My First GrandMA (onpc)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

Een USB interface hoeft bijna niks te kosten. Maar wat helemaal mooi is, is dat bijna elke PC standaard een midi-inerface aanboord heeft! Voor weinig kun je een kabel kopen die van 'midi-stekkers' naar de game-poort gaat, waar je normaal een joystick opaan sluit. Zit meestal naast de aansluitingen voor geluid.

En wat dachten jullie hiervan: www.uCApps.de (en kijk dan meteen ook even naar de mogelijkheid om 10-tallen leds aan te sturen dmx midi!)
    Hiermee kun je helemaal een set bouwen die aangepast naar je eigen wensen.

Maar dan blijft de vraag: kan OnPC omgaan met midi-faders? MEEO, ben je nog in de brainstormfase of heb je daadwerkelijk al wat aan de praat?
    Zelf kan ik tot nu toe alleen midi-toetsen gebruiken, ik kan er faders mee aansturen maar die reageren alleen op hoe hard je de toets indrukt en vallen weer naar nul op het moment dat je de toets loslaat. Kwesti8e van midi-commando's manipuleren, maar hoe?
    Last edited by Svartrose; 20-02-09, 12:17.

Comment

• Svartrose
      • Apr 2008
      • 229

Originally posted by TellMe
      Wow dit zijn allemaal wel super leuke ideen!

Ben zelf ook van plan OnPC te kopen (niets tegen Chamsys hoor! vind het zelf net lekkerder werken)
      Dus zo'n komplete kast bouwen klinkt erg goed!

Wat voor materiaal is het beste?
      Zelf had ik het idee een faderbak in te bouwen en onderin toetsenbord en muis in een lade.
      1 touchscreen erboven en 1 gewone monitor zodat ik net ff meer informatie kwijt kan.

Als mensen al iets dergelijks hebben zouden jullie misschien foto's online kunnen zetten?

Vraagje over die BEHRINGER Faderbak. de OnPC node heeft toch geen MIDI in?
      En kun je ook profiteren van de gemotiriseerde faders? of snapt OnPC dat niet?

Hoor graag van jullie!
      Materiaal: Ik denk zelf aan MDF, plexiglas en Forex, dat laatste is een makkelijk te bewerken kunstof. Het is licht en goedkoop. Voor de rest wil ik bijvoorbeeld het moederbord en de voeding los in de kast monteren, zo bespaar ik weer een hoop gewicht. Ventilatie is wel iets om rekening mee te houden, daar moet ik nog over nadenken, maar dat kan vrij simpel. Ik wil de computer-voeding het werk laten doen qua ventilatie.

Een extra scherm is niet verkeerd, zeker als je er een hebt met een resolutie van 1600 x [nogwat], dan kunnen beide externe schermen van OnPC daarop. Maargoed, eerst maar eens kijken hoe handig een scherm werkt.

Foto's, zodra er iets concreets ontstaat! Eerst eens in de buidel tasten voor een PC.

Comment

• JeroenVDV
        • Mar 2004
        • 963

Originally posted by Svartrose
        Een USB interface hoeft bijna niks te kosten. Maar wat helemaal mooi is, is dat bijna elke PC standaard een midi-inerface aanboord heeft! Voor weinig kun je een kabel kopen die van 'midi-stekkers' naar de game-poort gaat, waar je normaal een joystick opaan sluit. Zit meestal naast de aansluitingen voor geluid.
        Steeds minder PC's hebben dit aangezien USB-midi-interfaces in vrijwel elke midi-controller ingebouwd zijn en losse USB-midi-interfaces 15 euro kosten. Daarnaast is de gameport werkeloos aangezien nieuwe joysticks ook allemaal USB gebruiken..

Zelf kan ik tot nu toe alleen midi-toetsen gebruiken, ik kan er faders mee aansturen maar die reageren alleen op hoe hard je de toets indrukt en vallen weer naar nul op het moment dat je de toets loslaat. Kwesti8e van midi-commando's manipuleren, maar hoe?
        Bome's MIDI translator + Midi-Yoke voor de virtuele MIDI-poorten om signalen binnen je PC tussen programma's te versturen. Google even op die combinatie en je bent klaar.
        Creating shows beyond Imagination

Comment

• Svartrose
          • Apr 2008
          • 229

Midi-usb: aha, ja, dat klopt.

Bome's: Aha, daar kom ik verder mee!!

Comment

• Svartrose
            • Apr 2008
            • 229

Ben weer iets verder:

- PC is besteld, het wordt er een waar ik ook OSX op kan draaien en die ik als Mediacenter PC kan gebruiken in de huiskamer. Wilde er toch meer uithalen, vind het zonde als mijn lichttafel de meeste tijd staat stof te happen. Met een dualboot systeem kan ik 1 partitie gebruiken voor thuis en 1 voor als ik OnPc ga gebruiken. Er komt een snelle videokaart in zodat ik GrandMa 3D v6 kan draaien. Een uitgekleede versie Windows XP Home wordt het OS voor OnPC. Het meest trots ben ik op de zeer snelle 30GB SSD (harde schijf op basis van chips) die erin komt!

- Heb besloten dat de faders, encoders en knoppen via het midi-protocol de computer in gaan. Best duur en tijdrovend grapje, al die knoppen, encoders en faders solderen, maar mooier kan het niet. Omdat ik geen motorfaders ga gebruiken (zie het nut er niet van in i.c.m. onpc) heeft het geen zin om bij elke fader 3 knoppen te maken, zoals een echte GrandMA. Ik ga selectief knoppen aanbrengen. In totaal komen er 9 encoders, 23 faders en 87 knoppen op, allemaal volledig programmeerbaar.

- Globale layout is bepaald. Maten ca. 90cm x 60cm. Toetsenbord en muis komen niet in lade, maar naast de faders en knoppen. In eerste instantie komt er 1 touchscreen in, later misschien een tweede (eventueel ook touch)scherm erbij.

- Voorlopg wil ik mijn cheapass lichttafel en midikeyboard gebruiken: eerst maar eens in de praktijk voelen wat wel en niet lekker werkt, heb namelijk nog niet zoveel ervaring met de GrandMA. Later ga ik de definitieve layout bepalen. Een andere reden is dat ik nog even wil wachten op de 32Bit versie van Midibox.

- UPS komt er niet in, misschien dat ik later een losse aanschaf.

- Er komt een vak in waar ik handleidingen en dingen als kabels, een zaklamp en oordoppen in kwijt kan.

- Heb de afgelopen carnaval weer met Light Jockey gewerkt . Zucht, maar het stimuleerd me weer om van mijn GrandMA iets moois te maken!

- Foto's volgen zodra er iets te zien valt.
            Last edited by Svartrose; 26-02-09, 20:30.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

9 encoders? waarom 9 encoders?
              Ook de beslissing om 23 (!!) faders te kiezen vind ik bijzonder, verklaar u nader
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• Svartrose
                • Apr 2008
                • 229

4 normale encoders
                Navigatie links/rechts
                Navigatie boven/onder
                Level
                Pan
                Tilt

Is negen

20 normale faders, 1 voor de master, 1 voor exec speed, 1 voor preset speed.

Is drieentwintig

87 knoppen omdat dan de midibox vol zit.

Comment

• Svartrose
                  • Apr 2008
                  • 229

Weer een ideetje:

Er is software om de data van een gamecontroller (joystick) om te zetten naar keyboard codes. Dat betekend dus dat je met een draadloze gamecontroller makkelijk je movingheads kunt positioneren bij slecht zicht vanaf de lichttafel. Een knop voor Hinglight en Next/Previous en je bent een heel eind voor een klein prijsje! houd er wel rekening mee dat die dingen niet zo'n groot bereik hebben. De microsoft controllers hebben bijv. een bereik van 9 meter.

Een PDA zou helemaal mooi zijn, maar die zijn een stuk duurder.

EDIT:
                  PDA's met alles erop en eraan (zoals GPS, zodat je ook nog snel op locatie kunt zijn) staan op marktplaats voor 50 euro, dus da's helemaal niet duur!
                  Last edited by Svartrose; 10-03-09, 11:17.

Comment

• Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

Heb vandaag eens geprobeerd in hoeverre OnPc met midi is aan te sturen. De faders werken zoals het moet, zoals Meeo ook al zei. Het enige minpuntje dat ik kan ontdekken is dat je bijvoorbeeld de Store knop niet in kunt houden, dat zal dus nog via touchscreen moeten. Of zou het toch anders kunnen? Muis emuleren? Kan wel, maar Bome's Midi is daar te beperkt voor voor zover ik tot nu toe heb kunnen ontdekken.

(niet dat ik dit wil, want ik ga dat soort knoppen sowieso via touchscreen bedienen, maar toch.... )
                    Last edited by Svartrose; 09-03-09, 13:48.

Comment

• Djbuzz
                      • May 2007
                      • 29

Heb vandaag eens geprobeerd in hoeverre OnPc met midi is aan te sturen. De faders werken zoals het moet, zoals Meeo ook al zei. Het enige minpuntje dat ik kan ontdekken is dat je bijvoorbeeld de Store knop niet in kunt houden, dat zal dus nog via touchscreen moeten. Of zou het toch anders kunnen? Muis emuleren? Kan wel, maar Bome's Midi is daar te beperkt voor voor zover ik tot nu toe heb kunnen ontdekken.

(niet dat ik dit wil, want ik ga dat soort knoppen sowieso via touchscreen bedienen, maar toch.... )
                      Hey een vraag,

Doen bij jouw de execute buttons het?
                      kan jij flashen?

Comment

• Svartrose
                        • Apr 2008
                        • 229

Het project ligt ff stil omdat ik met andere dingen bezig ben en heb lang moeten wachten totdat de PC binnen kwam. De SSD harde schijf was nog niet binnen.

Maar om je vraag te beantwoorden. Ja, via midi werkt het, maar je moet wel de buttons zo instellen (in Onpc) dat je ze als flashbuttons gebruikt. Standaard staan ze op "GO", daar moet je "Flash" van maken.

Comment

• Djbuzz
                          • May 2007
                          • 29

Het project ligt ff stil omdat ik met andere dingen bezig ben en heb lang moeten wachten totdat de PC binnen kwam. De SSD harde schijf was nog niet binnen.

Maar om je vraag te beantwoorden. Ja, via midi werkt het, maar je moet wel de buttons zo instellen (in Onpc) dat je ze als flashbuttons gebruikt. Standaard staan ze op "GO", daar moet je "Flash" van maken.
                          dat weet ik maar helaas ik heb hier nu een behringer BCF staan en hij stuurt via midi alleen een aan node dus ik kan ze wel aanzetten maar ze gaan niet meer uit... en als ik op me touchscreen het doe reageert hij wel gewoon goed...
                          zou jij of iemand anders weten hoe dat kan?
                          als ik alle 3 de knoppen op flash zet doet die het nog niet dan gaat hij via midi alleen nog aan...en niet meer uit...

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Weer een ideetje:

Er is software om de data van een gamecontroller (joystick) om te zetten naar keyboard codes. Dat betekend dus dat je met een draadloze gamecontroller makkelijk je movingheads kunt positioneren bij slecht zicht vanaf de lichttafel. Een knop voor Hinglight en Next/Previous en je bent een heel eind voor een klein prijsje! houd er wel rekening mee dat die dingen niet zo'n groot bereik hebben. De microsoft controllers hebben bijv. een bereik van 9 meter.
                            Als je een beetje kan programmeren en je wil het helemaal netjes doen, dan kun je ook nog naar een programma als GlovePIE kijken. Daarmee kun je elke willekeurige input (joystick, MIDI, en gekkere dingen zoals Wiimotes) omvormen naar toetsaanslagen, muisklikken of andere MIDI-berichten.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Djbuzz
                              • May 2007
                              • 29

Originally posted by Stoney3K
                              Als je een beetje kan programmeren en je wil het helemaal netjes doen, dan kun je ook nog naar een programma als GlovePIE kijken. Daarmee kun je elke willekeurige input (joystick, MIDI, en gekkere dingen zoals Wiimotes) omvormen naar toetsaanslagen, muisklikken of andere MIDI-berichten.
                              Hey,

Ik snap niet goed hoe het werkt..
                              Ik heb dus nu bijna alles van MA onpc met de behringer aan de praat maar helaas flash kan niet omdat de behringer software alleen maar toggle on toggle off kent... weet 1 van jullie misschien een andere truk?
                              of kan iemand mij goed uiltleggen stap gewijs hoe ik kan programeren dat hij snapt dat hij aan en direct weer uit gaat...dus flasht..

Comment

• JeroenVDV
                                • Mar 2004
                                • 963

Originally posted by Djbuzz
                                Hey,
                                Ik snap niet goed hoe het werkt..
                                Ik heb dus nu bijna alles van MA onpc met de behringer aan de praat maar helaas flash kan niet omdat de behringer software alleen maar toggle on toggle off kent... weet 1 van jullie misschien een andere truk?
                                of kan iemand mij goed uiltleggen stap gewijs hoe ik kan programeren dat hij snapt dat hij aan en direct weer uit gaat...dus flasht..

Gevalletje handleiding van de Behringer. Staat ALLES (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) in....!
                                Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...