Fatsoenlijke lichtsturing voor 4 scans..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marco89
    • Oct 2008
    • 27

Fatsoenlijke lichtsturing voor 4 scans..

Hoi mensen,

In een klein poppodium waar ik af en toe nog iets met licht en geluid doe hebben ze 4 Martin 518 scans aangeschaft. Hier zat een vage 19inch martin controller bij (werkt niet via dmx, maar een martin protocol). Werken met dit ding is absoluut niet te doen.

Wat ik nu zoek is een budget jip-en-janneke lichttafeltje (max 500E, mag occasion zijn) waarop 4 scans aangesloten kunnen worden en waar je pallettes op kunt aanmaken. Het programmeren zal ik zelf doen, en alles labelen, zodat als mensen de scantjes rood willen hebben, ze simpelweg op knopje 'rood' kunnen drukken. De vrijwilligers daar zijn niet heel geinteresseert in het licht/geluidsgebeuren, dus het moet zo simpel mogelijk.

Verder in de zaal hangen 12 par56 shorts en 6 raylight par64's, momenteel over een verrot showtech 16ch tafeltje. Het zou fijn zijn als deze ook over de nieuwe tafel zouden kunnen, maar dat is geen vereiste.

Zelf viel mn oog op de SGM Pilot, en studio tafels, dit komt wellicht in de richting van wat ik ongeveer zoek. Alleen nog goedkoper.

Heeft iemand een goed idee qua lichtsturing? Ik heb geen ervaring met dit kaliber tafels.. Als iemand van jullie toevallig nog iets heeft staan waarmee dit fatsoenlijk aangestuurd kan worden, laat het even weten, wellicht kunnen we een deal maken.

Thanx,

Marco
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

Wat ik mooi vind in dit soort gevallen is met een software programma het een en ander voor programmeren en dan met een midi-keyboard de software aansturen. 3 toetsen voor rustig, 3 toetsen voor drukker, etc, etc. en dan nog blinders apart ofzo. Dat houd het simpel en zorgt ervoor dat er niet 10 kleuren door elkaar gebruikt worden.

Comment

• Marco89
      • Oct 2008
      • 27

Dat wil ik nu ook weer niet doen.. Als hun wat omfilteren zijn alle plaatjes weer anders.

Met een aantal pallets kunnen ze zelf hun plaatjes wel maken, paar p/t posities, paar kleuren, je gobo's, etc, daar komen ze nog wel uit. Als dr eerst nog een computer tussen moet, met dmx dongle en alle bijkomende problemen wordt het alleen maar moeilijker gemaakt. Verder zijn faders onder je vingers ook erg fijn.

Ik zoek gewoon iets, pearl achtigs ofzo.. Niet te moeilijk, hoeft ook geen shape-generator in te zitten, want dan staat alles zoiezo continu op pan/tilt-swing-hel.. Niet echt goed voor het eindresultaat:P
      Last edited by Marco89; 17-07-09, 20:21.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Wanneer je iets pearl achtigs zoekt, maar budget is er al niet voor een sgm pilot, dan weet je zelf het enig juiste antwoord toch ?
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Marco89
          • Oct 2008
          • 27

Nou, ik probeer dr achter te komen of er in die prijsklasse een lichttafel bestaat die voldoet. Die SGM tafels ken ik zelf niet, maar hier en daar hoor/lees ik er positieve dingen over. +, SGM maakt qua licht verder prima spul. Dat geeft me zoiezo al wat meer vertrouwen dan een showtech of wat dan ook voor jip-en-janneke merk.

Een SGM studio 12 scancontrol komt 2ehands in de buurt van het budget. K vraag me af of jullie verder suggesties hebben.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

je zocht toch een jip en janneketafeltje?..

Ik sluit me volledig aan bij Svar. Software matig is er veel meer mogelijk.

Ik raad aan: Visual DMX met Visual Touch.
            Geheel naar eigen wens te programmeren en je kunt je hele scherm zelf indelen (faders, of wil je liever buttons met kleuren erop? Gobobuttons etc.)
            Last edited by moderator; 17-07-09, 22:55. Reason: forum is geen datingsite
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• chippie
              • Jul 2006
              • 528

Eigenlijk kun je de software CHAMSYS gratis downloaden en een USB naar DMX omzetter zijn er er van het merk zelf of van anderen. Dan heb je een professionele soft alle mogelijkheden en de hed file van uw Martin scanners zit er al in. En ben je van plan van meer lampen te plaatsen ben je niet gelijk aan de limit.
              Handleiding in het nederlands, engels....

linkje : ChamSys
              Last edited by chippie; 18-07-09, 07:54.
              IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

check eerst even of de scanner - sturing set wel DMX is.
                bij hele oude martin meuk werkt het nog met een "martin protocol"
                dan ben je de sjaak voor een andere sturing. moet je eerst een convertordoos zien te kopen en dan is je budget al weg.

(nog ooit een set robocolors uit die serie gehad )
                lekker belangrijk!

Comment

• chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

Heb nog zo'n conversie doos liggen van Martin.....

Comment

• kristofb
                    • Sep 2006
                    • 91

martinprotocol naar dmx gaat toch gewoon via een fasedraaier?????? allé zo doen we het toch met die 812's

Comment

• Marco89
                      • Oct 2008
                      • 27

Bedankt voor de reacties.

De sturing is zoals in de eerste post al staat via het martin protocol. Wil je dit met dmx aansturen moet dr inderdaad een fasedraaier tussen. De scanner werkt ook gewoon op dmx.

Nog altijd denk ik dat een lichttafel een betere optie is dan wat softwarematigs. In de toko staat praktisch niets. Als het nou achter een bar is, dan is zoiets geinig, programmatjes draaien op een sunlight of wat dan ook. Maar het wordt alleen gebruikt met bandjes. Gewoon hands on faders, rock n roll.

De opties van die programma's zijn daar niet nodig. Een computer met Gma of hogpc (ben niet bekend met chamsys) is leuk voor die 3x per jaar dat ik er kom, en mischien een keer voor een gasttechnicus, maar de vrijwilligers boeit het gewoon te weinig, als die verdwalen in een computerprogramma zullen ze die dingen wss gewoon sound to light zetten, en dat is het laatste dat je wil. Aan chases en shapes etc maken beginnen ze niet aan. Ik zoek gewoon iets basics, iets waar ik tape op kan plakken en waar wat bier overheen kan vallen. Dan kunnen ze per liedje kiezen, kleurtje, positie, gobotje, prismatje.

Ik zoek een lichttafeltje die dat kan. Heeft iemand een idee?

Comment

• chippie
                        • Jul 2006
                        • 528

Dan kun je het beste en Freekie nemen, staan er genoeg 2dehands te koop. Hoeveel kanalen had de Martin812 weer nodig?
                        Last edited by chippie; 19-07-09, 06:58.

Comment

Working...