voordelen dimmerrack met patch panel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • guzzz
    • May 2009
    • 1

voordelen dimmerrack met patch panel?

goedemiddag allen

ik ben bezig met een 18 knls dimmer rack met 3 6knls dimmers van electron
    en zat te denken om er een patch panel in te maken met wieleman patch onderdelen ik vroeg me af wat is nou eigelijk het voordeel van een patch panel?

alvast bedankt

gr guus
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

zover ik weet geen...
    hebben nog 1 dimmer met een patch paneel, andere zijn uitgevoerd met shucko's... (die dimmer wordt binnenkort ook omgebouwd naar shucko)
    shucko moet je gewoon spin op aansluiten en kan je ook makkelijker losse parren of lampen aan je dimmer koppelen
    terwijl als je een patch paneel hebt je voor losse dingen of een spin of een patch kabel naar shucko moet hebben...
    daarnaast is mijn ervaring met patch kabeltjes ook niet geweldig, slecht contact , kapot kabeltje,.... heb je niet zo heel snel als je met shucko werkt

mijn gedacht... andere mensen hebben andere gedachten dus daar ook eens naar luisteren !
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

Na mijn mening zit hem het voordeel voornamelijk in het toe kunnen wijzen van de fases. Dit kan heel handig zijn.
      normaal gesproken is een 6 kanaals dimmer kan 1 en 2 fase 1. kan 3 en 4 fase 2 en kan 5 en 6 fase 3. Voor een fourbar met alleen 4 parren maakt het niks uit. bij 2 fourbarren met parren kan het al iets uitmaken. Maar als je nu een 4 voudige break out hebt, (niet ongewoon) en je wilt daar 3 1000W spots op aansluiten. Dan zul je normaal gesproken, of fase 1 of fase 2 met 2 kw belasten en fase 3 totaal niet. patch een willekeurige ingang van die break out naar kanaal 5 of 6, en je 3 fases zijn weer mooi symetrisch verdeeld.

Dit verhaal wordt nog leuker als je b.v. 12 of 18 kanalen gaat gebruiken.

2e voordeel is het kunnen voorzien van vaste spanning ergens in een balk of break out. Kan heel handig zijn voor scans, moving heads enz.

Ja, ik zie wel zeker voordelen.

edit. Eigenlijk is shucco out op een dimmer natuurlijk gelijk aan een hardpatch.

Joost.
      Last edited by Joost van Ens; 06-05-09, 18:53.

Comment

• koentjes
        • Dec 2007
        • 333

als je tafel geen softpatch heeft, is hardpatch vaak wel erg makkelijk hoor...

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Voor mobiele installaties maakt het volgens mij niet zo gek veel uit (hardpatch bij opbouwen... klaar).

Voor vaste installaties (poppodia, theaters, etc) is het heel makkelijk. Je hoeft niet steeds het dak in om de helft om te prikken, maar doet dat op je patch.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Al onze dimmerrack's zijn uitgerust met Shucko's, net als bij Fun.
            Ik zie het voordeel van al die patchpanelen niet. This gigantisch kwetsbaar, gigantisch duur

Ik maak inderdaad ook gebruik van 8 kanaals spinners, met Harting-16 aan de andere kant. Werkt perfect...

Voor vaste installatie is het een ander verhaal. Maar ook daar maak ik liever patchpanelen met shucko's dan met GST18...

Is ook al eens wat meer over geschreven trouwens...
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• DaDe
              • Jul 2004
              • 15

Een beetje dimmer verdeelt de fase netjes:

uitgang 1: fase1
              uitgang 2: fase 2
              uitgang 3: fase 3
              uitgang 4: fase 1
              ...
              (net zoals een goede stroomkast dus)

Persoonlijk vindt ik alles tot 12 kanaalsdimmers goed te doen met spinnen. Meer heb je toch echt graag een patch. Je kan trouwens besparen door enkel de uitgangen in connector uitvoering te doen. De break-in naar de multi doe je gelijk met een draad. Bespaar je 2 connectors. En je kan de patchkabels niet vergeten.
              More music, more fun!

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Hmm, ik ben juist uitermate te spreken over het gebruik van een hotpatch systeem!

Je bent namelijk extreem flexibel in de indeling van je outputs. Bij kleine rackjes is het natuurlijk onzin, maar bij de grotere racks (>12 kringen) zijn er absoluut veel voordelen.

Voorbeeldje: Als frontlicht gebruik je 4 Fresnels, 2 per kant, je gaat met een Harting je truss in waar vervolgens een break-out box ligt. Deze patch je mooi van de eerste 4 kringen op 1 Harting. Als tegenlicht heb je een paar fourbarren hangen, nu kun je de overgebleven 2 kringen van de eerste dimmer patchen op een volgende harting enz.

Ik heb zelf een rack met 32 kringen, deze was in eerste instantie niet van een hotpatch systeem voorzien, deze heb ik later zelf ingebouwd en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad (zéér veel plezier zelfs).

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Funmaker
                  • Jun 2006
                  • 922

Hey hugo,
                  en dit kan je niet door rechtstreeks van een break out/spin shucko naar je dimmer te patchen?
                  als er een dimmer kanaal kapot zou zijn hoef je bij shucko enkel de shucko om te steken bij een patch systeem moet je meestal eerst nog gaan zoeken of het probleem zich in het patch kabeltje of in de shucko/multi/lamp bevindt... dus ik ga toch tegenwoordig voor de shucko...
                  maar nogmaals smaken verschillen!!!
                  Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Jugfire
                    • Oct 2004
                    • 91

Door je patch netjes te coderen vang je heel veel storingzoekprobleempjes al af.
                    Of je dit nu mbv schuko doet of met patchpaneel is allemaal hetzelfde. Ook bij een schuko "patch" moet je uitzoeken of het aan de multi/lamp/schuko/break-in ligt.
                    Uiteindelijk is een break-in een patch manier waarbij je gewoon schuko's al aan de multi hebt hangen.
                    Maar stel jezelf eens voor een situatie waar je 40 multi's uit het dak hebt die je allemaal moet aansluiten via break-in's op de dimmer. En doe hetzelfde maar eens met dimmerracks die een patchpaneel hebben.
                    Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

Qua ordering heb je helemaal gelijk: werken met breakins is soms erg onoverzichtelijk. Grote kabelsoep als gevolg.
                      Echter, een groot patchpaneel vol met GST18 kabeltjes is ook niet al te plezier om tegen aan te kijken. Alle draadjes die kruislings over elkaar lopen etc etc.

Enfin, wat Funmaker zegt: iedereen heeft zijn of haar smaak. Ik vind het alleen heerlijk dat ik gewoon ook vloerparren en dergelijke direct kan inprikken in me shucko's.

Ik heb trouwens bij ALLE dimmerracken de shucko's aan de topzijde, waar normaalgesproken het patchpaneel zit. Hebben meerdere mensen dit?
                      Mark van der Werff
                      Groningen

Comment

• meine
                        • Mar 2005
                        • 35

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                        Ik heb trouwens bij ALLE dimmerracken de shucko's aan de topzijde, waar normaalgesproken het patchpaneel zit. Hebben meerdere mensen dit?
                        Heb zelf de shucko's aan de zijkant zitten. Niet echt een standaard oplossing, maar wel lekker compact:

Voordeel hiervan is ook dat ik de dimmers kan stapelen, dat lijkt mij met shucko's aan de bovenzijde lastig.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                          • Nov 2005
                          • 950

Originally posted by meine
                          Heb zelf de shucko's aan de zijkant zitten. Niet echt een standaard oplossing, maar wel lekker compact:

Voordeel hiervan is ook dat ik de dimmers kan stapelen, dat lijkt mij met shucko's aan de bovenzijde lastig.
                          Hm dit ben ik nog niet eerder tegengekomen...
                          Overigens, wat zijn dat voor fratsen bij die 2 shucko's? zie aarde kabeltje loshangen?

Geloof me,

Dimmerrack's van 24 kanalen, 125 Ampere in wil je niet stapelen...
                          Mark van der Werff
                          Groningen

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Had in elk geval even de moeite genomen om het hout zwart te verven, ziet het er niet meer zo 'beun de haas' uit.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• marciano
                              • Feb 2006
                              • 164

Het is zeker persoonlijk ik heb het wel omdat als ik een dimmerrack met 24 kringen mee neem en 36 lampen dan kan ik zelf bepalen welke lampen ik op 1 kring heb. Is zeker duurder en als je het niet veel gebruikt ook niet rendabel.

Comment

Working...