Laser bouwen voor Profielwerkstuk

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PWSLaser
    • Sep 2009
    • 1

Laser bouwen voor Profielwerkstuk

Hallo,
    Ik ben al een paar dagen aan het rondkijken op deze site, maar ik heb nog niet daadwerkelijk een antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
    Een vriend en ik, middelbare scholieren, willen voor ons profielwerkstuk een laser bouwen, maar wij hebben geen idee welk soort laser voor ons het beste is. Wij willen graag een laser die niet al te moeilijk te bouwen is.
    Ons is verteld dat vaste-stof-lasertechniek de eerste lasertechniek is en dat dat daarom wellicht relatief het makkelijkst te maken is.
    Maar aan de andere kant zou het natuurlijk (voor het cijfer, ik zal eerlijk zijn) leuker zijn dat we de kleur konden veranderen, waarvoor we een vloeistoflaser moeten hebben.
    De derde optie was in eerste instantie onze eerste optie, namelijk een stikstoflaser, omdat we naar verluidt daar geen spiegels nodig hebben,

Ik vertel dit natuurlijk niet allemaal voor jullie, maar om te kijken of ik mijn facts straight heb, én om te laten zien dat wij écht al informatie hebben opgezocht, en bereid zijn ons best te doen voor deze opdracht.

Wij zouden het fijn vinden als jullie ons konden vertellen wat de beste optie is, en hoe we dat ongeveer moeten aanpakken. Niet het helemaal uitschrijven, want dan is het niet meer ons project, en zullen we een 1 krijgen voor plagiaat.

Bij voorbaat dank,
    Lukas
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Hoi Lukas,

ik heb het vorig jaar gedaan. Je zult zien dat het nog niet heel erg makkelijk is om een laser vanuit niets te bouwen. Wij hebben zelf gekozen voor een stikstoflaser (de in de lucht aanwezige stikstof wordt hiervoor gebruikt). De laserstraling valt dan echter wel in het infraroodspectrum.

Uiteindelijk is het gelukt om een werkende laser te bouwen inclusief een voeding die een spanning van ca. 12kV kan leveren.

Overigens is het doel van het PWS niet dat iets zo veel mogelijk functies heeft. Dus het van kleur laten veranderen 'voor een hoger cijfer' is in feite onzin. Het gaat erom dat je onderzoek verricht naar een bepaald onderwerp en dat je met de opgedane informatie een al dan niet werkende constructie maakt. Als jij een perfecte laser bouwt die niet van kleur kan veranderen zou dat geen lager cijfer mogen opleveren.

Groeten Hugo
    Last edited by hugovanmeijeren; 16-09-09, 12:58.
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

En maar weer voor de duidelijkheid.
      WIJ DOEN HIER GEEN HUISWERK!
      slotje
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment