110 volt naar 220 volt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WIZZ
    • Oct 2000
    • 74

110 volt naar 220 volt

is er meschien een handige oplossing om 110 volt parren om te zetten naar 220 volt zonder dat je:

# Ze doorlust met de volgende par.
    # Je de lamp vervangt.

Ik weet niet of het een idee is om een klein 110 volt lampje er mee parralel te zetten?

greetzzzzz wouter aarts

The Chance
    Drive In Show
    greetzzzzz wouter aarts

The Change
    Drive In Show
  • MikeC
    • Nov 2000
    • 17

Mischien kan je met de 110 volt die je over houdt fijn het geluid aansturen! en ondertussen alkaline-batterijen opladen, zelf je signaal balanceren, en je eigen-ontwerp-antigeluid-koptelefoon calibreren...

Comment

• WIZZ
      • Oct 2000
      • 74

ze zijn inmiddels al verkocht en hij heeft er kennelijk ook nog winst op gemaakt en toen ik van de week bij hem was kwam ik er achter dat het nog echte thomasen waren ook

greetzzzzz wouter aarts

The Chance
      Drive In Show
      greetzzzzz wouter aarts

The Change
      Drive In Show

Comment

• -Bart-
        • May 2001
        • 827

eind goed, al goed.

B.Sliggers
        <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Dré
          • Nov 2001
          • 409

citaat:
          ...en voor hogere frequenties heeft de condensator een hogere impedantie...
          Maak dat een LAGERE impedantie

Werkt een diode? Nope. De "weerstand" van een 115V lamp is VIER x zo laag als dat van een 230V lamp (niet twee keer maar VIER keer). Immers: P=U^2/Z. Daarnaast zou je (bij een "snelle" lamp) gek worden van het knipperen. Ook zal de lamp zich voor de helft van de sinus gedragen als een "kapotte lamp" en voor de andere helft als een lamp met een 4 x zo groot vermogen (weerstand is immers 4 x zo laag!). Da's nu niet echt iets waar dimmerpacks op zitten te wachten. Mocht het toegepast worden lijkt het me handig om de diodes "om en om" te zetten zodat elke fase (uitgaande van een 3-fase/6-kanaals dimmerpack met alle fasen gelijk belast....) een redelijk "normale" belasting ziet.

Werkt een kleine lamp parallel? Nope. Dat verandert immers niets aan de weerstand van de 115V lamp (en aangezien de spanning over deze lamp gelijk blijft als je er iets parallel aan zet helpt het helemaal niets).

Helpt het gebruik van een seriecondensator? Tuurlijk. Laten we even gaan rekeken wat we nodig hebben voor een 110V/1000W lamp. De "on weerstand" van deze lamp is Z=U^2/P -&gt; ~12 Ohm. We willen dit verhogen naar ~ |48| Ohm (|| staat voor modulus). Om dat voor elkaar te krijgen moeten we een condensator vinden die een reactantie heeft van ongeveer 46 Ohm

Aangezien de reactantie van een condensator: |Xc|=1/(2*pi*f*C) kunnen we nu de waarden in gaan vullen -&gt; C=1/(|Xc|*2*pi*f)=1/(46*2*3.14*50)~ 72uF. Nu op zoek naar een condensator die gebruikt MAG worden voor het lichtnet (dus 630V of hoger) met een capaciteit van ~ 70uF. (Ja, ik weet dat ik hier een flink aantal bochten heb afgesneden).

Ik denk dat twee lampjes in serie een stuk goedkoper is. Wat ook nog _zou_ kunnen werken is ervoor zorgen dat de dimmerstand nooit te hoog wordt (zodat de effectieve spanning over de lamp nooit boven de 115V komt). Houdt er echter WEL rekening mee dat in zo'n geval een 500W lamp zich, naar de dimmer toe, gedraagt als een 2000W lamp. Houdt er ook rekening mee dat een "oops, ik zette het kanaal volledig open" zal resulteren in een kapotte (zo niet geexplodeerde) lamp.

-- Pardon my French, I'm Dutch --
          -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

Working...