Theater in't rond

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lamper
    • Jul 2009
    • 12

Theater in't rond

Hallo,

Ik heb in het verleden al wat ervaring opgedaan met theaterlicht voor amateurtoneelgroepen.

Volgende maand ga ik meewerken aan een productie waar het podium (6 x 4 meter) langs 3 kanten omringd is met publiek en langs een kant met een doek. Bijkomende moeilijkheid is dat er erg weinig plafondhoogte is (slechts 3,5 meter)

Dit vraagt een totaal andere aanpak dan een traditioneel theater. Op het internet is ook erg weinig info te vinden over belichting van zo'n "theater in't rond" (of hoe noemt men dit???).

Kan iemand me tips geven hoe hieraan te beginnen?

Groeten!
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Je zult dus óf
    1. Een U vormige trussconstructie op poten moeten neerzetten en daar je lampjes aan hangen of,
    2. Een 3tal statieven moeten neerzetten in het publiek of,
    3. Losse trussen.

Is er takelmogelijkheid? Lijkt me niet maar toch,
    wat is precies de bedoeling met het licht?
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Een "theater-in-het-rond" noemen we doorgaans een amphitheater.

Een flinke trussconstructie kan in dit geval uitkomst bieden, zoals MEEO al voorstelt. De vraag blijft of dit in het totaalplaatje zal passen.

Het mooie van dit soort producties blijft toch dat je creativiteit op de proef wordt gesteld. Zelf nadenken blijft toch zeer belangrijk, want wij kennen de ruimte niet en jij moet toch uiteindelijk daar "je ding doen".

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

Wat van heeeeel groot belang is is dat je door gebrek aan hoogte gebonden bent aan zijlicht (dat dus voor de mensen aan de zijkanten frontlicht wordt!) dat heeeeeel dicht op de rand van je podium hangt. Zodra je namelijk je zijlicht onder de normale 45 graden laat binnenkomen gaat het aan de achterkant doorslaan naar de toeschouwers die aan de andere kant zitten. Waarschijnlijk heb je zelf aan de zijkant drie plannen nodig om dit te voorkomen. Maak op een tekening doorsneden op schaal en bedenk van tevoren goed wat je gaat doen. Op de bouwdag (-en?) dat soort dingen gaan bekijken gaat je als je hier weinig ervaring mee hebt niet lukken!

Aan de rand van het toneel op de zijkanten ga je zeer waarschijnlijk last hebben donkere oogkassen, maar daar kom je denk ik bijna niet onderuit.

Sterkte,

@lex

Meten is weten, gissen is missen, ping is eten!
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• lamper
          • Jul 2009
          • 12

[FONT=Arial]Zou dit een goede oplossing kunnen zijn voor de basisbelichting (mijn tekening is niet 100% op schaal): [/FONT]

[FONT=Arial]Het podium wordt in 4 (of 6) vlakken verdeeld en er zijn 3 spots (PC-500W) per vlak. De spots hangen juist voorbij de rand van het podium, zodat ze zowel verticaal als horizontaal onder 45° op de scène invallen.[/FONT]
          [FONT=Arial][/FONT]
          [FONT=Arial]Voor de duidelijkheid: Links, rechts en onder zitten toeschouwers. Boven is een doek.[/FONT]
          [FONT=Arial][/FONT]
          [FONT=Arial]Groeten.[/FONT]

Comment

• Leks
            • Oct 2007
            • 330

nog even een tip, iets wat onconvetioneel bij theater misschien, maar ; Voetlicht?

paar sunstrips of 50/100 W halogeentjes met kleppen op de rand van t podium.

en een dekkend totaaltje word gelijk een stuk makkelijker te behalen lijkt me.

uitgaand van het feit dat het allemaal niet al te groot is natuurlijk.

heb je wat podium maten voor ons?

Om hier veel zinnigs over je tekening te zeggen moeten we wel iets van maten weten. en of het idd vierkant is of rechthoekig.

zitten er ook mensen op de hoeken? ( echt amfitheater) of een rechte tribune aan de voorkant en 2 aan de zijkant.

met vriendelijke groeten,

Leks

ps waar gaat dit plaats vinden?
            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Ik heb een keer een theaterproductie gedaan die zich te midden van het publiek afspeelde (op een vlakke vloer dus). Gelukkig was er een grid boven de zaal aanwezig.

De acteurs zaten voornamelijk aan tafeltjes, dus elke tafeltje vanuit 4 punten uitgelicht en veel gebruik gemaakt van toplicht.

Mits goed uitgevoerd is het heel leuk om te doen. De interactie met het publiek is namelijk veel groter.

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1087

Originally posted by lamper
                Zou dit een goede oplossing kunnen zijn voor de basisbelichting (mijn tekening is niet 100% op schaal)

Het podium wordt in 4 (of 6) vlakken verdeeld en er zijn 3 spots (PC-500W) per vlak. De spots hangen juist voorbij de rand van het podium, zodat ze zowel verticaal als horizontaal onder 45° op de scène invallen.[/FONT]
                Voor de duidelijkheid: Links, rechts en onder zitten toeschouwers. Boven is een doek.
                Wat je zegt over de invalshoek klopt niet: als je aan de rand van het toneel staat valt het licht niet met 45° in maar vrijwel top. Als je links onderaan op de hoek van het toneel zou staan heb je alleen toplicht (of in ieder geval zeer hoog frontlicht met zwarte oogkassen als resultaat). Om dit te voorkomen zal het licht verder van de rand van het toneel moeten hangen.

Originally posted by Leks
                nog even een tip, iets wat onconvetioneel bij theater misschien, maar ; Voetlicht?
                Voetlicht zal geen optie zijn omdat je met de units op de linkerrand van het toneel de toeschouwers rechts van het toneel zal verblinden. Stel je ze veel hoger het dak in dan verlicht je het, jawel, dak boven datzelfde publiek.

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• lamper
                  • Jul 2009
                  • 12

[FONT=Arial]Effe terug de goniometrie bovengehaald en wat gerekend:[/FONT]
                  [FONT=Arial]Het speelveld is ingedeeld in vierkanten van 2x2 meter, de spots hangen 3 meter hoog en ik ga er vanuit dat het licht in het midden van het vak op 45° tov. de scène moet invallen.[/FONT]
                  [FONT=Arial]Dit levert op dat er een horizontale afstand van 1,1 meter nodig is tussen de rand van het podium en de plaats waar de spots hangen. De spots moeten dus inderdaad toch niet juist aan de rand…[/FONT]
                  [FONT=Arial]Als ik nu verder reken, zal aan de rand van de scène het licht invallen op iets meer dan 60°, wat nog lang geen toplicht is. De zwarte oogkassen zouden dus ook wel kunnen meevallen.[/FONT]
                  [FONT=Arial] [/FONT]
                  [FONT=Arial]Rest alleen nog de theorie aan de praktijk te toetsen. Gelukkig hebben we volgende week 3à4 avonden tijd hiervoor, wat ruim voldoende moet zijn.[/FONT]
                  [FONT=Arial] [/FONT]
                  [FONT=Arial]Groeten[/FONT]

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Originally posted by lamper
                    [FONT=Arial]Rest alleen nog de theorie aan de praktijk te toetsen. Gelukkig hebben we volgende week 3à4 avonden tijd hiervoor, wat ruim voldoende moet zijn.[/FONT]
                    Ik zou dit eerder uitproberen. 3-4 avonden wil je liever bewaren voor programmeren en extra rust pakken voor je première (indien mogelijk).
                    Dit soort voorbereidingen moet je eerder treffen!

Comment

• lamper
                      • Jul 2009
                      • 12

Originally posted by jurjen_barel
                      Ik zou dit eerder uitproberen. 3-4 avonden wil je liever bewaren voor programmeren en extra rust pakken voor je première (indien mogelijk).
                      Dit soort voorbereidingen moet je eerder treffen!

Het zijn gelukkig niet de 3à4 dagen voor de première. Er is nog véél meer marge.

Comment

Working...