eenvoudig haze-effect voor fotografie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • horstenj
    • Sep 2009
    • 4

eenvoudig haze-effect voor fotografie

Beste allemaal,

Ik ben een beetje vreemde eend in deze bijt.. Ik ben fotograaf en wil lichtarmaturen fotograferen waarbij de luchtbundel subtiel zichtbaar moet zijn. Ik heb een eenvoudige rookmachine maar dat is veel te veel van het goede. Al zoekend kom ik uit op een hazer (als ik het goed begrijp is een fazer eigenlijk een rookmachine is met een ventilator).

Nu zie ik daar vooral grote en dure apparaten voor. Nu praat ik zelf over een veel kleiner volume dan een disco of theater: een opstelling van maximaal 4 m3. Is daar een geschikte oplossing voor? Een klein, goedkoop apparaat? Of nog beter (maar waarschijnlijk ben ik veel te naief): zou ik de haze fluid niet gewoon kunnen verstuiven met een compressor en airbrush (die ik toch al heb)?

Bij voorbaat dank,

Joost
  • chippie
    • Jul 2006
    • 528

We gebruiken Le Maitre en Martin 2500HZ die laatste is zeer goed en handig in gebruik. Van andere merken kan ik niets zeggen. De Martin zal zeker voldoen. En je eigen methode is mooi maar de saus moet op de juiste temp verwarmd worden. Elk merk heeft dan ook zijn speciale samenstelling van Haze vloeistof. Beste is er misschien een huren en dan weet je wat je moet kopen of niet.
    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Misschien voor dit speciale geval
      JB-SYSTEMS MAGICAN

Dat zijn spuitbussen met rook. Voor een feestje totaal onbruikbaar ..
      Maar wel in staat zeer gedoseert weinig rook te geven voor heel weinig geld.

Jouw gebruik zou wel eens de eerste keer kunnen zijn, dat die dingen handig zijn. Even spuiten en wapperen met een A4 kartonnetje en je hebt rook waar jij het wil.
      lekker belangrijk!

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

En de geur wapper je vrolijk mee rond. Of je van die geur echter vrolijk wordt is wat anders ;-). Die krengen stinken naar een mengeling van een Chemieconcern op korte afstand en een stinkende vrouwenoksel met weeë deodarant op ongeveer 20 cm afstand.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

men neme de reeds in bezit zijnde rookmachine,
          men stele de ventilator van de buren ( nu de winter eraan komt hebben ze die toch niet meer nodig),
          men plaatse de ventilator voor de rookmachine,
          men spuite een kleine hoeveelheid rook door de ventilator richting het armatuur,
          men schakele de ventilator tijdens de fotosessie terug uit.

voila! fijne rook in kleine dosis die toch wel even blijft hangen.
          is het proberen waard me dunkt?
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• horstenj
            • Sep 2009
            • 4

Bedankt voor de constructieve reacties. Ik heb me ook nog verder ingelezen.

De airbrush-methode lijkt inderdaad veel te naief. Kennelijk geven airbrushes druppels van 10-100 micron en hazers ~1 micron. Een enorm verschil dus.

Weet iemand trouwens wat voor maat druppels een rookmachine maakt?

@chippie: Ik heb naar de Martin 2500HZ gekeken. Als ik het goed begrijp is dat een fazer. Nu heb ik me trachten in te lezen in de verschillen tussen rookmachines, fazers, hazers en crackers (een nieuwe wereld gaat voor je open ). Daaruit is mij niet zo duidelijk dat een fazer een beter resultaat geeft dan rookmachine+ventilator. Is dat er wel?

@DJ_Mathias: Ik heb iets dergelijks als eens geprobeerd. Het probleem is echter dat je maar heel weinig rook nodig hebt en die ook nog eens heel goed homogeen moet verspreiden (je ziet elk verschil in dichtheid). En als je dan net het goede niveau te pakken hebt is het al weer te weinig geworden omdat de rook uitzakt. If everything else fails dan zal ik het zo moeten doen.

@showband: ik zal er eens naar kijken. Ik vrees echter dezelfde problemen als ik hierboven beschreef.

Nog andere andere ideeen/suggesties?

Joost

Comment

• chippie
              • Jul 2006
              • 528

Sorry maar HZ staat voor hazer.......
              IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• horstenj
                • Sep 2009
                • 4

Originally posted by chippie
                Sorry maar HZ staat voor hazer.......
                Ik meende ergens gezien te hebben dat de Martin wel Hazer heet maar eigenlijk toch meer een fazer is. Ik kan het echter niet meer terugvinden dus ik zal me wel vergissen. (De terminologie is een beetje een labyrinth voor een newbie ....) Prijs van de Martin is te hoog voor aanschaf maar wellicht is huren dan inderdaad een optie.

Joost

Comment

• DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

Wij hebben een hazer van het merk Unique, is ook echt een leuk ding (en is inderdaad veel mooier dan rookmachine)

Kunnen we (als de oplossing er is) enkele resultaten zien hier? klinkt wel leuk!

grtzz DJ nn
                  ... the sound of silence...

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

volgens mij kun je die dingen ook gewoon huren, voor een dagje...
                    Sterker nog, ik heb er eentje staan volgens mij...

Comment

• Svartrose
                      • Apr 2008
                      • 229

Heb ook wel eens ergens gelezen dat iemand een goedkope rookmachine liet spuiten in een doos en met een fan het er weer met beleid uitblazen. Misschien is dat wat?

...Of inderdaad huren, als het voor af en toe is.

Comment

Working...