mac 300 wash vraag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

mac 300 wash vraag

Hallo wij hebben een mac 300 wash met t volgende probleem.
    Af en toe staat er knipperend "LERR" in beeld.
    Niet altijd overigens.
    Volgens de gebruiksaanwijzing staat er:
    [FONT=Arial][FONT=Arial]LERR (Lamp error).
    [FONT=Arial][FONT=Arial][LEFT]... the lamp doesn’t ignite within 10
    minutes of receiving the ‘Lamp ON’[/LEFT]
    command.
    [FONT=Verdana]Maar de lamp brand gewoon, en de head functioneerd verder prima.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Ook brand dan de led: "lamp on" niet.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Iemand een idee?[/FONT]
    [FONT=Verdana]bvd.[/FONT]
    [/FONT]
    [/FONT]
    [/FONT]
    [/FONT]
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by theo
    Hallo wij hebben een mac 300 wash met t volgende probleem.
    Af en toe staat er knipperend "LERR" in beeld.
    Niet altijd overigens.
    Volgens de gebruiksaanwijzing staat er:
    [FONT=Arial][FONT=Arial]LERR (Lamp error).[/FONT]
    [LEFT][FONT=Arial][FONT=Arial][FONT=Arial]... the lamp doesn’t ignite within 10[/FONT]
    [FONT=Arial]minutes of receiving the ‘Lamp ON’[/FONT][/LEFT]
    [FONT=Arial]command.[/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana]Maar de lamp brand gewoon, en de head functioneerd verder prima.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Ook brand dan de led: "lamp on" niet.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Iemand een idee?[/FONT]
    [FONT=Verdana]bvd.[/FONT]
    [/FONT]
    [/FONT][/FONT]
    [/FONT]
    Er zit een sensor op de tussenplaat geschroefd die meet of er licht uit de lamp komt.
    In dit geval is of de sensor te vuil of defect waardoor deze melding komt. Ik geloof dat de lamp on led hieraan gekoppeld zit, dus dat deze dan niet brand klopt wel.
    Als deze head oud is met gekleurde bedrading (Bij de nieuwere zijn alle draden zwart) dan kan het ook goed een kabelbreuk zijn.

Advies, zoek de lichtsensor op, haal deze los en maak deze goed schoon, misschien is je probleem hierna wel opgelost.

Comment

• mustang1
      • Sep 2006
      • 94

Controleer het printje van de lichtsensor ook even op losse eilandjes, misschien even doorsolderen.
      Mooi spul, he?

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Heb exact hetzelfde probleem bij een MAC 300. Heb al vastgesteld dat de sensor stuk is.

Maar hoe krijg je dat ding er in hemelsnaam uit zonder eerst de hele head te demonteren?

Is er een slimme manier om die 2 schroefjes los te krijgen zonder eerst én de shutter én de CMY wielen én het kleurenwiel te moeten demonteren?

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• mustang1
          • Sep 2006
          • 94

Connectoren van de motoren verwijderen, de kabelboom die van links komt gewoon volgen. ( knip niet teveel los!) Daarna de twee schroeven van de module eruit draaien en de module eruit lichten, aan de achterkant bevinden zich nog twee connectoren, haal ze los en je hebt de volledige module in je hand. Daarna kun je in alle vrijheid bij de sensor komen.

Succes!
          Mooi spul, he?

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Hoi,

bedankt voor je reactie, maar weet je zeker dat wij het over hetzelfde hebben?

Bekijk even deze foto: http://members.home.nl/vanmeijeren/f...300_sensor.jpg

Voor zover ik heb kunnen achterhalen moet dit de lichtsensor zijn. Als ik de weerstand tussen het linker pootje en het middelste pootje bij de defecte sensor meet, krijg ik een waarde van enkele M Ohm. Bij een goed werkende krijg ik een oneindige weerstand.

Zoals je op de foto kunt zien is de ruimte tussen het UV filter en de achterkant waar de sensor op zit maar een centimeter of 5. Krijg ik dus geen schroevendraaier tussen, daarom lijkt het dat ik eerst alle kleurenwielen e.d. eruit moet slopen, maar daar heb ik weinig zin in.

De motoren waar jij het in je verhaal over hebt kom ik niet in de buurt van de sensor tegen, kan geen motor vinden die mij in de weg zit. Volgens mij zitten er ook geen connectoren op de achterkant van de module..?

Groeten Hugo

Comment

• mustang1
              • Sep 2006
              • 94

Het geheel is vrij simpel: als de complete cmy module uit de head is, kun je het printje waar de sensor op zit er zo uit halen. De twee kleine zwarte schroefjes aan de rechterkant van de connector ( op de foto van jou) haal je eruit en je hebt de complete sensor in je hand. Zo kun je gelijk controleren of de onderkant van het printje geen losse eilandjes heeft. Dit is namelijk het meest voorkomende probleem, even doorsolderen kan al wonderen doen. Als de lichtsensor inderdaad defekt is zal er geen indicatie op het display gaan werken en de uren van de lamp worden ook niet meer geteld.

Maak dus de kabelboom los van de motoren, draai de twee schroeven aan de zijkant van de module eruit en vervolgens pak je de module in je hand en je haalt deze voorzichtig naar voren. Dan de twee connectoren aan de achterkant losmaken en je hebt de complete module in je hand. Deze vervolgens aan de kant leggen en je hebt een zee van ruimte om de sensor te vervangen.

1 van de twee schroeven die je los moet draaien staat ook op jouw foto, dat is de kruisschroef net boven de horizontale pijl.

Wederom succes!
              Mooi spul, he?

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Ok, I'll try.

Dus toch de hele CMY meuk eruit...

Bedankt voor je reactie.

Groeten Hugo

Comment

• Carpjes
                  • Mar 2007
                  • 35

[FONT=Verdana]Je kan ook de twee schroefjes van de modules losmaken (Niet de kabelboom). Als je de module iets optilt en schuin van de print aflegt, kan je met een lange (magnetische) schroevendraaier tussen de head en de modules komen en zo je printje losmaken.[/FONT]

Comment

• mustang1
                    • Sep 2006
                    • 94

Das wel lastig zonder tilt lock, gevaar op beschadiging van de cmy module is hierbij erg groot. Het eruit halen van de module kost je nog geen vijf minuten, de hele operatie vergt misschien een kwartier en is verder echt niet lastig.
                    Mooi spul, he?

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Vandaag even de sensor eruit gehaald. Inderdaad 2 schroeven eruit en de hele CMY meuk pak je zo los.

Sensor nogmaals gecheckt maar is gewoon stuk, dus direct een nieuwe besteld. Zal één dezer dagen wel binnenkomen.

Eigenlijk valt het allemaal best mee, maar je moet even zien hoe het moet.

Groeten Hugo

Comment

• theo
                        • Nov 2001
                        • 503

Hallo ik heb de mac ook uit elkaar inderdaad 2 schroeven en je hangt t spul aan de kant.
                        Ik heb de mijne schoongemaakt en vooralsnog doet ie t weer.
                        Maar voor de lamp zit een vierkant glaasje op 4 hoeken vast met een rode kit.
                        Hier loopt een scheur dwars doorheen.
                        Dus wilde deze nieuw bestellen, en dan ook maar de sensor ist maar weer ok.
                        Heeft dit glaasje ook een bepaalde naam?
                        En bestellen jullie deze onderdelen bij fairlight?
                        bvd maar weer.
                        theo

Comment

• mustang1
                          • Sep 2006
                          • 94

Komt ie:

Het complete bakje:

Reflector glued w.heatfilter
                          Artikelnummer Martin: 62323012

Of alleen het glaasje:

47x47x2 Heat f.reflective cut.
                          Artikelnummer Martin: 41102071

Inderdaad kun je deze bestellen bij Fairlight, let wel dat de mac 300 niet meer in productie is, dus bel ze eerst even over het een en ander.
                          Mooi spul, he?

Comment

Working...