Beeld ipv bewegend licht!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

Beeld ipv bewegend licht!

Steeds meer loop ik met de gedachte rond dat movingheads uit zijn en video in is. Natuurlijk kan er met bewegend licht een geweldige show neer gezet worden, maar beeld valt veel meer op. En met twee beamers, een groot doek en een dikke PC met software kom je heel eind! Dat in tegenstelling tot movingheads, waar je er toch heel wat van nodig hebt al wil je een mooi effect hebben.

In het zaaltje waar ik werk (W2 Den bosch) hebben we op dit moment alleen maar dimmers met parren en ledparren. Bewegend licht zou een logische stap zijn naar een hoger (licht)plan. Maar is dat wel de juiste keuze? We werken vrijwel altijd met bands waar we de muziek niet van kennen. En met video denk je al snel aan voorgeprogrammeerde shows of iets dergeliks, maar waarom zou het niet kunnen in onze situatie? Het moet natuurlijk wel bij de muziek passen en niet al te veel aandacht trekken, maar dat is aan degene die achter onze Pearl 2010 staat. Daarnaast hebben we een videoploeg die van vrijwel elke show live beelden maakt, die kunnen we dan ook gebruiken, naast niets-zeggende beelden en effecten.

Ons podium is maar 3 meter hoog of iets dergelijks, dus je kunt je afvragen of bewegend licht wel zoveel zin heeft.

Het gaat er dus om dat we ons budget (laten we zeggen 10.000 euro) zo goed mogelijk besteden en daarmee het licht een zo groot mogelijk impuls geven.

Ik ben nog maar flink aan het brainstormen en wil mijn gedachten hier delen. Brainstormen jullie mee?

Eventueel kan ik wat meer info geven als dat wenselijk is.
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Als geluidstechnicus wil ik hier toch op reageren.
    Ik ken de W2 heel goed, heb er vaak geluid gedaan. Ik denk dat het podium veel te klein is om ook maar iets met beeld te doen. Met goed geplaatste movingheads (en dat hoeven niet de allergrootste te zijn) kun je toch veel bereiken.
    En met beeld heb je nooit het effect wat je met bewegend licht wel hebt.
    Beeld is toch statisch, het is te zien op de projectie schermen en daar blijft het bij.
    Terwijl je met movingheads en/of scans juist een heel dynamisch plaatje kunt maken waarbij je bv. ook de zaal betrekt.
    Heerlijk die stilte

Comment

• Svartrose
      • Apr 2008
      • 229

Ah, toppie!

Wat stel je je voor bij het effect van bewegend licht?

Op een podiumvullend doek wat je in zijn geheel kunt beschijnen met beamers kun je een heel bewegende projectie op vertonen. Zonder dat je als publiek wordt verblind door een voorbijkomende movinghead.

Comment

• Q-av
        • Nov 2008
        • 86

Als je serieus met die gedachte speelt zou ik eens kijken naar een setje robe 3000DT

Dan heb je dus 2 projectoren die je overal op kan richten.
        Wanneer je dan een aantal leuke decorstukken (zuilen, bollen what so ever) neemt kan je hierop met je conventioneel leuke plaatjes maken en voor het effect video erop projecteren.

Ook vind ik persoonlijk het gebruiken als spot redelijk goed gaan mits je goeie content gebruikt.

Verder is het een hele investering voor relatief weinig effect als je kijkt dat je toch een stuk of 4 a 6 nieuwe spots voor je budget in je dak kan hangen.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

Ik denk dat als je voor goedkopere merken (showtec?) gaat je nog veel meer wapperspots kan hangen voor dat budget... Stuk of 16 zelfs. Ok ja, persoonlijk geil ik alleen op geluids-merken omdat je van slecht geluid koppijn krijgt. Maar das persoonlijke keuze

In ieder geval: dat gecombineerd met een goeie sturing (met een goeie FX processor), daar valt toch wel wat moois uit te halen.

Terwijl projectoren met een fatsoenlijke lichtintensiteit toch vrij prijzig zijn: dan kom je niet veel verder dan anderhalve projector. Moet je nog je mediaserver en content aankopen :s

Het probleem is namelijk dat een cheap-ass projector al snel een 'vaal' beeld geeft door de lage lichtintensiteit. En als je front-licht dan nog aan staat, dan is het helemaal om zeep. Niet voor niets dat ze op de meeste festivals en optredens met LED-schermen werken voor video. Helaas is dat prijskaartje way out of your budget.

Mijn raad: ga gewoon lekker voor een combo van spots en washes. Spots op het podium, washes in de zaal. En eventueel nog wat conventioneel erbij in de vorm van actieve sunstrips, of zelfs LED pixels: met een goeie matrix-sturing kan je daar binnen jou budget ook al veel mee.

Comment

• Q-av
            • Nov 2008
            • 86

Originally posted by Poelmans
            Ik denk dat als je voor goedkopere merken (showtec?) gaat je nog veel meer wapperspots kan hangen voor dat budget... Stuk of 16 zelfs. Ok ja, persoonlijk geil ik alleen op geluids-merken omdat je van slecht geluid koppijn krijgt. Maar das persoonlijke keuze

In ieder geval: dat gecombineerd met een goeie sturing (met een goeie FX processor), daar valt toch wel wat moois uit te halen.

Terwijl projectoren met een fatsoenlijke lichtintensiteit toch vrij prijzig zijn: dan kom je niet veel verder dan anderhalve projector. Moet je nog je mediaserver en content aankopen :s

Het probleem is namelijk dat een cheap-ass projector al snel een 'vaal' beeld geeft door de lage lichtintensiteit. En als je front-licht dan nog aan staat, dan is het helemaal om zeep. Niet voor niets dat ze op de meeste festivals en optredens met LED-schermen werken voor video. Helaas is dat prijskaartje way out of your budget.

Mijn raad: ga gewoon lekker voor een combo van spots en washes. Spots op het podium, washes in de zaal. En eventueel nog wat conventioneel erbij in de vorm van actieve sunstrips, of zelfs LED pixels: met een goeie matrix-sturing kan je daar binnen jou budget ook al veel mee.
            Hiermee grotendeels eens.

echter het type beamer spot wat ik aanhaalde (DT3000) heeft en een ingebouwde mediaserver die via netwerk zeer goed te bedienen is.
            en de lichtopbrengst is binnen (discotheek lichtniveau) redelijk tot goed te noemen.

Maar ik zou inderdaad (helemaal omdat het binnen in het bedrijf blijft)
            kijken naar de goedkopere regio spots washes blinders en andere leuke licht objecten.

Comment

• RayM
              • Jan 2006
              • 742

Originally posted by Svartrose
              Op een podiumvullend doek wat je in zijn geheel kunt beschijnen met beamers kun je een heel bewegende projectie op vertonen. Zonder dat je als publiek wordt verblind door een voorbijkomende movinghead.
              Klopt helemaal. Maar daar is in de W2 toch geen ruimte voor? Het podium is laag, vrij ondiep en ook niet zo breed. Je zult met je beamers toch ook op de muzikanten projecteren. En of die zo blij zijn met één of meerdere beamers die op hen schijnen dat betwijfel ik.

Je kunt met projecties hele mooie dingen doen, daar ben ik het mee eens.
              Maar je hebt wel ruimte nodig.
              Heerlijk die stilte

Comment

• Svartrose
                • Apr 2008
                • 229

Jullie brengen me lekker aan het twijfelen! Goed bezig

Geluid is ook zeker heel belangrijk, maar dat zit wel goed in ons zaaltje, als er iemand achter de knoppen staat die het kan natuurlijk. Zeker na onze laatste 'upgrade'.

Die DT3000 is natuurlijk super gaaf, maarja... little bit to expensive, en niet erg bruikbaar in ons kleine zaaltje.

Naar andere effecten zoals actieve sunstrips wordt ook gekeken. En het zou mooi zijn als we meer dimmers hebben zodat we elke par apart kunnen aansturen. Het eerste zullen waarschijnlijk de zij-parren vervangen worden voor ledparren/ledpanelen, zodat we het podium in meerdere kleuren kunnen zetten.

Er zijn tegenwoordig beamers die op twee meter afstand een groot beeld kunnen projecteren. En je kunt softwarematig natuurlijk nog een mooie uitsnede maken. (zodat het bijvoorbeeld allemaal kleine TV's lijken of iets dergelijks) Moet de beamer wel een behoorlijk zwart kunnen vertonen...

Zo nu en dan is er een band die een beamer meebrengt of die van ons leent, ik vind het veel toevoegen aan de show, maar het kan zeker niet altijd.

Over goedkope movingheads heb ik eigenlijk nooit nagedacht. Wel over scanners in de zaal. Misschien zijn scanners op het podium ook wel geschikt, dan hangt het automatisch ook al wat hoger. Welk (budget) merk/type movinghead en scanner is zeer geschikt voor regelmatig gebruik op een vaste positie?

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

Ivm apparte dimmers: kijk eens naar de BOTE T-4 barren: kosten 99 euro het stuk als je wat uitkijkt = 4 dimmers. Die heb ik al zijn leven in de verhuur gebruikt, en zo kan je zonder zware harting alle spots appart sturen.

LED pars is een mogelijkheid, ze beginnen rendabel te worden. Maar erin kijken blijft geen zicht, dus ik zou ze als frontlicht behouden. Op de backtruss lekker conventioneel!!!

Goedkope heads: Showtec heeeft al zééér leuke heads voor 500 euro. goedkoper gaat ook, maar dan boet je aan functies in...

Comment

• Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

Originally posted by Poelmans
                    LED pars is een mogelijkheid, ze beginnen rendabel te worden. Maar erin kijken blijft geen zicht, dus ik zou ze als frontlicht behouden. Op de backtruss lekker conventioneel!!!

Uiteraard! Er is nog steeds helemaal niks met ouderwetse parren. Daar zijn we trots op De muziekkanten vinden het niet altijd prettig om 36.000 Watt aan bijna alleen maar warmte boven hun hoofd te hebben hangen.

Comment

• Marco89
                      • Oct 2008
                      • 27

Als je ledparren zou willen gebruiken zou ik persoonlijk een keer verder kijken dan feedback en niet de goedkoopst mogelijke dingen meenemen, maar zorgen dat dr wat fatsoenlijks komt. Je moet de Colours Archspots maar eens bekijken, bij deze units zie je de individuele leds niet, alleen de kleur die intern gemixt is. Nadeel van goedkope ledparren, ze zijn vaak niet geschikt voor video. Doordat op de chips maximaal is bezuinigd knipperen de leds maar op zo'n 50hz, en liggen ze video dwars. Met kwaliteit ledspots ligt de frequentie vele malen hoger dus heb je hier geen last van.

En een ledpar in het front zou ik nooit doen. Leds maken voor een aantal aplicaties prima licht, maar feit is dat 95 procent van het kleurenspectrum ontbreekt. Juist in het tegen, als ghostlights, of voor horizondoeken zijn leds ideaal. Maar wil je iemand er normaal uit laten zien op een podium, ga dan in iedergeval int front gewoon lekker voor conventioneel.

Wat mischien nog een leuke optie is voor jullie zijn HES Colourcommands, dat moet je zien als een par, met een dichroid kleursysteem (als een VL-5). Ze bewegen alleen niet. Ze staan 2ehands bij lightco. Let op, ze hebben een aparte voeding nodig per (uit mn hoofd) 8 units.

Persoonlijk lijken een paar MH spotjes mij een betere optie dan video. Video moet je projecteren op een vlak iets, dus je krijgt (zeker in een klein zaaltje) heel moeilijk diepte. Wil je dan naast je podiumlicht nog wat intensiteit voor video overhouden, dan heb je zeker een 5000ansi beamer nodig. (Helemaal als video the main thing is.)

Een paar Martin of Robe movinghead zijn een beter idee. Dan heeft die Pearl 2010 ook wat te doen. Denk, omdat je zo'n kleine zaal hebt even om de hoek van de spot. Aan een mac250 bijv heb je weinig, omdat de hoek veel te smal is, en je geen vullend effect op het podium krijgt. Volgens mij zijn er via de sites wide-angle lensen te bestellen voor spots, dat weet ik niet zeker.

Comment

• 4uss
                        • Aug 2005
                        • 578

Originally posted by Marco89
                        Als je ledparren zou willen gebruiken zou ik persoonlijk een keer verder kijken dan feedback en niet de goedkoopst mogelijke dingen meenemen, maar zorgen dat dr wat fatsoenlijks komt. Je moet de Colours Archspots maar eens bekijken, bij deze units zie je de individuele leds niet, alleen de kleur die intern gemixt is. Nadeel van goedkope ledparren, ze zijn vaak niet geschikt voor video. Doordat op de chips maximaal is bezuinigd knipperen de leds maar op zo'n 50hz, en liggen ze video dwars. Met kwaliteit ledspots ligt de frequentie vele malen hoger dus heb je hier geen last van.
                        Hier ga ik heel voorzichtig tegenin: een licht frostje voor een ledpar zorgt al voor een veel mooier beeld. We hebben ze onlangs voor 2 (amateur)musicalproducties gebruikt, en daar ging dat echt heel goed. Geen probleem meer met exact de juiste kleur moeten filteren enzo. Verwacht niet dat je echt een smalle bundel licht krijgt, maar ik vrees dat je dat sowieso niet hoeft te verwachten bij een led par, tenzij er een lens overheen zit.

Wat betreft het knipperen: Wij hebben ledparren van ProTech en StairVille (PAR 56), identieke ledparren overigens. Deze knipperen op een veel hogere frequentie (400Hz uit mijn hoofd) en zijn bij video geen enkel probleem. We hebben dit uitgeprobeerd als achtergrond verlichting met videoconferenties en daar gaf het een keurig egale knipperloze achtergrondkleur.

Comment

• Marco89
                          • Oct 2008
                          • 27

Als je in een standaard ledpar kijkt blijf je toch altijd de individuele RGB leds zien, met frost of zonder. De mengkleur die op de grond valt is natuurlijk (hopelijk) wel homogeen. In een theater waar de units zelf niet zichtbaar zijn maakt het uiterlijk vd spot ook niet veel uit. Bij rock n roll vind ik het absoluut niet mooi, ook niet met frost. Dit gaat nog meer ten koste van de tsja, ''bundel'', die de ledpar toch al niet heeft, en zorgt alleen maar voor onnodig strooilicht.

Dat met knipperen zie je veel bij de eerste ledparren die op de markt zijn gebracht. Ik durf niet te zeggen of dat inmiddels beter is geworden bij de showtechs etc.

Comment

• Svartrose
                            • Apr 2008
                            • 229

Misschien moeten we toch maar eens gaan nadenken over video (op zijn minst voor feestjes) èn bewegend licht. Dan maar wat langer doorsparen.

Voor in de foyer hebben we ledparren van JB systems besteld, deze kosten 100,- ex btw, PAR56 met ca 150 kleine ledjes (wel RGB apart) en de verversingssnelheid is 400Hz. Ze zijn vooral bedoeld als sfeerlicht, maar ik zal ze eens als zij-licht (wat sommige van jullie ook als frontlicht zien begrijp ik) inzetten op het hoofpodium. Gewoon eens kijken wat het doet...
                            Ons frontlicht (frontaal voor de band) bestaat enkel uit 6 fresnels waar we zo nu en dan een kleurtje in doen.

De ledparren in de zaal zijn van mindere kwaliteit, al komt er een behoorlijke bak licht uit. en het is een gigantische verbetering ten op zichte van wat er eerst hing: vrijwel niks.

Met luxe colorchangers heb ik ook wel eens gewerkt, dat is inderdaad erg mooi. Maar ze zijn behoorlijk duur voor wat je ervoor terug krijgt.

Comment

• Svartrose
                              • Apr 2008
                              • 229

Het nadeel van beamers is dat je, zoals iemand anders ook al zei geloof ik, een wit doek nodig hebt. Wit zie je erg goed en da's lelijk. Misschien zijn een stuk of 5 82cm LCD TV's een beter plan? (allemaal op een rij, horizontaal, dus altijd zichtbaar voor publiek)

Comment

Working...