Matrixen aansturen de de grandma light

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flamebuster
    • May 2008
    • 77

Matrixen aansturen de de grandma light

Hallo allemaal,

Heeft er iemand enig iedee hoe je dimmer matrixen kan maken met de ma light. ik heb een aantal active sunstrips waar ik dat mee wil gaan doen.

Mzzl
  • Lighting
    • Sep 2004
    • 209

Laten we beginnen met de meest gebruikte afkorting in de lichtwereld........

RTFM

Deze feature beslaat enkele pagina's in de manual......... er zit zelfs een index in ......

suc6
    Lighting
    LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• DMiXed
      • Jan 2008
      • 370

Originally posted by mhsounds
      Een scherm dat eerst vraagt of je de handleiding wel door hebt gelezen?
      heb k n tomtom nog nooooit zien vragen!

back on topic!
      Jeroen van Geffen

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

Heren heren, even het fatsoen bewaren graag.

GrandMA spreekt niet echt van 'Matrixen'. In Grootmoeders dagboek wordt gesproken over Layouts en de bijbehorende Bitmap Effects.
        Daarmee kan je matrixeffecten creeeren.

Uiteraard staan Bitmap Effects, het aanmaken ervan en het maken van een goede layout in de handleiding.

Succes!
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• flamebuster
          • May 2008
          • 77

matrixen ma

Heyy

Om hier even op terug te komen, iemand dit al met led geprobeert ? Ik heb het geprobeert met pixeltracks en ik krijg het maar niet voor elkaar om dan plaatjes te maken... iemand dit al geprobeert en hoe moet je je layout dan maken ?

Grtzz

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

matrixen met LED gaat op precies dezelfde manier. Met Matrix stuur je namelijk fixtures aan.
            Alleen het maken van een layout is wel veel werk, succes dus!
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Het maken van een lay-out stelt geen ene zak voor: letterlijk 60 seconden werk. Je moet alleen wel even nadenken over wat je aan het doen bent! Allereerst het formaat en de pixel-range. Daarnaast moet je bedenken wat je wilt laten zien. Wil je graag video-beelden voorbij laten schieten en prachtige bewegingen? Dan moet je MA Video of een ander-soortige media-server gebruiken. De Bitmap effects (want zo heet het!) zijn bedoeld om bijvoorbeeld een bloemetje, swirl-tje of ander leuk bitmapje te laten zien. Wanneer dat zin heeft? Bijvoorbeeld met een groot veld parren, of andere groot-pixel-achtige fixtures. Daarnaast kun je erg eenvoudig een tekstgenerator gebruiken in real-life, al zijn de instellingen enigszins beperkt. Wil je mooie dingen moet je lekker een video-server gebruiken: die zijn daarvoor bedacht.

Bij het instellen is het verstandig om rekening te houden met de vraag over welke parameter je je bitmap effect laat lopen: je dimmer of je kleur. Want daar zit nogal een verschilletje in, zeker als je LED-fixtures gebruikt! Check dus de handleiding en weet wat je instelt.

Hoe kleiner de pixel, hoe groter de vraag naar content met een flinke resolutie. Hoe groter de vraag naar flinke resolutie, hoe kleiner de vraag naar een bitmap effect. Een zeer gewaardeerde collega van mij tourt internationaal veel festivals af en kwam laatst ergens waar de plaatselijke tech een flink aantal sixbars dropdown had gehangen aan de zijkanten van een podium. Binnen 1 minuut heb je dan tekst en leuke vormpjes op zo'n wandje! DAARVOOR is een BITMAP effect bedacht. Laat een lichttafel dingen simpeler maken, niet complexer: dan weet je zeker dat je fout zit met de toepassing.
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• flamebuster
                • May 2008
                • 77

Ik heb het geprobeert maar ik krijg het niet voor elkaar om de layout te maken. Ik krijg of alles rood of alles groen of alles blauw.... enig iedee hoe je dit goed in een keer doet ?

Grtzz

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Als het goed is heb je een lay-out gemaakt die klopt. Vervolgens open je een bitmap-effect en kies je "choose layout". Hiermee selecteer je de door jou opgezette lay-out.

Als je een BITMAP effect werkend wilt krijgen zijn 2 dingen van belang:

- Scaling (als het object te groot/klein is krijg je een gehele vulling en dus continue-output, of zie je helemaal niets)
                  - Act-On knopje (Act on-grey:, Act on-color)

Scaling kun je het beste even proberen: de titels wijzen zichzelf. Bij Act-on, krijg je bij Grey een actie over de dimmer van een fixture, en bij Color een actie over de kleur.

Het is dus van belang om ook je fixture file kloppend te maken en goed na te denken over de actie die je wilt over je fixtures.
                  Arvid Buit

Comment

• DaDe
                    • Jul 2004
                    • 15

Bestaat er ook een slimme manier om niet lineare vormen snel te doen?

Een showtec ledvloer bijvoorbeeld is bij een chamsys maar 2 seconden werk, op de grandMA heb ik dit nog niet gevonden.
                    Last edited by moderator; 10-01-10, 16:45.
                    More music, more fun!

Comment

• flamebuster
                      • May 2008
                      • 77

Het lukt mij nog niet om het rgb te doen...kan iemand uitleggen hoe dit werkt om een layout hiervoor te maken ? In de handleiding staat ook niet duidelijk in hoe dit werkt

Groetennn

Comment

• Jugfire
                        • Oct 2004
                        • 91

begin met een leeg scherm.
                        klik op het meest links bovenste vakje
                        selecteer "layouts"
                        druk op het gele bolletje linksboven
                        klik op het vakje setup
                        klik op het vakje/balkje rechtsboven
                        geef de naam in van de layout
                        klik op het balkje van "rows" en geef het aantal rijen in
                        klik op het balkje van "colums" en geef het aantal kolommen in
                        maak je selectie van de spotjes die je in de layout wilt zetten, dit doe je door op het numerieke toetsenbord de nummertjes in te typen van de spotjes.
                        maar dit kan ook door een group te selecteren die van te voren al bedacht had.
                        dit kan ook door een deelselectie te maken van de actuele output.
                        - <fixture/channel> 1 <+> 2 <+> 4 <+> 18
                        - <fixture/channel> 1 <thru> 400
                        -<group> 1
                        - <ifoutput> <enter> <if> <group> 1 ( selecteert de spotjes die aan staan van group 1)
                        druk op het knop "take selection"
                        zorg ervoor dat het knopje "mouse frame" uit staat
                        de selectie volgorde die je in hebt gegeven bepaald de manier van vullen van het "grid"
                        bepaal met de knoppen onder in het scherm rechts de manier van hoe je het wil laten vullen, dit is iets van "horizontal first"/"left to right" weet even niet precies wat daar staat in het scherm
                        druk op het knopje "fill"

wil je zelf bepalen waar welk spotje in het gridje staat dan moet je "mouse frame" aan laten staan en dan kun je sleur en pleur methode hanteren.

Dit is ongeveer wat je ermee moet doen, vormfouten daargelaten en syntax errors idem.
                        Voor meer informatie kun je contact opnemen met een GrandMA certified training facility, zoals tenfeet of flashlight.
                        Deze kunnen, tegen betaling, jou een aardig eind op weg helpen.
                        De rest is vooral veel zelf uitzoeken/proberen.

suc6
                        Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• Jugfire
                          • Oct 2004
                          • 91

pja je had het trouwens over iets met kleur.
                          vorige post van mij ging over layout.
                          nu dus het vervolg daarop want anders is het niet compleet voor je vraag.

wanneer je een layout hebt gemaakt dan kun je daar effectjes op toepassen.
                          het leuke aan de grandma is dat je nu je een layout hebt je daar ook een plaatje mee kunt maken of een tekstje eroverheen kunt laten rollen oid.

voor dit soort grappen heeft grandma het effect-deel "bmp effects" bedacht waarin bmp staat voor bitmap.
                          hierin kun je op pixel niveau bepalen waar welk kleurtje terecht moet komen.
                          dit werkt nauw samen met de layouts, zonder layout geen bitmap.

maak eerst je scherm leeg
                          klik vervolgens op het vakje linksboven en selecteer het bmp-effects knopje
                          je krijgt nu een blauwig scherm voor je met allemaal lege vakjes als je een lege show hebt nog.
                          als je op <edit> drukt en daarna op 1 van de lege vakjes dan kom je in een menutje om een bitmap effect aan te maken.
                          vervolgens zie je in het scherm boven aan een balkje staan waar je een layout kunt uitkiezen wanneer je er op drukt.
                          hier kun je dus de layout selecteren die je net gemaakt hebt.
                          vervolgens druk je op het knopje "bitmap-wizard"
                          in dit menu kun je vanuit de library's een keuze maken uit de standaard plaatjes die er al in de tafel zitten
                          als je dit hebt gedaan zal de tafel al iets van een plaatje neer zetten over je layout.
                          vervolgens kun je nog invloed er op uit oefenen hoe het met de schaling zit en waar het center is en nog meer van dit soort instellingen.
                          mijn advies hierin: lekker mee spelen.
                          maarrr hetgeen wat jij zoekt is het volgende:
                          naast het knopje "bitmap-wizard" zit nog een ander knopje.
                          deze kun je instellen op 3 waardes:
                          1: Trigger
                          2: Color
                          3: Grey
                          volgorde is misschien anders...
                          als je kiest voor color zal de grandma op basis van je gekozen spotjes in de layout de juiste kleuren waardes naar de spotjes sturen.
                          kies je grey dan doe je hetzelfde alleen dan voor dimmer
                          met trigger kun je tussen 2 presets de keuzes laten maken
                          maar jij wilt dit op color zetten zodat je een mooi plaatje kunt maken in kleur.
                          als je dit hebt gedaan kun je ook weer uit dit menu en dan kom je in het hoofdscherm van het geselecteerde bitmapje waar je vervolgens nog een hoop andere settings kunt doen om het in en uit te laten zoomen of om het te laten roteren of om het van links naar rechts te kunnen laten bewegen.
                          maar ook hier geld weer, lekker er mee spelen

nou veel suc6 en als het niet duidelijk is dan horen we het wel _weer
                          Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Dit is een herhaling van wat al genoemd is... Paar berichtjes terug heb ik dit al uitgelegd. Er zal in dit geval een specifiek probleem zijn dat nadere uitleg behoeft als het gaat om het vinden van een oplossing.

Ik ben een van de instructeurs die MA-trainingen verzorgt en kan je in elk geval vast vertellen dat er niet zoiets bestaat als een "GrandMA certified training facility". Wel mooi verzonnen! Tenfeet verzorgt trainingen, evenals Metam en Painting With Light. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor in-company trainingen en losse cursussen binnen bestaande opleidingen, waar ik mij o.a. mee bezig houdt.

Het is elke operator die wil uitgroeien tot een ervaren gebruiker aan te raden om waar dan ook een gedegen training te volgen. Niet zozeer om zaken die je al weet, maar juist de punten aan te stippen die je vaak nog niet weet. Veel mensen vergeten dat programmeren maar voor de helft te maken heeft met een specifieke lichttafel. Het is veel meer een manier van denken, organiseren en logisch opzetten. DAT leer je o.a. in trainingen.

Desalniettemin is het inmiddels duidelijk uitgelegd aan topicstarter: benieuwd naar de respons!
                            Arvid Buit

Comment

• flamebuster
                              • May 2008
                              • 77

dat is heel fijn.... maar ik kan niks met een cursus... ik wil graag weten hoe iets werkt en vraag hier advies en niet om een cursus...

Comment

Working...