Gasontladingslamp in spotvorm?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Gasontladingslamp in spotvorm?

Hey iedereen,

Binnenkort hangen wij een spandoekje (van 17m op 5m) aan de voorgevel van ons bedrijf, en die moet natuurlijk uitgelicht worden. En fel liefst Normaalgezien gebruikt bijna iedereen daar een verstraler met HQI gasontladingslamp voor, maar de openingshoek van je beam is dan vrij groot, waardoor er eigenlijk toch wel veel licht voor de vogeltjes wordt geproduceerd, en dat kost geld, zeker als dit lange tijd blijft staan.

Vandaar dus mijn vraag: kennen jullie ook IP65 gasontladingslamp-armaturen in spotvorm? Op beurzen kom je wel iets ETC achtigs tegen, maar dan met gaslamp ipv halogeen, maar dit is niet IP65. Voor de rest is dit echter ongeveer wel wat ik zoek: concentreer de helwitte, energievriendelijke lichtbundel op je spandoek...

Iemand suggesties?
  • LJmalcolm

profielspot in IP65 mischien een optie?

alleen dan de vraag of deze gemaakt worden met gasontladers?

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

Ik weet zo geen suggestie te noemen voor het probleem dat je noemt. De gasontladingslampen die jij denk ik zoekt zijn CDM parren. Passen in een Par56. Je ziet ze veel op beurzen hangen vanwegen het lage stroomverbruik en de plens (lelijk) licht die ze geven. Geen idee op je ze dan conform IP65 mag gebruiken maar misschien dat dit type je helpt in je zoektocht naar vergelijkbare lampen due wel IP65 proof zijn.

Mzzls
      Correct me if I'm wrong

Comment

• CoenCo
        • Feb 2005
        • 230

Altman heeft een serie outdoor lampen, zowel gasontladings "parren", als profielen:
        New Page 1

Tempest is (in ieder geval in amerika) een redelijk bekende fabrikant van "outdoor enclosures" waar je zelf een willekeurige lamp in kan stoppen (wel erg prijzig geloof ik)
        Tempest Lighting

Als je écht veel licht nodig hebt kan je voor "Arena's" gaan. Gemaakt door phillips, en verkrijgbaar met verschillende reflectoren voor verschillende openingshoeken:
        Hele lange phillips URL
        phillips .pdfje

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Geen idee hoor, maar normaal gesproken gebruiken we een asymmetrische floodlight voor zoiets.
          Je kan wel profielen gebruiken natuurlijk, die zijn uiteindelijk het laagst qua stroomverbruik, omdat je die bij de overbuurman moet ophangen en daar dan gelijk kan inprikken achter zijn kWh-meter :-)

Maar volgens mij moet je eens gaan zoeken op Philips Tempo.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by kokkie
            Geen idee hoor, maar normaal gesproken gebruiken we een asymmetrische floodlight voor zoiets.
            Je kan wel profielen gebruiken natuurlijk, die zijn uiteindelijk het laagst qua stroomverbruik, omdat je die bij de overbuurman moet ophangen en daar dan gelijk kan inprikken achter zijn kWh-meter :-)

Maar volgens mij moet je eens gaan zoeken op Philips Tempo.
            Ik had in gedachten dat je met een profiel alleen het spandoek belicht en niet de omgeving eromheen, ook is het licht uit een profiel egaler als bv een par.

A-sym floodlichtje is wel makkelijker

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

@kokkie: ik weet dat iedereen daar assymetrische floodlights voor gebruikt, en die hebben we nog wel liggen ook.

Het nadeel daaraan is (zoals ik in mijn eerste post aanhaalde) dat je een bak licht (en dus energie in kWh vorm) verliest naar je omgeving. Daarom mijn vraag naar iets 'spot' achtigs.

Bedankt trouwens voor alle links, meteen eens doornemen. Zelf had ik de decoflood serie van philips tegengekomen, maar die armaturen zijn fucking prijzig (600 euro voor eentje van 150W, met als enige verschil met de standaard floodlight dat de decoflood zijn spiegel geoptimaliseerd is om gevels uit te lichten :s)

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

@CoenCo: die altman spots zitten zeer dicht met wat ik bedoel: iets rond de 70 a 150W, en je kan de lenzen kiezen.

Helaas weer die prijs: even googelen bracht me 650 dollar... Laat de dollar dan nog laag staan, dat is heel veel geld als je weet dat je floodlights van 400W hebt voor 170 euro (philips, inclusief lamp) :s

Of heb ik slecht gegoogled?

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Originally posted by Poelmans
                  @kokkie: ik weet dat iedereen daar assymetrische floodlights voor gebruikt.
                  Zal wel een reden voor zijn!
                  Maar goed, suc6.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...