Snelehid bewegingen onder fader MA Light

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flamebuster
    • May 2008
    • 77

Snelehid bewegingen onder fader MA Light

Hej

Nog even een vraagje, weet iemand hoe je de snelheid van de bewegingen die je uit de effecten pakt onder de fader zet waar je hem opslaat ? Dus hoe hoger de fader hoe sneller de beweging ?

Grtzzz
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

En over welke tafel gaat dit precies? MA Lightcommander II 24/6, of een 12/2? Of een GrandMA (wat ik betwijfel als ik de vraag zo bekijk).

Verder is het bij de Lightcommander niet mogelijk om snelheid onder een fader te zetten. De snelheid kun je wel veranderen door in het Chase-menu de speed langzamer te zetten van de betreffende chase, maar dat is niet heel praktisch 'on the fly'.

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

4uss: niet reageren als je geen verstand van zaken hebt a.u.b....

Het gaat om een MALight (staat in de titel).

Als volgt (the best way): een effect hang je aan een zogeheten Speed Master. Dat geef je aan in je effect editor bij de speed-group, aan welk nummer deze moet hangen (1 t/m 4). Vervolgens kies je een lege executor fader, tikt daar op met je vinger (exec. window) en kiest "special master", "Speed 1" etc.

Op die manier controleer je de snelheid van een effect. Het is wijsheid om bijvoorbeeld alle movement-effects aan 1 speed-group te hangen, en je dim-chases op een andere. Tijdens de show kun je dan op elk moment ingrijpen op de juiste categorie. Je kunt ook de fader-action aanpassen, maar da's uitsluitend voor individuele instellingen per effect/chase/sequence.
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• flamebuster
        • May 2008
        • 77

Kun je die ook opslaan onder de fader waar je de beweging stored ? En dan hoe hoger je de fader zet hoe sneller de beweging gaat

Groett

Comment

• rene.derksen
          • Feb 2004
          • 649

Volgens mij kan dat niet, aangezien een movement effect altijd draait óm een positie die je kiest, heen.. het is dus niet zoals bij een pearl, hoe verder de fader open, hoe groter en sneller de beweging. Je effect zal namelijk altijd een beginpositie in het effect aannemen wanneer je een go geeft voor het effect.
          Licht is altijd zwaar.

Comment

• Tom van Kameren
            • Oct 2006
            • 57

Dat kan wel...

Download even de OnPc software van MA Lighting. Dan kun je hier zelf mee experimenteren.

Als je een effect maakt en dat toewijst aan een fader: (assign effect x at executor x.x) dan kun je bij de instelling van de executor kiezen voor de functie van je fader:

Master: De grootte van je effect (hoe hoger de fader, hoe groter het effect)
            speed: De snelheid van je effect (hoe hoger de fader, hoe sneller het effect)
            Tom Spaan
            StoreQ operating

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Wat Tom zegt is geheel waar, je kan via deze weg een speed van je effect aan een fader hangen. Eventueel kan je je executor nog uitbreiden zodat ook de master behouden blijft.

Echter de manier die AJB voorschrijft is in mijn ogen de beste: groepeer al je snelheden van je effecten en chases/seq onder de speedgroups. Ingrijpen is dan kinderwerk!
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• rene.derksen
                • Feb 2004
                • 649

Originally posted by Tom van Kameren

Master: De grootte van je effect (hoe hoger de fader, hoe groter het effect)
                speed: De snelheid van je effect (hoe hoger de fader, hoe sneller het effect)
                Hmm oke, ik maak dus altijd gebruik van de speedfaders.. zo ben je wel erg beperkt in het gebruik van je faders.. je bent er nu alweer 2 kwijt.. maar oke, als iemand het echt wil.. weer wat geleerd
                Licht is altijd zwaar.

Comment

• flamebuster
                  • May 2008
                  • 77

Ik heb ook wat problemen met de chasers. Als ik een chase maak onder een fader met een second cue en zo verder alle stappen blijft er soms een stap aanstaan

Enig iedee hoe je dit kan oplossen of stap voor stap een andere manier om een chase te maken ?

Groetennn

Comment

• Jugfire
                    • Oct 2004
                    • 91

tracking non-tracking?
                    Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

Zet je executor op Non-Tracking.
                      MEEO Audio Licht Rigging,
                      Mark van der Werff
                      Groningen

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Het belangrijkste voordeel van Speedmasters is dat je alle effecten in "verhouding" gelijk kunt leggen. Omdat je in een effect ook nog kunt zeggen dat de snelheid van de speedmaster gedeeld moet worden (divide by...) heb je invloed op de fysieke indeling van je fader. Op deze manier kun je bijv. een flash strobe en een 3-step prima combineren onder 1 speedmaster. Zo houd je alles per catagorie in de hand.

Het is live onmogelijk om voor elk effect een eigen speed te draaien en bovendien is dit een buitengewoon inefficiƫnte indeling van je tafel. Belangrijkste regel van programmeren: keep it simpel stupid!
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Funmaker
                          • Jun 2006
                          • 922

ik ben geen ma kenner dus excuseer voor de eventuele stomme vraag:
                          maar als ik het dus goed begrijp groepeert ge uw snelheid van uw effect en kunt ge per fixture of groep van fixtures een divide meegeven? waardoor je eigenlijk per type groep/fixture/... toch nog een aparte snelheid hebt die mooi uitkomt in het het plaatje of sla ik de bal mis?
                          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• flamebuster
                            • May 2008
                            • 77

Kun je bij die speedmaster ook een limit instellen ? Ik heb dat nu gedaan met een speedgroup maar dan kan ik maximaal tot 10 bpm en dan beginnen me koppe al vet snel te bewegen en me fader staat nog nouwelijks open...

Groetennn

Comment

• rene.derksen
                              • Feb 2004
                              • 649

Zoals AJB al zei, stel je bij je effect dan een speed scale in, voor de meeste bewegingen is divide by 8 ideaal, eventueel kun je door je rate factor te verlagen de beweging nog meer vertragen.
                              Licht is altijd zwaar.

Comment

Working...