dmx controller als midi

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqz
    • Mar 2009
    • 3

dmx controller als midi

Lichtbroeders,

Laat ik ff vertellen dat ik helemaal niet in DMX/licht thuis ben, maar wel in midi. (Ben vooral met producen/draaien van dancemuziek bezig).

Ik zat een beetje rond te kijken naar Midi controllers, en het viel me op dat veel dmx lichttafels :

- midi in/uit hebben
    - veel langer meegaan
    - veel robuuster uit zien dan die plastic behringerbehuizingen van tegenwoordig

Mijn vraag : in hoeverre is MIDI-uit van een lichttafel in het algemeen ondersteund? Is het puur voor het selecteren van 1 kanaal, om daarop vervolgens een midi bulk dump te doen?

Wat ik hoop : dat alle channel-faders gewoon midi controllerdata uitsturen, want dan kan ik zo'n bak uitstekend gebruiken namelijk.
    Ik kan uit de handleidingen van veel lichttafels dit niet opmaken, soms wordt er een voorbeeld gegeven over midi-IN maar nooit over midi-uit.

voorbeeld : Als ik nou zo'n showmaster ding koop a la http://salamanca.khbo.be:8080/doks/d...18ef3ab7c400a1
    Denken jullie dat ik dan makkelijk midi kan uitsturen?

vr.gr.

Leon
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar voor zover ik weet wordt de midi-uitgang niet gebruikt om midi-note of midi-controller messages te versturen.

De tafel die je aanhaalt is zeker geen kwaliteits tafel, de faders lopen niet lekker. Voor hetzelfde geld kun je toch beter een midi controller kopen.

Er zijn toch ook zat midi controllers die robuust zijn? Waarschijnlijk heb je dan meer waar voor je geld.

Of als je lekker zelf wilt hobbien kijk dan eens op www.uCApps.de

Comment

• tasplace
      • Dec 2003
      • 33

Een robuuste midi controller is de pioneer djm-800
      Wel prijzig om als midi controller te gebruiken.

Ik gebruik zelf de berhinger bcf 2000.

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

De Showmaster snapt alleen memory playback en terugsturing via MIDI in/out vziw.

Als je een DMX tafel zoekt die als MIDI controller dienst kan doen: De Behringer LC2412 stuurt voor elk knopje een apart Controller signaal uit en is zo ook op afstand bestuurbaar. Maar een BCF2000 is misschien makkelijker en handiger om te programmeren voor andere applicaties.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• sqz
          • Mar 2009
          • 3

thnx!
          Kijk...dat bedoel ik nu...die LC2412 vind ik best interessant.

Ik gebruik zelf al de gebruikelijke 'midicontrollers', en ben het eens met dat ze makkelijker te programmeren zijn qua presets enz.

Maarrr....ik moet wel zeggen dat ik de laatste jaren eigenlijk nooit meer van presets switch op een controller zelf..misschien software matig wel, maar hardware matig niet.

m.a.w. : de faders moeten gewoon doen wat ze doen, dus geen dubbele betekenis aan knoppen toekennen.
          Switchen van presets tijdens het muziek maken is gewoon irritant, ik vind dat je een controller als het ware blind moet kunnen bedienen.
          Deze visie heb ik eenmaal door de jaren heen ontwikkeld, en ik kan me voorstellen dat het voor een ander zeker niet opgaat

De usual midi-controllers around zijn ok, maar zijn iel en d'r zitten vaak niet veel faders op (max 8), en een shitload aan 'preset-features'. Als je dus in je audioapplicatie 16 kanalen heb en 4 busgroepen moet je echt vaker switchen van presets om alle kanalen te besturen.
          Ik moet zeggen dat ik dan zo'n LC2412 (even duur) iets aantrekkelijker vind met 30 midifaders & 20 knoppen.
          Leg ik er zelf wel ff een frontje overheen met betekenissen etc.

ps. Je ziet veel doorgewinterde muzikanten vaak overstappen naar zelfgemaakte controllers (bijv. Check Techno artiest Richie Hawtins zelfgemaakt controller). Helaas ben ik niet zo'n electronicatalent, dus wellicht is die LC2412 het proberen waard.
          Last edited by sqz; 06-04-09, 09:18.

Comment

• tasplace
            • Dec 2003
            • 33

Je zou meerdere bcf 2000 aan elkaar kunnen koppelen.
            Gewoon elk paneel een andere channel toewijzen.
            Ik denk dat je dan genoeg faders hebt. 8 x 16 = 128 faders

Daan

Comment

• sqz
              • Mar 2009
              • 3

tsja idd check dit maar ns

Als je de 24 fysieke faders van de behringer lc2412 in BCF's wil halen moet je dus 3 BCF's kopen (3 * 190E = 570E ).

Dan vind ik 200E toch netjes voor de lc2412.
              Er vanuitgaand dat presets voor populaire programma's me nix kunnen schelen, en ik alle mappings toch met MIDI-OX of eigen software doe.
              Ook gebruik ik midicontrollers helemaal niet meer voor simpele audiolevels, ik gebruik ze als metacontrollers die heel veel midicontrollers tegelijk aansturen met verschillende envelopes.

Voordeel is wel dat de BCR/BCF's usb voeding/midi hebben en klein zijn...lekker portable, en de lc2412 oldskool 220V en midi.
              Maargoed, ik heb zowieso een beetje een oldskool midi studio dus dat boeit me niet zoveel

Misschien koop ik wel een lc2412 voor de studio en een bcf voor live.

anyways thnx voor je berichtje!
              Last edited by sqz; 11-04-09, 04:52.

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by sqz
                Voordeel is wel dat de BCR/BCF's usb voeding/midi hebben en klein zijn...lekker portable, en de lc2412 oldskool 220V en midi.
                Maargoed, ik heb zowieso een beetje een oldskool midi studio dus dat boeit me niet zoveel

Misschien koop ik wel een lc2412 voor de studio en een bcf voor live.

anyways thnx voor je berichtje!
                De BCR's en BCF's zijn niet via USB gevoed, er gaat een aparte 230V kabel in!

Qua grootte schelen ze ook niet veel met de LC2412 trouwens. Ze zijn iets smaller, en de faders zijn wel langer.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...