licht syncen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yves
    • Jun 2007
    • 40

licht syncen

hallo,

Voor een evenement later dit jaar zijn we van plan om bij enkele intro filmpjes het geluid, audio en video voorgeprogrammeerd af te laten spelen.
    Voor licht gebruik ik een SGM Regia Live tafel en video wordt (indien mogelijk) door Arkaos aangestuurd (Geen DMX).

Is het met deze sturingen mogelijk om dit klaar te krijgen?
    De Regia sturing zou dit moeten kunnen, maar heb dit nog nooit gebruikt en dus geen ervaring mee.
    Is er voor het maken van de tijdscode nog een extra besturing nodig of kan dit misschien intern met door PC/Arkaos gegenereerd worden?

Alvast bedankt voor de hulp.
    [LEFT]Vedi Vidi Velcro (Ik kwam, ik zag en ik bleef plakken)[/LEFT]
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Je moet je niet laten beperken door de middelen: gooi die Regia er uit en huur een degelijke lichttafel: dan is het werkelijk een appeltje eitje.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Je ziet 1 ding over het hoofd Arvid.. Een Arkaos-systeem zonder DMX valt niet aan deze of een andere lichttafel te hangen (tenzij je via MIDI wilt werken, maar zelfs de grootmoeder komt niet verder dan note-on/note-off versturen).

Kortom, zorg voor een DMX-input op je Arkaos (kan voor weinig al met Enttec-spul volgens mij) en trigger de video-boel vanaf je lichttafel. Een SMPTE-master ervoor (die audio afspeelt en SMPTE uitstuurt) zoals een PC met Motu geluidsinterface/smpte/player om een tijdcode uit te sturen naar de Regia + geluid af te spelen.
      Last edited by JeroenVDV; 08-06-09, 12:48.
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• Yves
        • Jun 2007
        • 40

dubbelpost
        Last edited by Yves; 08-06-09, 12:53. Reason: dubbelpost

Comment

• Yves
          • Jun 2007
          • 40

Aan de regia hangt ook zo'n beetje mijn kennis vast van tafels
          Om nu voor 1 event een nieuwe tafel te kopen of er een te huren is niet echt optie, ook al omdat ik deze dan vollegis zou moetten leren.
          Maar je hebt wel een punt ivm Regia, leuke tafel, had potentieel, maar er wordt percies niet echt aan verder gedaan ivm ontwikkeling van de software.

Maar om nu even terug te komen op mijn vraagen.
          Hoe zit de werking van tijdscode juist in elkaar?
          Hoe gegenereerd?
          Aansturing van Arkaos?
          Aansturing van lichttafels (iemand ervaring op dit vlak met SGM Regia?)

Yves

Edit: Had jeroen zijn reactie nog niet gezien

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

je kan eventueel arkaos ook triggeren met behulp van artnet...
            my 2 cents
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• lucken
              • Sep 2002
              • 342

Arkaos kan geen timecode lezen voor zover ik weet. Dus is timecode ook niet echt een oplossing indien u wil werken met Regia en Arkaos.

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Misschien is de Rosco Keystroke een oplossing voor je?
                Rosco UK : Software : Keystroke

Werkt goed voor simpele instartjes, maar heb geen idee wat je precies wil gaan doen.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Lighting Operator
                  • Mar 2009
                  • 12

Originally posted by Yves
                  Om nu voor 1 event een nieuwe tafel te kopen of er een te huren is niet echt optie, ook al omdat ik deze dan vollegis zou moetten leren.
                  Je kunt toch ook een operator inhuren die dit gedeelte voor zijn rekening neemt ipv het zelf te doen.
                  Dan heb je in ieder geval de garantie dat het goed gebeurt. En het kost jezelf minder moeite.
                  Alex van der Krabben

Light board operator

Comment

• Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

Als ik zo eens snuffel op internet, dan kom ik tot de conclusie dat het misschien een goede optie is om met een midi-sequenser (Cubase bijvoorbeeld, maar er zullen ook wel freeware progs zijn) zowel de SGM, met miditimecode, als Arkaos, met gewone midi commando''s, aan te sturen. Dan laat je meteen Cubase de muziek afspelen.

Als je alleen de midi-versie hebt van Arkaos kan je Arkaos niet triggeren met art-net/DMX toch? Bovenstaande optie kost niks en is niet moeilijk uit te voeren, als het werkt
                    Last edited by Svartrose; 09-06-09, 09:54.

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Volgens mij draait de ArKaos media-server toch ook gewoon op ArtNet? Welk type heb je nou precies, want volgens mij zit daar het misverstand?
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

Sinds wanneer is Cubase gratis?!?!

Overigens, deze methode (met een MIDI/audio-sequencer de boel aansturen) heb ik in 't verleden ook wel eens gebruikt en werkt prima.
                        Creating shows beyond Imagination

Comment

• Yves
                          • Jun 2007
                          • 40

Originally posted by AJB
                          Volgens mij draait de ArKaos media-server toch ook gewoon op ArtNet? Welk type heb je nou precies, want volgens mij zit daar het misverstand?
                          Is de gewone versie van Arkaos, zonder DMx functie dus.
                          Video doe ik niet zelf en hoeft voor de rest ook niet gelinkt te zijn met licht.
                          Voor de video is het eigenlijk gewoon de bedoeling dat als de intro/tijdscode begint er een voorafgemaakt filmpje afgespeeld wordt. Licht is voor de rest wel volledig op tijd afgesteld.
                          Als het niet mogelijk is (zonder al te veel omwegen) met Arkaos kunnen we nog altijd zowel Arkaos als licht samen starten door beide samen op play te drukken, maar liever alles automatisch

Comment

Working...