichttafel, collega van haar op de volgspot. Ze kreeg van de regie commentaar dat ze élke spot die gedaan moest worden naar haar collega doorgaf, terwijl hij daar expliciet om vroeg... Wat bleek: Meneer was tussen het spotten door maar even bezig gegaan om zijn diner weg te werken.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Wat een boel onzin komt hier voorbij. Bij een live-concert is het antwoord op de vraag "Hoe is de synchronisatie tussen band en lichtconsole" simpelweg "Door de operator".

Die shows worden gewoon live doorgetikt. Master-cuelist (of snapshotlist of stacklist of pages of WHATEVER) voor de "snapshots" per "stukje" van een song met daarnaast de bijbehorende cuelists die al dan niet handmatig worden doorgetikt als het gaat om chases.
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• rene.derksen
        • Feb 2004
        • 649

Originally posted by Stoney3K
        Die dingen hebben niet zoiets als tally lights, zodat een spotter kan zien of hij 'aan de beurt' is? Als het met camera's kan, moet het met spots toch ook kunnen.
        Denk is na .. Een camera staat altijd aan dus weet je niet direct wanneer er ook opgenomen wordt. Een volgspot gaat uit als deze niet aan de beurt is.. beetje overbodig dus zo'n tally light
        Licht is altijd zwaar.

Comment

• remco_k
          • Sep 2002
          • 325

Originally posted by JeroenVDV
          Wat een boel onzin komt hier voorbij. Bij een live-concert is het antwoord op de vraag "Hoe is de synchronisatie tussen band en lichtconsole" simpelweg "Door de operator".

Die shows worden gewoon live doorgetikt. Master-cuelist (of snapshotlist of stacklist of pages of WHATEVER) voor de "snapshots" per "stukje" van een song met daarnaast de bijbehorende cuelists die al dan niet handmatig worden doorgetikt als het gaat om chases.
          Ik geloof niet dat je het onzin moet noemen, leest u maar even:

GrandMA Heads To South America With Shakira

En ik vermoed dus dat dezelfde vorm van synchronisatie ook bij Clouseau werd gedaan. Niet omdat ik denk dat een mens niet zo strak kan tikken, maar omdat er 10 concerten zijn die er alle 10 strak uit moeten zien. En dan kan je dingen als dit beter automatiseren, tenminste, dat vind ik.
          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• jakobjan
            • Jul 2002
            • 599

Het blijft gokken.. als iemand het echt wil weten zonder dat er gis en gokwerk bij komt kijken. bel Luc Peumans PWL zij doen Clouseau en ook K3 waar het allemaal vreselijk strak geregeld is.
            Jakob-Jan
            Lightjockey Beta tester
            Freelance Licht tekkie

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by rene.derksen
              Denk is na .. Een camera staat altijd aan dus weet je niet direct wanneer er ook opgenomen wordt. Een volgspot gaat uit als deze niet aan de beurt is.. beetje overbodig dus zo'n tally light
              En wat denk je dat er met zo'n volgspot gebeurt als de dimmers (op afstand) open gaan en het ding niet gericht is waar ie moet wezen? Gaat een beetje dom uitzien...

Het is juist voor een spotter ontzettend praktisch om van te voren te horen 'Je moet nu op Artiest A mikken!' voordat zijn dimmers opengaan. Als hij zelf de dimmer kan en mag bedienen is dat natuurlijk een ander verhaal, maar dan moet hij wel weten wanneer de boel open moet.

De liveshow van War of the Worlds liep trouwens ook totaal op SMPTE (op een Hog in de HMH als ik het goed zag). De tijdcode kon je zelfs op het podium mee zien lopen, de muzikanten konden gewoon netjes de measure/beat/tick waar ze moesten spelen aflezen. Dat is zelfs op de DVD's te zien.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Originally posted by Stoney3K
                De liveshow van War of the Worlds liep trouwens ook totaal op SMPTE (op een Hog in de HMH als ik het goed zag). De tijdcode kon je zelfs op het podium mee zien lopen, de muzikanten konden gewoon netjes de measure/beat/tick waar ze moesten spelen aflezen. Dat is zelfs op de DVD's te zien.
                Bij de meeste (niet wereldtour-formaat) shows zie ik toch echt vrijwel altijd mijn omschrijving voorbij komen. Denk hierbij aan de Borsato-achtige shows.
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• remco_k
                  • Sep 2002
                  • 325

Bij de meeste (niet wereldtour-formaat) shows zie ik toch echt vrijwel altijd mijn omschrijving voorbij komen. Denk hierbij aan de Borsato-achtige shows.
                  Dat is toch ook niet onmogelijk. Niemand ontkend dat shows met de hand door worden gedrukt. Ik doe zelfs niet anders, sterker nog, vanwege de variatie waar ik mee te maken heb, kán ik niet anders.
                  Maar om dan te stellen dat de timesync optie waaraan we denken onzin is bij "repeatable shows", is onzin. Ik vind het namelijk rete praktisch.

En omdat de licht en video regie bij Clouseau in het sportpaleis dermate strak ging (complimentje dus aan de verantwoordelijke personen daarvoor) vermoed ik dat daar een timesync achter zit.
                  En eigenlijk ging het me niet om de wel of geen timesync, ik wil weten hoe dat werkt, waar het signaal vandaan komt en wie 'm start.
                  Last edited by remco_k; 16-12-09, 00:51.
                  Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                  Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Dus als het applaus langer is, dan begint het volgende nummer in het applaus, maar heeft het publiek het niet zo naar hun zin, dan valt er een stilte, want het volgende nummer start 10 sec later pas volgens de tijdcode?
                    Ben je bassist of drummer van wereldformaat, wordt je gedwongen om precies volgens zo'n stomme clicktrack te spelen. Nou dat zou ik me echt niet laten gebeuren!!!

Er wordt minder tijdcode gebruikt dan hier wordt gedacht, maar er zijn meer volgspots waarbij kleur en dimmer vanaf de tafel worden aangestuurd. Denk aan Holiday on Ice en Riverdance shows, maar ook bij de afgelopen Guus Meeuwis concerten afgelopen jaar in Heerenveen en Eindhoven.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Funkmaster
                      • Dec 2004
                      • 204

waarom hoeft het een click-track te zijn waar de tijdscode vangehaald word...
                      Bij Scala spelen een paar FX tracks mee op protools. Die krijgen de muzikanten in hun oortjes. De tijdscode van protools wordt naar de lichttafel (chamsys) gestuurd en doorloopt het nummer dat volledig voorgeprogrameerd is. Na elk nummer stopt de protools automatisch met spelen. De muzikanten zelf selecteren het nummer dat gespeeld word en starten het nummer. Wel moet het nummer dat gespeeld wordt ingeladen worden in de tafel ook. Maar start, stop en alles daartussen wordt gestuurd door de tijdscode.
                      It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• remco_k
                        • Sep 2002
                        • 325

Originally posted by kokkie
                        Dus als het applaus langer is, dan begint het volgende nummer in het applaus, maar heeft het publiek het niet zo naar hun zin, dan valt er een stilte, want het volgende nummer start 10 sec later pas volgens de tijdcode?
                        Nee, de tijdcode wordt natuurlijk pas gestart (door één van de bandleden of technici) als het volgende nummer gespeeld moet worden. Daar zal natuurlijk nog wel even een aanloopje inzitten.

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

betrouwbaarheid en automatisering....spanningsveld!

Op de meeste klusjes met meerdere volgspots wordt er voor de spotters een aparte intercomverbinding getrokken.
                          Met ervaren spotters en que's op het juiste moment is het dan prima te doen om netjes te spotten.

Kleurenwissels worden in de meeste gevallen ook door de spotter zelf uitgevoerd, ken ook shows waar er gobo's in de volgspots worden gebruikt, doet de spotter ook handmatig.

Wat wel heel handig kan zijn is een vizier op de spot, zeker wanneer je een pickupje moet doen vanuit het donker en/of met lage intensetie.

Met een goed team spotters is vaak een beter resultaat te behalen dan met een van te voren bedachte procedure, artiesten die altijd links opkomen hebben namelijk nogal eens de neiging om vanaf de andere kant op te komen, uiteraard zonder aankondiging en tja, daar kan je niet altijd met de geplande spot bijkomen...
                          Spontane acties zijn er legio, zou jammer zijn als dat niet te spotten zou zijn omdat het geautomatiseerd is.

Comment

• Marco89
                            • Oct 2008
                            • 27

Om grote shows compleet strak te krijgen zijn alle disipline's met elkaar verbonden. Dus video, licht (+shutters/colours van volgspots), geluid en evt pyro of cyberhoists etc. De cues worden gegeven door 1 persoon, of een tijdcode apperaat. Als elke disipline zn eigen cue's gaat zitten doen krijg je nog een rommelige show, bijv licht blackt out, en video is een seconde te laat. Storend..

Naar mijn weten cuet 1 persoon de hele show door. Hij/zij zal midi informatie duursturen naar de regie van licht/video/pyro/rigging. Dit triggert uiteindelijk de cue's voor alles. De lichtoperator zal tijdens zo'n show kleine aanpassingen kunnen maken, zoals snelheden aanpassen, of handmatig cue-en als er een storing is of wat dan ook. Geluid lijkt me (buiten cd's starten/stoppen) wel compleet handmatig te gaan, dit is veel meer situatieafhankelijk dan bijv licht/video.

Volgspotters krijgen via een intercomsysteem door: atentie, links komt er straks iemand binnen. Afhankelijk van het type volgspot dat gekozen is opent de lichtoperator de shutter (of dimmer) en kan evt kleurveranderingen doen.

Comment

Working...