het einde van de gloeilamp ook op het podium...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Zonder te gaan muggenziften over kleine details in kleurverschillen...

De middelen zijn ondergeschikt aan kunstzinnige besluiten.

Comment

• R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

Op lightnetwork stelde ik de vraag of je was gaan samenwerken met Robert Juliat, en daar werd ik via PM bijna gelynched hoe ik het durfde te stellen dat RJ een idee had gestolen, dus bij deze maar even dezelfde vraag...

erg vaag dat een week na het starten van jouw post op LN een fabrikant ineens met een LED-profile komt, zodoende de vraag, al vermoed ik dat ik het antwoord al weet als ik je postings teruglees.

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Volgens mij krijgen we nu gewoon een race wie als eerste de beste led spullen kan leveren.
        Dat was een tijdje terug al met de led parren.
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• ludwigvon
          • Jan 2009
          • 97

Originally posted by R. den Ridder
          Op lightnetwork stelde ik de vraag of je was gaan samenwerken met Robert Juliat, en daar werd ik via PM bijna gelynched hoe ik het durfde te stellen dat RJ een idee had gestolen, dus bij deze maar even dezelfde vraag...

erg vaag dat een week na het starten van jouw post op LN een fabrikant ineens met een LED-profile komt, zodoende de vraag, al vermoed ik dat ik het antwoord al weet als ik je postings teruglees.

Lol, je hebt gelijk. Op 20 februari heb ik hun een mail gestuurd over de eerste testen die we hebben gedaan.
          Trouwens, dit topic is gestart op 26 februari en we hebben de tests in de loop van januari gedaan. En op pbase gepubliceerd.

Groet

L.
          Last edited by ludwigvon; 28-10-09, 19:29.
          We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

• ludwigvon
            • Jan 2009
            • 97

Originally posted by mhsounds
            Volgens mij krijgen we nu gewoon een race wie als eerste de beste led spullen kan leveren.
            Dat was een tijdje terug al met de led parren.
            Lol, die ledparren, ik heb er nog steeds geen goede gezien. De race is enkel naar goedkopere brol gelopen zo te zien.

Groet

L.

Comment

• Orbis
              • Feb 2004
              • 217

check de "54" een van het merk colours, in etc armatuur, idem qua output, 18 3 watt full colour leds, volledig homogeen RGB dus én via dmx veranderbare kelvinwaarde van het wit.

Zo'n lampen lijken me de toekomst van led, niet de RGB led rommel lampen...

helaas nog erg duur maar zo gaat dat met alle nieuwe pro toestellen natuurlijk...
              sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• ludwigvon
                • Jan 2009
                • 97

Originally posted by Orbis
                check de "54" een van het merk colours, in etc armatuur, idem qua output, 18 3 watt full colour leds, volledig homogeen RGB dus én via dmx veranderbare kelvinwaarde van het wit.

Zo'n lampen lijken me de toekomst van led, niet de RGB led rommel lampen...

helaas nog erg duur maar zo gaat dat met alle nieuwe pro toestellen natuurlijk...
                Hi Orbis,

Dat heeft niets te maken met dit topic. En dat ding, dat hebben wij al 5 jaar geleden geprobeerd en naar de prullenbak verwezen... Het maakt totaal geen zin om dat soort dingen podium fähig te maken.

Daar zitten 18 Seoul P5 dingetjes in, wij zijn bezig met 48, 60, 72 van die dingen voor wash.

Het onderwerp hier is afbeeldende systemen.

Volgende zomer kunnen jullie ons waarschijnlijk in Avignon vinden met één van de top producties van het festival, all the way LED... . Definitief bekend eind November.

Groet

L.

Comment

• KlankOntwerp
                  • Jun 2008
                  • 130

Deze topic wordt steeds interessanter (en smeuïger)... Het probleem van een onvolledig spectrum en het reduceren van je lichtopbrengst middels filtering is toch wel een zwaarwegend punt voor het gebruik in de theaterwereld. Voor OW-topjes/speciaaltjes en bepaalde volgspotsituaties maakt het niet zo uit, maar als front, inkleur of kleurspeciaaltjes is dat toch een ander verhaal... De module met extra LED's voor het opvangen van de gaten is voorlopig te kostbaar dus?

@ Hugo - u heeft mail.

Comment

• ludwigvon
                    • Jan 2009
                    • 97

Originally posted by KlankOntwerp
                    Deze topic wordt steeds interessanter (en smeuïger)... Het probleem van een onvolledig spectrum en het reduceren van je lichtopbrengst middels filtering is toch wel een zwaarwegend punt voor het gebruik in de theaterwereld. Voor OW-topjes/speciaaltjes en bepaalde volgspotsituaties maakt het niet zo uit, maar als front, inkleur of kleurspeciaaltjes is dat toch een ander verhaal... De module met extra LED's voor het opvangen van de gaten is voorlopig te kostbaar dus?

@ Hugo - u heeft mail.
                    Ja natuurlijk wordt het een beetje vetter, omdat we natuurlijk tot een aantal fundamentele vragen komen en dat gaat, zoals dat meestal gebeurt, vaak een meer emotionele kant op. Wat ik helemaal geen probleem vind, uiteindelijk gaat het op het podium toch daarover... .

We kunnen vandaag perfecte RGBW washlights bouwen, zelfs een pc of fresnel distributie (mimic) maken. Alleen voor een afbeeldend systeem (profielspot) nog niet. Maar dan is mijn vraag : waarvoor en hoe gebruik je je profielspots vandaag ?

Het gebruik van profielspots voor algemeen is een anglo-saksische methode, die eigenlijk terug is te voeren naar het feit dat de oude eliptische systemen gewoon te slecht waren om als profielspot te gebruiken. De komst van de nieuwe eliptische generaties ( Source 4, warp etc ) die voor de Amerikaanse markt een gigantische vooruitgang zijn, als profielspot, hebben ook het gebruik ervan als washlight naar continentaal Europa gebracht. En of dat een goede zaak is laat ik in het midden.

Ondertussen heb ik natuurlijk nog steeds niet voldoende antwoorden op de oorspronkelijke vraagstelling...

Gegroet

L.

Comment

• Rolandino
                      • Mar 2007
                      • 1451

Ik ben gewoon van mening dat er over 5 jaar nog steeds gebruik wordt gemaakt van de halogeenlamp persglaslamp of ontladingslamp.

Het LED vindt ik op dit moment niet meekunnen to andere lampen.

Er zijn natuurlijk wel goede LEDS in de markt maar niet betaalbaar !

enige voordeel van LEDS is WEL langere levensduur - minder of geen warmte - GOEDKOPER in gebruik is het tot op heden WEL maar over een paar jaar NIET meer.

Stroomleveranciers gaan echt wel de KWprijs per uur omhoog schroeven ALS iedereen LEDS zou gaan verbruiken ( deze bedrijven moeten ook blijven bestaan ) Maar goed, dat is mijn mening.

LED is de toekomst dat is een feit maar of het in de entertainment ver schopt is mij een vraag.

Het feit dat een LED geen infarood en UV heeft wordt toch een probleem met affilteren.

Ik bedoel als je met een witte LEDpar rood wilt maken heb je geen licht meer over. Daarom vindt ik LED niet echt multifunctioneel in deze business.

Ik kan het mss fout hebben maar ben op dit moment nog niet overtuigd zeker niet in het betaalbare segment.
                      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• mhsounds
                        • Sep 2009
                        • 933

Volgens mij is er meerdere malen gezegd dat deze lampen ook niet zijn bedoeld om te filteren...
                        En natuurlijk maken wij over 5 jaar nog steeds gebrui van de hallogeen en gloeilamp.
                        Je kan ze nu op sommige fronten beter toepassen, maar dat wordt natuurlijk expirimenteren.

Als we deze techniek ook meer gaan gebruiken word hij ook vanzelf goedkoper, al zal hij wel duurder blijven als een gloei of hallogeenlamp (denk ik)

Comment

• Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

Dat is ook zo dus het is een feit dat je met LEDparren of andere spots niet flexible genoeg bent zoals nu met de gewone gloeilamp.
                          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

Dat ligt eraan in welk opzicht je dat bekijkt, de testen van LUDWIGVON vind ik zeer belovend en met een goede RGB mix die goed is ontwikkeld is dat filteren niet nodig.

Optimaal is het nog niet en de betere LED armaturen zijn nog erg duur, het zal zeker komen.
                            Ik werk ook wel eens met LEDbalkjes van eurolite (jaja eurolite) de kwaliteit laten we even achterwege.
                            Deze LEDbalkjes hebben een RGBWA mix, RoodGroenBlauwWitAmber.
                            Hier kleuren mee maken is toch al een stuk beter in mijn ogen.

Of LED de gloei en Hallogeenlamp zal vervangen? Who knows?
                            We zullen het wel veel gaan gebruiken weet ik zeker.

Groetjes Mark

Comment

• ludwigvon
                              • Jan 2009
                              • 97

Originally posted by Rolandino
                              Ik ben gewoon van mening dat er over 5 jaar nog steeds gebruik wordt gemaakt van de halogeenlamp persglaslamp of ontladingslamp.
                              Waarschijnlijk wel. Althans, daar waar het wettelijk nog zal toegelaten zijn.

[QUOTE= Het LED vindt ik op dit moment niet meekunnen to andere lampen.
                              Er zijn natuurlijk wel goede LEDS in de markt maar niet betaalbaar ![/QUOTE]

Het gaat niet over de leds, maar over de toestellen die ermee worden gemaakt. Er is een probleem met dit soort vergelijkingen, een goede spot met een halogeenlamp 1 Kw kost 1000 Euro, een slechte ( een chinese par bvb, kost 50 Euro ). Je zal hetzelfde terugvinden in LED spots. Je moet dus
                              "Equal performance, equal quality" met elkaar vergelijken.

[QUOTE= enige voordeel van LEDS is WEL langere levensduur - minder of geen warmte - GOEDKOPER in gebruik is het tot op heden WEL maar over een paar jaar NIET meer.

Stroomleveranciers gaan echt wel de KWprijs per uur omhoog schroeven ALS iedereen LEDS zou gaan verbruiken ( deze bedrijven moeten ook blijven bestaan ) Maar goed, dat is mijn mening.[/QUOTE]

Er zijn veel meer voordelen als dat en het argument over de KwH prijs is natuurlijk onzin, de enige die daarvoor gaat betalen is diegene die blijft bij de oude lampen... .

[QUOTE= LED is de toekomst dat is een feit maar of het in de entertainment ver schopt is mij een vraag.

Het feit dat een LED geen infarood en UV heeft wordt toch een probleem met affilteren.[/QUOTE]

Ik denk dat er een veel snellere bewustwording zal komen dan veel mensen denken. We zijn het er nu al zo ongeveer over eens dat auto's die onnodig veel brandstof opstoken niet meer ok zijn. Dezelfde denk modellen zijn van toepassing op wat wij doen.

Het feit dat LED geen UV en IR heeft zorgt ervoor dat de kleur ofwel een echte kleur is, ofwel uw filter niet afbrandt.

[QUOTE= Ik bedoel als je met een witte LEDpar rood wilt maken heb je geen licht meer over. Daarom vindt ik LED niet echt multifunctioneel in deze business.

Ik kan het mss fout hebben maar ben op dit moment nog niet overtuigd zeker niet in het betaalbare segment.[/QUOTE]

Als je een rode ledpar gebruikt, heb je geen probleem. 12 Watt zal 1000 Watt gefilterd halogeen ruimschoots overtreffen.

Er is voor geen enkel lichtsysteem een betaalbaar segment. Het is veel eenvoudiger : goed = duur en slecht = betaalbaar.

Comment

• Rolandino
                                • Mar 2007
                                • 1451

Een rode LEDpar kan mss wel even sterker ogen maar is NIET flexible in gebruik ( je kann er geen andere kleuren mee maken ) dat is wat ik bedoel met NIET flexible zijn je kunt wel een fourbar maken met 4 parren in ieder een eigen kleur wat veel mooiere kleur geeft dan de oude met filter ervoor maar je kunt deze NIET van kleur veranderen.

Ik heb getest PAR64 units van Nederlandse fabrikaat en was idd onder de indruk van idd de kleur die werd weergegeven ( ik heb rood en blauw getest ) veel mooiere kleur Unit koste 175,00 ex BTW maar vindt het zijn geld NIET waard een fourbar zou dus 700 eurie kosten zonder parbehuizingen en je kan het niet van kleur veranderen dmv een andere filter.

Ook al zou je Witte LEDS nemen kan je er niet meer alle filters ervoor doen omdat de meeste kleuren afwijken op temperatuur - lichtsterkte enorm minder wordt !

waarom investeren in iets wat bijna 3x zo duur kost en veel minder flexible is !

Wat wel redelijk betaalbaar is zijn de 24W LEDparren RGB ( LEDS van 1W )

Komt veel licht vanaf vergelijkbaar met in mijn ogen 500W persglas lamp

Set van 4 kost iets van 400 ex ( inclusief behuizing ) en je kunt RGB maken ( dus meer flexible ) dit is kwa prijs aantrekkelijker MAAR kwaliteit is erg laag.

Simpel gezegd je hebt standaard 1 jaar garantie op die dingen dus binnen een jaar stuk wordt ie gewoon gemaakt na dat jaar kan het veel geld gaan kosten vanwege de reparatie.

Meestal gaat de techniek van de lamp kapot en niet de LED

De LEDunits van Nederlandse kwaliteit ( echt degelijk gebouwd ) hebben ook een jaar garantie en voordeel is als er 1 LED stuk is is er ook maar 1 LED uit dus weinig verlies. Bij de Chinese versies gaat als er 1 LED stuk is een hele serie van 6 of 7 LEDS uit waardoor er een 'GAT " ontstaat in je PAR ( als je er in kijkt )

Comment

Working...