levensgrote equalizer zelf maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • k1200
    • Sep 2009
    • 3

levensgrote equalizer zelf maken

Ik zou graag een levens grote equalizer zelf willen maken voor op een stage achter de DJ. Ik wil dit gaan doen met vele gekleurde lampen die op de sterkte van de muziek mee bewegen. Net zoals zo´n goedkoop discolicht met 3 kleuren (maar dan groot). Het beste zou zijn als ik ergens zo´n kastje kan vinden die dit regelt. Heeft iemand hier een idee voor waar ik deze kan vinden?

alvast bedankt
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

ik denk eerder dat je een VU meter bedoeld.
    deze dus: klik
    als je een matrix opbouwd uit meerdere parren, ledparren of anders,
    kan je makkelijk dit effect opbouwen. De betere en grotere lichttafels hebben een programmaatje ingebouwd om in een matrix een effect te maken, beter bekent als shape generator (als ik het goed heb) maar ik denk niet dan je zo een vu-meter effect kan krijgen. Dat wordt dus proggen
    Last edited by DMiXed; 22-09-09, 14:53.
    Jeroen van Geffen

Comment

• DeMennooos
      • Aug 2000
      • 1416

De VU meter zit standaard in de ChamSys PixelMapper die in de PC/MAC/Linux/Console software zit. Je hebt er wel een ChamSys Audio Interface voor nodig en een hoop LED parren of strips. Maar het is simpel te maken.
      Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• chippie
        • Jul 2006
        • 528

En als je daar geen geld voor hebt voor de Chamsys, kun je een LED VU meter kopen van Velleman, op de LED's een transistor plaatsen met een daarachter een TRIAC en je lampen gaan automatisch mee met de audio.
        Zie wel dat je het veilig doet!!!
        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Svartrose
          • Apr 2008
          • 229

Misschien is het not done, maar wel makkelijk: een computer als VU-meter gebruiken en dat beeld projecteren met een beamer. Kun je er gelijk iets meer van maken dan alleen een VU-meter.

Comment

• mhsounds
            • Sep 2009
            • 933

Satisfaire heeft op het moment 2 levensgrote VU meters, we hebben ze al gebruikt bij meerdere evenementen.
            Deze hebben gewoon van die kermislampjes aan de voorkant.
            Ze reageren op geluid, xlr erin en gaan!
            Freelance Light and Video |
            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

Originally posted by mhsounds
              Satisfaire heeft op het moment 2 levensgrote VU meters, we hebben ze al gebruikt bij meerdere evenementen.
              Deze hebben gewoon van die kermislampjes aan de voorkant.
              Ze reageren op geluid, xlr erin en gaan!
              Maar als je gewoon een matirx opbouwd uit parren/sunstrip/whatever kun je er wel nog veel meer kunstjes mee uithalen dan alleen je VU-meter,
              zodat je wat afwisseling kan creëren in je show, en nog veel meer mooie
              dingen kan doen! gewoon een opmerking he, weet niet of de TS hier ook al bij nagedacht heeft!
              Jeroen van Geffen

Comment

• k1200
                • Sep 2009
                • 3

He jongens erg bedankt voor de vele tips die jullie gegeven hebben! ik zoek graag naar een goedkope oplossing aangezien mijn budget niet groot is. De oplossing met die velleman set sprak mij erg aan alleen is het ook mogelijk om deze via een kabel op de muziek aan te sluiten?

Comment

• chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

Originally posted by k1200
                  He jongens erg bedankt voor de vele tips die jullie gegeven hebben! ik zoek graag naar een goedkope oplossing aangezien mijn budget niet groot is. De oplossing met die velleman set sprak mij erg aan alleen is het ook mogelijk om deze via een kabel op de muziek aan te sluiten?
                  @K1200, Ik denk als je dit wil doen je beter een electronica mannetje aanspreekt want anders zou je wel eens pijn aan je vingers kunnen krijgen. Lees de manual eens van die VU-Meter. kan zijn dat deze een ingebouwde micro heeft, ken die schema's helaas niet meer van buiten.
                  Het klinkt wel simpel maar je moet toch nog het een en ander doen.....
                  IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• remco_k
                    • Sep 2002
                    • 325

Originally posted by k1200
                    Ik zou graag een levens grote equalizer zelf willen maken voor op een stage achter de DJ. Ik wil dit gaan doen met vele gekleurde lampen die op de sterkte van de muziek mee bewegen. Net zoals zo´n goedkoop discolicht met 3 kleuren (maar dan groot). Het beste zou zijn als ik ergens zo´n kastje kan vinden die dit regelt. Heeft iemand hier een idee voor waar ik deze kan vinden?

alvast bedankt
                    Ik heb een paar keer zoiets (een VU-Meter dus) gemaakt met 4 Showtec Pixeltrack pro's vertikaal achter de DJ en afgelopen weekend met 4 aktieve sunstrips gewerkt.
                    Helaas niet op de maat van de muziek. Daar komt een volgende keer misschien verandering in, maar daar moet software voor worden geschreven en dat kost weer tijd en tijd is weer een probleem. Maar wie weet...

Anyhow, het effect met de pixeltrack pro's is te zien in dit filmpje:

Alles wat licht geeft (dus ook die pixeltracks) wordt aangestuurd middels DMX met FreeStyler 3 (op een Laptop, die ook even in beeld komt).
                    Last edited by remco_k; 29-09-09, 22:11.
                    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

Originally posted by DMiXed
                      Maar als je gewoon een matirx opbouwd uit parren/sunstrip/whatever kun je er wel nog veel meer kunstjes mee uithalen dan alleen je VU-meter,
                      zodat je wat afwisseling kan creëren in je show, en nog veel meer mooie
                      dingen kan doen! gewoon een opmerking he, weet niet of de TS hier ook al bij nagedacht heeft!
                      gewoon ff een matrix, heb je weer een lichttafel bij nodig of een pc.

De vu meters hier

Reageren op geluid dmv een lint jack of xlr (het was 1 van de 2)
                      Volgens mij was dit inderdaad met zo'n velleman kitje, vraag anders wat info bij satisfaire

Deze zijn trouwens in 2 delen op te splitsen en worden verbonden met een multi.
                      Last edited by mhsounds; 01-10-09, 14:38.

Comment

• remco_k
                        • Sep 2002
                        • 325

Originally posted by mhsounds
                        gewoon ff een matrix, heb je weer een lichttafel bij nodig of een pc.
                        Dat is dus een keuze die je moet maken.
                        Of je neemt een dedicated vu-meter. Minder hardware nodig maar verder ook niet echt andere mogelijkheden.
                        Of je neemt een matrix op DMX (hetzij sunstrips, pixeltracks of gewoon een heleboel RGB led parren) en je hebt alle mogelijkheden van de wereld.
                        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• k1200
                          • Sep 2009
                          • 3

ik denk dat de matrix op dmx het beste is aangezien er meerdere lichteffecten zullen komen in de zaal. Ik ben alleen verantwoordelijk voor de vu meter. Zit er op een standaard dmx paneel een prog. voor het sturen op geluid heb hier namelijk niet echt veel verstand van. Verder lijkt me een matrix van parren die dmx gestuurd is toch wel de beste oplossing. Heeft iemand een idee hoe ik die parren DMX kan gaan aansturen zonder teveel duren oplossingen ertussen? alvast bedankt!

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

je hebt een lichttafel nodig met een matrix functie,
                            kost wah ma dan hebbie ook wah

Comment

• Big Bang
                              • Apr 2008
                              • 652

Goedkoop, maar niet al te practisch: laptopje met chamsys of een andere software met matrix sturing erop en een usb-dmx convertertje....
                              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

Working...