Specialeffects/ Licht overdag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daniel F
    • May 2009
    • 8

Specialeffects/ Licht overdag

Ik moet een toneelstuk die nogal veel ellende doorgemaakt heeft tijdens de ontwikkeling technisch voorzien, echter hebben ze besloten dit om 19:00 te doen en buiten, in de openlucht waar geen podium of wat dan ook is. Gezien het nog licht is dan, vroeg ik me een beetje af hoe kan je technisch gezien er toch wat leuks neerzetten wat licht betreft zonder gelijk alles vol met nevel te pompen, gezien het toch een toneelstuk is

Misschien heeft iemand nog tips wat ik hier mee kan doen?

Alvast bedankt!
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Hoi Daniel,

Aangezien je hier nieuw bent, wellicht dat een introductie op z'n plaats is. Wat zijn je achtergrond en ervaringen (vul meteen ook even je profielinformatie in).

De eerste impressie die ik krijg is dat je tot nu toe weinig toneel hebt gedaan. Daarvoor alvast de belangrijkste tip: houd de belichting subtiel. Het licht moet niet de aandacht trekken (tenzij het een speciale functie heeft) en heeft als doel enkel de spelers zichtbaar te maken. Met die basis kun je langzaam de techniek inplannen. Als je echt iets spectaculairs ervan wilt maken, houd je rekening met het natuurlijk licht en laat je dat een rol spelen in het lichtontwerp (hangt uiteraard ook af van het stuk en de wensen van de regisseur, waarmee je goed moet blijven communiceren/samenwerken).

Lees eens rond op dit forum en de rest van het internet; er is heel veel informatie te vinden over de basis van toneelbelichting.

Succes!

Comment

• Daniel F
      • May 2009
      • 8

Najah even in het heel kort: ik doe de opleiding podium en evenementen techniek richting licht. Normaliter worden theatervoorstellingen gehouden in de theaterzaal die beschikbaar is daar. Echter heeft een projectgroep waarvoor ik de techniek moet voorzien besloten dit buiten te houden. Gezien het feit dat er geen belichting nodig is om de spelers goed zichtbaar te maken doordat het overdag is, en de techniek in verband met beoordelingen wel voldoende aanwezig moet zijn. Moet ik toch iets bedenken wat er eventueel aan techniek zou kunnen staan (wat ook nog zinvol is)

In eerste instantie zou het in het donker gebeuren maar het project is zolang uitgesteld dat het inmiddels rond die tijd licht is. Momenteel zit ik te denken om wellicht puur wat leuke effecten te gaan gebruiken die voldoende zichtbaar zijn. Het gaat gedeeltelijk over LSD waarbij beetje gekke kleuren etc. wel kan.

Het zogenoemde uitlichten is dan ook niet meer van toepassing, het is meer effect belichting waar ik het nu van moet hebben denk ik. Maargoed ik zit dus even met het probleem dat het licht minimaal tot geen effect heeft. Najah probleem.. uitdaging hoe dit op te lossen

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

Heel eenvoudige manier om toch nog wat te kunnen:
        Focus richting publiek, zodat je gewoon puur op kleur kan werken. Met een aantal fixtures is dan nog best een leuk resultaat te verkrijgen!
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Daniel F
          • May 2009
          • 8

Originally posted by axs
          Heel eenvoudige manier om toch nog wat te kunnen:
          Focus richting publiek, zodat je gewoon puur op kleur kan werken. Met een aantal fixtures is dan nog best een leuk resultaat te verkrijgen!
          Ik ga sowieso veel met tegenlicht werken, ik zoek eigenlijk alleen nog net even dat extraatje ivm. de sfeer

Comment

• JustME125
            • Jun 2006
            • 297

misschien een optie om een hoop dikke horizonbakken o.i.d. als voetlicht in te zetten (al dan niet met kleur) zo kun je toch veel kleur brengen in het stuk ook al is het licht. Je kunt door met gekleurd voetlicht te werken ook wel lekker para/psychodelische/gestoorde lichtsettings maken die met name bij een scene over een LSD trip (neem aan dat die er wel in voorkomt) wel behoorlijk sfeerversterkend kunnen werken. Ik denk dat het voor je beoordeling het veiligst/verstandigst is om één of twee sterke scenes te kiezen waar je écht hard op kúnt uitpakken en die twee scene echt tot in de puntjes uitwerken. Zo kun je in elk geval laten zien dat je capabel bent (voor je beoordeling van je vak)

Zo zou ik er het beste van maken. Succes en vraag maar raak.

Mzzls
            Correct me if I'm wrong

Comment

• Daniel F
              • May 2009
              • 8

Inderdaad wel een goed idee om horizonbakken te gebruiken, beetje nevel erbij en je moet idd wel beetje een LSD trip achtige omgeving krijgen.

Ik zit ook beetje te denken om iets te zoeken, wat je juist net niet verwacht... Maar inderdaad het klopt moet niet elke scene spektakel zijn, Het gaat mij ook juist om die paar momenten dat het wel even moet

Ga ook maar even woensdag door de berging heen of ik nog wat leuks kan vinden, het is wel jammer dat we op school niet echt effect licht hebben mrrjah de truck is het beste halen uit wat je hebt he

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

ik ben geenzinds thuis in deze materie, maar zijn er via een lokale verhuur geen inflatables te huren? als je die achte een plantenbak wegwerkt kun je voor een prikkie een zeer spectaculair tripje maken.
                lekker belangrijk!

Comment

• Daniel F
                  • May 2009
                  • 8

Originally posted by showband
                  ik ben geenzinds thuis in deze materie, maar zijn er via een lokale verhuur geen inflatables te huren? als je die achte een plantenbak wegwerkt kun je voor een prikkie een zeer spectaculair tripje maken.
                  Is wel een leuk idee, alleen ik denk niet dat ik mag inhuren (alweer niet) Maar is misschien weleens leuk voor wat anders

Comment

Working...