Wat voor software voor Show Control (efteling)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eppo
    • Sep 2009
    • 6

Wat voor software voor Show Control (efteling)

Hallo,

Ik ben van plan om aantal parren aan te sluiten via een dmx dongle op mijn pc. Nu is mijn bedoeling om via midi, de lampen aan te sturen. Dus als er bijvoorbeeld een explosie voorkomt, dat de lampen dan aanspringen en dat effect na gaan doen.

Ik heb de zoek functie al gebruikt en ben daar bij een Show Control uitgekomen. Nu heb ik al diverse gedownload (sunline, dashlight etc.) Maar deze zijn veels te uitgebreid voor mijn doel.

Weet iemand betere software voor de mogelijkheid die ik wil?

Gaat dus gewoon om software om de lampen aan te sturen via pc (dmx) en dit te combineren met audio + geluidseffecten.

Ik vergelijk het met de wachtruimtes bij de Villa Volta in de efteling, wanner als er donder komt dat de lampen ook effecten gaan doen.

Alvast bedankt!
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Doe vooral eens een poging met FreeStyler. In FS kun je cue's (dus bv. parren aan/uit) toewijzen aan een MIDI-kanaal, dus een noot van je keyboard.

FreeStyler is gratis te downloaden, dus het kost je verder niks.

Een Showmaster 24 werkt trouwens ook, daar kun je scenes toewijzen aan bepaalde MIDI-notes.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Waarmee wil je een MIDI-signaal uitsturen en programmeren onder een geluidsfragment?

Het enige dat ik lees is dat je lichtsoftware te uitgebreid vindt, maar dat 'luistert' enkel naar MIDI, wat gaat het uitsturen?

Je zal toch iets met een mediaserver moeten doen...

Comment

• marcelvanhassel
        • Apr 2009
        • 50

TJShow - the most interactive show controller on the planet
        Is een product van Nederlandse bodem (ik ken de makers van de software), en is perfect voor wat jij er mee wilt doen. Het kost alleen wel wat. Ik weet niet voor hoelang je het nodig hebt, maar ik denk dat een mailtje naar de maker wonderen zal doen. (Wie weet is er wel een mogelijkheid om tegen een zacht prijsje een full licentie te krijgen voor precies de tijd dat jij het nodig hebt)

In ieder geval kun je met de demo kijken of het wat voor je is.

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

@Jurjen: een mediaserver voor zulk een eenvoudige toepassing? Howla... met 2 voetjes op de grond blijven he! KEEP IT SIMPLE!

On-topic:
          Er zijn genoeg softwaremogelijkheden te vinden die (softwarematige) een audioplayer kunnen starten, getriggerd door een midi / DMX signaal... al dan niet gratis.

Zoals de topicstarter zelf al aangeeft zijn de mogelijkheden van de diverse paketten vrij uitgebreid, maar er zijn eenvoudige software-oplossingen zijn te vinden op het internet.
          Ben er vrij zeker van dat er bv voor winamp een plugin te vinden is die je toelaat om via een MIDI commando een file te starten! Enkel een midi-interface nodig op je PC... je lichttafeltje eraan als trigger en gaan!

EDIT: gevonden! Midi Control by Grover - Customize Winamp Media Player
          andere oplossingen nodig? zoek eens op automation of showcontrol samen met de gewenste trigger (DMX / Midi / Artnet / serieel...)
          100-den toepassingen te vinden (al dan niet gratis) voor het triggeren via Midi / DMX / ... van diverse (veel gebruikte!) software-applicaties.

@jurjen: Winamp is in zekere zin ook een mediaserver, maar zeker niet degene waar jij op doelde met jouw suggestie... Tenzij je wel heeeeeeeel erg commercieel bent ingesteld natuurlijk
          Last edited by axs; 07-09-09, 10:27.
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

@AXS: ik bedoel inderdaad niet dat de TS ineens (te) dure servers moet aanschaffen voor zijn toepassing. Het gaat er meer om dat hij mediaserver-software nodig heeft. Iets als TJS is perfect ervoor (ik ken ook één van de makers en die heeft een keer een demo gegeven met een Road Hog Full Boar eraan).

Het is ook maar net wat wat moet triggeren. Triggert licht een audiosample of triggert audio (met meelopend en gesynchroniseerd midi-spoor) het licht?

Comment

• JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

VisualDMX kan tegelijk met een licht-trigger (action) een geluidssample afspelen. Tevens kan VisualDMX z'n actions laten triggeren via MIDI waarbij bijvoorbeeld een goedkope/gratis sequencer (Reaper) geluid uitstuurt en MIDI triggers geeft aan VisualDMX (binnen 1 PC prima mogelijk met gratis MIDI Yoke virtual midi cable).
              Ook kan VisualDMX met een action MIDI uitsturen.
              Creating shows beyond Imagination

Comment

• Eppo
                • Sep 2009
                • 6

Bedankt voor de vele reacties, en de namen van de software (deze had ik nog neit gevonden).

Met geluidsfragment bedoel ik een .wav bestandje. Wat ik wil doen is bij een diorame, oorlogsgeluiden af te spelen (explosies, etc.). Dus als er bijvoorbeeld een bom neervalt dat de lampen gaan dimmen, dit soort idee.

Nu zijn de geluidsfragmenten die ik daarvoor heb .mp3 en .wav. Zodra er zo'n bom valt moet hij dus de lampen aansturen om te gaan dimmen.

Ik heb geen externe lichttafel dus ik wil alles via de pc gaan doen, icm een dmx dongle.

Ik zal als ik thuis ben eens de verschillende programmas testen.

Alvast bedankt

Comment

• chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

Bij DMXcreator zit er ziets in dat je zowel met wav en mp3 kunt triggeren. Helaas is het programma niet gratis maar misschien wel de moeite waard om het eens te bekijken.
                  IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Eppo
                    • Sep 2009
                    • 6

Even een kickje.

Ik heb inmiddels nog niet een programma gevonden waar ik mee kan doen wat ik wil (freeware).

Wel ben ik bezig met sunlite in demo mode, en dat is precies wat ik zoek, ik kan er een mp3 inladen en zie daarbij de timeline en kan daar de lichteffecten/programmas op plaatsen.

Is dit ook mogelijk met freeware?

Het idee moet dus zijn om met een x aantal parren, een diorama uit te lichten, icm achtergrondmuziek, geluidseffecten.

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

Daslight kan met midi werken, hoe precies zou je in de manual op kunnen zoeken.
                      Je kan scene's maken met geluid die je dan kan laten triggen door midi.
                      Freelance Light and Video |
                      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Eppo
                        • Sep 2009
                        • 6

Bedankt voor je reactie.

Maar Daslight werkt alleen in combinatie met de donglev an Daslight zelf.

En ik wil graag een DMX4all of Entec dongle aanschaffen.

Originally posted by mhsounds
                        Daslight kan met midi werken, hoe precies zou je in de manual op kunnen zoeken.
                        Je kan scene's maken met geluid die je dan kan laten triggen door midi.

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Och, je wilt mooie software gebruiken - dan vraagt de fabrikant daar iets voor terug. Namelijk centen, in de vorm van de aankoop van de bijbehorende interface (die iedereen ten onrechte dongle schijnt te noemen).

Wil je mooie functies van mooie software betaal je ervoor door de bijbehorende interface te kopen. Wil je zien of het met freeware lukt koop je zo'n paar-tientjes-interface.
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• Eppo
                            • Sep 2009
                            • 6

En wat voor nuttige bijdrage heeft jou post dan?

ps. beter het topic doorlezen dan zie je dat ik die jou zogenoemde "mooie software" te uitgebreid vindt voor wat ik zoek.

Originally posted by JeroenVDV
                            Och, je wilt mooie software gebruiken - dan vraagt de fabrikant daar iets voor terug. Namelijk centen, in de vorm van de aankoop van de bijbehorende interface (die iedereen ten onrechte dongle schijnt te noemen).

Wil je mooie functies van mooie software betaal je ervoor door de bijbehorende interface te kopen. Wil je zien of het met freeware lukt koop je zo'n paar-tientjes-interface.

Comment

• mhsounds
                              • Sep 2009
                              • 933

Ikzelf heb slechte ervaringen met DMX4ALL dongle's maar goed.
                              Dat een software meer kan dat je gebruikt is vaak zo, en met dit soort dingen bezuinigen is niet slim je krijgt er later spijt van (ik ben er 2x ingetrapt)

Wel kun je bij veel van dit soort fabrikanten de software al wel gratis van de site afplukken.
                              Bekijk gewoon de verschillen er zit vast wel wat tussen wat je aanspreekt.

Originally posted by Eppo
                              En wat voor nuttige bijdrage heeft jou post dan?

ps. beter het topic doorlezen dan zie je dat ik die jou zogenoemde "mooie software" te uitgebreid vindt voor wat ik zoek.
                              Jou ervan proberen te weerhouden dat je een stuk hardware koopt dat niet precies kan/doet wat jij wilt...
                              En alleen om jou te helpen!
                              Freelance Light and Video |
                              Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

Working...