Gasontladingslamp gloeit?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suy
    • Nov 2005
    • 27

Gasontladingslamp gloeit?

Hallo,

We hebben een achtal moving heads die allen zijn voorzien van een nieuwe Sylvania msd 250/2 gasontladingslamp.

Alle lampen werken normaal maar bij het afstellen van de lampen blijkt dat er enkele een oranje gloed afgeven die nog juist te zien is door de ventilatieopeningen van het "bakje" dat rond de lamp zit en waarin de spiegel is bevestigd.

Is dit normaal of kan het geen kwaad?

gr, Suy
  • Martijn de Groot
    • Mar 2005
    • 189

Kan zijn dat de lamp nu zo afgesteld staat dat er een reflectie op een van de onderdelen plaats vind. Als het bij andere spots niet plaats vindt is het raadzaam even te kijken of de lamp wel helemaal goed in de fitting zit/past en of de lamp goed recht op het keramieke gedeelte geplaatst is.
    In feite zou de afstelling voor 1 soort/merk lamp niet al te veel mogen afwijken.
    Vraag me wel af hoe je dit constateerd als de lamp brandt, dan kun je meestal niet in de fixture kijken.
    wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• Suy
      • Nov 2005
      • 27

Martijn,

De lampen zijn volgens mij perfect afgesteld. En toch zijn er enkele waarbij we die gloed zien.

Als je op een bepaalde door de ventialtieopeningen kijkt zie je de gloed maar deze openingen zijn te klein om het "normale" wit licht door te geven.

Wat ik me afvraag is ofdat de lampen dan niet te warm worden?

Of is er iets fout in de ballast van die lampen?

gr, Suy

Comment

• LJmalcolm

Komt er uit de lens wel gewoon koelwit licht? Zo ja dan zou het kunnen dat een deel van de behuizing gewoon licht doorlaat..?

Comment

• mustang1
          • Sep 2006
          • 94

Om welk merk head gaat het? Er zit ook veel verschil in optiek, is de spot schoon of zijn er bepaalde onderdelen erg smerig? Hoe oud is de spot en zijn er nog onderlinge verschillen in de branduren van de spots?
          Mooi spul, he?

Comment

• Martijn de Groot
            • Mar 2005
            • 189

Suy;

Natuurlijk zijn de lampen goed afgesteld, daar twijfel ik niet aan. Maar dat kan toch betekenen dat de ene lamp behoorlijk anders ten opzichte van de spiegel staat dan de andere.
            Vreemd is wel dat je de gloed kan zien maar niet het licht van de lamp zelf, dat komt niet door de te smalle openingen, maar gewoon om dat daar geen licht komt.
            Vreemd fenomeen, maar bedoel je met gloed een reflectie van licht of gaat het metaal/aluminium zelf gloeien? In het laatste geval zou ik snel terug gaan naar de leverancier.
            Wat ik zelf heb ervaren met Vari*Lites 2000 en 2500 is dat de ene spiegel wel een beetje licht doorlaat, de anderr niet (alleen bij glas spiegels), dat licht komt behoorlijk verkleurd in het lamphouse terecht. Kan geen kwaad, maar is natuurlijk niet goed voor de lichtopbrengst.
            wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• Suy
              • Nov 2005
              • 27

Het gaat om een aantal copie Mac 250. De toestellen en lampen zijn nagelnieuw. Uit de lens komt gewoon koelwit licht.

Zover ik kan zien is het de lamp zelf die onderaan oranje gloeit. Door de openingen komt natuurlijk ook wit licht maar het oranje komt er toch doorheen. Het is niet overdreven veel maar toch zichtbaar.

Misschien geeft de ballast niet de juiste spanning???

Ik zal morgen nog eens goed kijken of de spiegelreflector licht doorlaat.

gr, suy

Comment

• Q-av
                • Nov 2008
                • 86

Kijk gelijk even of je foto's kan maken van het fenomeen.
                En dan het liefst zonder flits en van beide armaturen (de gene zonder en met het verschijnsel)

Comment

Working...