Chauvet Scorpion RED/Green Laser

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Chauvet Scorpion RED/Green Laser

Hallo forumleden,

Ik heb twee Chauvet Scorpion lasers in m'n bezit en deze heb ik gisteren weer eens schoon gemaakt van binnen.
    Nu zag ik tot m'n grote verbazing dat er een 300mW output laser in zit, terwijl er op de behuizing duidelijk staat dat ze 20mW output hebben.

Nu wil ik weten hoe ik toch 300mW i.p.v de huidige 20mW uit de laser kan halen.

Ik heb foto's gemaakt van het apparaat, inwendig als gedetaileerd, dus voor de geintreseerden onder ons of diegene die mij kan vertellen wat ik moet doen, kan ik ze per mail opsturen.

Op Google vindt ik wazige 'Up gradings' voor een laser...

Wie kan mij helpen?

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Wees gerust: als je voor een 20 mW laser betaald hebt dan zit er echt geen 300 mW module in die dat vermogen kan geven. Daarvoor is het prijsverschil tussen een 20 mW en 300 mW een beetje veel te groot.
    Ik vermoed dat het gewoon een kapotte 300 mW is die erin zit en waaruit ze nog 20 mW kunnen puren...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Hallo Laserguy,

Dan zou het betekenen dat alle Lasers die ik heb inweze 'kapotte' lasers zijn.
      Raar, ik hoor dat dit geregelde lasers zijn waarvan dus de output niet meer mag zijn in de US dan 20mW, maar het kan dus best sterkere lasers zijn..
      Jammer dat ik deze output niet kan vergroten, ik weet niet hoe.

Wat ik wel kan doen is een andere laserbuis in de houder zetten, dat werkt ook.

Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Hallo Dave,

een 50 mW (dus al meer dan jouw 20 mW) kost end-user ongeveer 100 Euro, een 300
        mW kost end-user ongeveer 700 Euro. Wat denk je dan nu zelf? Als jij een Chinees hebt gevonden die je een 300 mW levert voor de prijs van een 20 mW dan mag je jezelf meer dan gelukkig prijzen. Over het algemeen is het devies echter: wanneer iets te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal niet waar...
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

hallo laserguy, ik heb ze nu allemaal open gemaakt en ze zijn 200 en 300mwatt. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat deze kwa vermogen terug gedraait zijn wegens de amerikaanse laser veiligheids classe. Ik krijg via een forum in de us meer info. Ik snap niet waar jij het over hebt.. Chinees? Euro's? Ik woon op aruba en ik denk in dollars.. Dave.

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Had ik laatst ook:

- Kocht een BMW 320d, bleek er een M5 in te zitten!
            - Kocht een oud computerscherm, bleek het een 42" plasma!
            - Boekte een vakantie naar Berlijn, vlogen we door naar New York (!)
            - Bestelde een palmtop, bleek er een 17" MacBook Pro onder te zitten...

BLIEP BLIEP BLIEP

En toen ging de wekker...

Je kennis van lasers, blijkende uit de door jou gesteld vragen, is dusdanig beneden pijl, dat je de schroefjes er lekker in moet laten zitten. Don't dream your life, but live your dream...

Succes !
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Hallo,

Ik heb foto's van de lasers en de etiketten die erop staan, diegene die dan nog beweren dat dit niet kan verzoek ik dan met het tegen bewijs te komen.

Overigens stel ik een vraag omdat ik idd niet alles weet over lasers, maar da's typisch het Nederlandse geneuzel van enkele die het zo goed weten om een dikke veeg uit de pan te geven, want da's zo verschikkelijk makkelijk, je hebt geen idee wie ik ben...

Citaat AJB
              Je kennis van lasers, blijkende uit de door jou gesteld vragen, is dusdanig beneden pijl, dat je de schroefjes er lekker in moet laten zitten. Don't dream your life, but live your dream...

Yeah right!

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by salsa
                Hallo,

Ik heb foto's van de lasers en de etiketten die erop staan, diegene die dan nog beweren dat dit niet kan verzoek ik dan met het tegen bewijs te komen.

Overigens stel ik een vraag omdat ik idd niet alles weet over lasers, maar da's typisch het Nederlandse geneuzel van enkele die het zo goed weten om een dikke veeg uit de pan te geven, want da's zo verschikkelijk makkelijk, je hebt geen idee wie ik ben...
                Het kan goed zijn dat dit inderdaad modules zijn uit een B-stock van de laserfabrikant waarvan de diode beneden peil is om in de duurdere units te verdwijnen. Goed kans dat ze het vermogen op de sticker (300mW) dan halen, maar het niet lang vol houden en de output verre van stabiel is.

Rode lasers van honderden mW zijn tegenwoordig in de prullenbak te vinden in de vorm van afgedankte DVD-branders, dus het zou me niet verbazen als de in het rode gedeelte een diode van een of andere Taiwanees geschroefd hebben die ze teruggeregeld hebben.

Groene modules van hoge vermogens zijn op het moment nog steeds redelijk prijzig, maar het knijpen van groene modules is ook eerder gedaan (Laserworld anyone?) en dat zou goed gedaan kunnen zijn omdat de modules de kwaliteitscontrole niet gehaald hebben, maar op 20 mW of iets meer (~75-100mW) nog goed presteren. Chipfabrikanten doen dat immers ook met hun processors, als een die door de kwaliteitscontrole heen valt wordt ie als een langzamere processor alsnog verkocht.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Originally posted by Stoney3K
                  Het kan goed zijn dat dit inderdaad modules zijn uit een B-stock van de laserfabrikant waarvan de diode beneden peil is om in de duurdere units te verdwijnen. Goed kans dat ze het vermogen op de sticker (300mW) dan halen, maar het niet lang vol houden en de output verre van stabiel is.

Rode lasers van honderden mW zijn tegenwoordig in de prullenbak te vinden in de vorm van afgedankte DVD-branders, dus het zou me niet verbazen als de in het rode gedeelte een diode van een of andere Taiwanees geschroefd hebben die ze teruggeregeld hebben.

Groene modules van hoge vermogens zijn op het moment nog steeds redelijk prijzig, maar het knijpen van groene modules is ook eerder gedaan (Laserworld anyone?) en dat zou goed gedaan kunnen zijn omdat de modules de kwaliteitscontrole niet gehaald hebben, maar op 20 mW of iets meer (~75-100mW) nog goed presteren. Chipfabrikanten doen dat immers ook met hun processors, als een die door de kwaliteitscontrole heen valt wordt ie als een langzamere processor alsnog verkocht.

Kijk aan!

Er zijn dus toch nog mede forumleden die fatsoenlijk een antwoord kunnen schrijven!
                  Helaas is dit idd een veel voorkomende verschijning maar heb in de tussentijd dus uiteindelijk gekozen voor m'n tweede optie.
                  En dat is dus nieuwe lasers kopen die wel 300mW zijn, ook zit ik te twijfelen voor een RGB laser module (800 Dollar).

Stoney3K, enorm bedankt!

Dave

Comment

• JH
                    • Feb 2004
                    • 11

Originally posted by AJB
                    Had ik laatst ook:

- Kocht een BMW 320d, bleek er een M5 in te zitten!
                    - Kocht een oud computerscherm, bleek het een 42" plasma!
                    - Boekte een vakantie naar Berlijn, vlogen we door naar New York (!)
                    - Bestelde een palmtop, bleek er een 17" MacBook Pro onder te zitten...

BLIEP BLIEP BLIEP

En toen ging de wekker...

Succes !
                    Ik vind dat je hier redelijk kort door de bocht gaat, ik haal even je voorbeeld van de automobielsector aan.
                    Zo zijn er voorbeelden genoeg te vinden van wagens met dezelfde cilinderinhoud maar waarvan het vermogen is aangepast ivm. fiscale voordelen. Wat met zich meebrengt dat je een wagen krijgt met 211pk en 240pk die uiteraard verschillen van prijs maar die eigenlijk net hetzelfde zijn qua motor. Uiteraard hebben we dan met een verschil in software te maken. Maar zoals je allicht weet is dit even makkelijk weer te verwijderen.
                    Dit brengt ons misschien wat ver van de discussie maar ik wilde toch even reageren.

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

JH,

Bedankt voor het bekrachtigen van mijn mening...

Dave

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

En dat is dus nieuwe lasers kopen die wel 300mW zijn, ook zit ik te twijfelen voor een RGB laser module (800 Dollar).
                        Ik vraag me af of dat wel echt de moeite waard is. Je koopt dan een module die even duur of duurder is dan de hele laser-unit nieuw in de winkel, en dan zit je nog steeds met een goedkoop Chinees scansysteem waar je waarschijnlijk nog niet eens ILDA op kan draaien.

Als je toch 800 dollar in een laser wil steken, zorg dan dat je daar een paar goeie galvo's met closed-loop versterkers en eventueel een goeie dichro aanschaft. De lasermodule kun je dan altijd nog vervangen en je kan nu experimenteren op laag vermogen om de boel uit te lijnen.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Hallo Stoney,

Je hebt helemaal gelijk hoor maar je moet je voorstellen dat deze lasers vaak verhuurd worden indoor en op stranden.
                          Het hoeft helemaal niet zo schokkend goed te zijn, zolang de stralen maar zichtbaar zijn zonder rook.
                          Nu zijn ze dat ook wel, maar het kan altijd beter, ze zijn dus nu 20mW per stuk (rood/groen) en je moet altijd rook gebruiken.
                          Dat valt niet mee op Aruba, het waait hier altijd met een constantie wind......

Vandaar dat ik een sterkere laser unit erin wil zetten.

Met DMX is deze prima te besturen hoor!

Dave

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

Hallo Stoney,

Je hebt helemaal gelijk hoor maar je moet je voorstellen dat deze lasers vaak verhuurd worden indoor en op stranden.
                            Het hoeft helemaal niet zo schokkend goed te zijn, zolang de stralen maar zichtbaar zijn zonder rook.
                            Nu zijn ze dat ook wel, maar het kan altijd beter, ze zijn dus nu 20mW per stuk (rood/groen) en je moet altijd rook gebruiken.
                            Dat valt niet mee op Aruba, het waait hier altijd met een constantie wind......
                            WHAT?! Een beetje outdoor show doe ik (en vrijwel elk andere serieus laserbedrijf) met minimaal 2 watt groen en goed rook (bij voorkeur MDG machines). Hoe denk jij dan zichtbare stralen zonder rook te krijgen indoor en voornamelijk op stranden met zulke relatief lage vermogens?!
                            Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...