Welke Volgspot moet ik nemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schuimer
    • Jan 2009
    • 8

Welke Volgspot moet ik nemen

Hallo, is er iemand die mij kan adviseren welk soort volgspot ik zal aanschaffen.
    Het hoeft geen super trooper te zijn, het is voor kleinere locaties
    Zelf dacht ik aan een 1200HMI, tot nu toe gebruiken we een oude halogeen 2000watter.
    Maar we zijn eigenlijk wel toe aan vervanging.
    wie kan me helpen?
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Originally posted by schuimer
    het is voor kleinere locaties
    Zelf dacht ik aan een 1200HMI
    Wat is in jouw ogen 'kleinere' locaties? Want met een 1200 HMI kom je HEEL VER!

Wij hebben onlangs in een sporthal gewerkt met 2 keer 575 (ik dacht msr ??) van DAP, en dit werkte goed.

Wil je je profiel invullen? Dan weten we met wie we te maken hebben

groet John
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• schuimer
      • Jan 2009
      • 8

Ja sporthallen en dergelijk, maar wil zelf nooit te weinig hebben.

Zelf zat ik aan de Showtec 120ohmi te denken, leuk voor weinig.

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Bij een volgspot is het optisch stelsel het allerbelangrijkste. Koop dus geen rommel, maar informeer naar de aanschaf van een degelijke volgspot. Robert Juliat zal misschien te duur zijn (maar wel de beste), maar Selecon, Admiral en Strong zijn ook uitstekende keuzes.

Koop nou geen Showpech o.i.d.: da's geinig voor een drive-in-show ledbakkie, maar zeker niet voor een serieuze belichtingstool.
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Originally posted by AJB
          Bij een volgspot is het optisch stelsel het allerbelangrijkste. Koop dus geen rommel, maar informeer naar de aanschaf van een degelijke volgspot. Robert Juliat zal misschien te duur zijn (maar wel de beste), maar Selecon, Admiral en Strong zijn ook uitstekende keuzes.

Koop nou geen Showpech o.i.d.: da's geinig voor een drive-in-show ledbakkie, maar zeker niet voor een serieuze belichtingstool.
          Er wordt gezegd dat het geen Supertrooper hoeft te zijn...

En volgens mij zit er weinig verschil in de Admiral en de Showtec/JB Systems e.d. volgspots!

Zelfs DTS verkoopt ze: DTS The Lighting Company - Follow spots

Comment

• FiëstaLj
            • Oct 2000
            • 2068

Goeie ervaringen met een 1200w hmi volgspot van LDR. Merk vind je bij wytec terug..
            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Gitarist 62
              • May 2006
              • 278

Originally posted by Outline
              Er wordt gezegd dat het geen Supertrooper hoeft te zijn...

En volgens mij zit er weinig verschil in de Admiral en de Showtec/JB Systems e.d. volgspots!

Zelfs DTS verkoopt ze: DTS The Lighting Company - Follow spots
              moet Arvid gelijk geven: zeker bij een volgspot zijn je lenzen belangrijk om een goede focus te krijgen en geen verkleuringen langs de randen
              ~Clearsound~

Comment

• LJ Gerrit
                • Apr 2002
                • 479

Originally posted by schuimer
                Hallo, is er iemand die mij kan adviseren welk soort volgspot ik zal aanschaffen.
                Een ieder op dit forum heeft zijn of haar voorkeur, kwaliteit op prut.
                Laat je goed informeren door diverse fabrikanten en zet de verschillen voor jezelf op een rijtje. Laat ze desnoods een demo geven.
                Ik ben het met Arvid eens, dat het optische pad in een volgspot is bepalend voor de lichtopbrengst en de kwaliteit van de bundel.
                Betere merken zijn Lycian en Robert Juliat
                Without colour, there is no perception
                MvG

Gerrit Schottert
                Controllux

Comment

• Martijn de Groot
                  • Mar 2005
                  • 189

1200 watt HMI is een serieuze spot. En zoals al gezegd de optiek is een belangrijke factor. Dit bepaalt ook de lichtopbrengst, die bij de betere/duurdere merken hoger zijn dan bij de anderen. Een gepolijste lens is duurder dan een gegoten lens, de lichtopbrengst is vele malen beter.
                  Dus is ook de specificaties vergelijken interessant. Hoever ligt dat uit elkaar, ben je met een (minder) merk 1200 watt net zo goed/duur uit als een 700 watt van een beter merk?
                  Ook de manier van bedienen is belangrijk, is alles makkelijk te bereiken, zoals iris, focus, dimmer, kleuren, dat maakt ook dat het prettig is om met een volgspot te werken.
                  En daarvan kan ik zeggen dat dat bij Robert Juliat echt goed voor elkaar is en bij andere merken nog niet zo goed, zelfs bij Lycian (toch echt een topper qua optiek en lichtopbrengst) is dat niet zo mooi als bij Robert Juliat.
                  wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Originally posted by Gitarist 62
                    moet Arvid gelijk geven: zeker bij een volgspot zijn je lenzen belangrijk om een goede focus te krijgen en geen verkleuringen langs de randen
                    Het gaat er mij even om dat de volgspot van Admiral hetzelfde is als die van DTS/Showtec/JB Systems. Typisch gevalletje "China".

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Een klein weekje en een aantal adviezen later ben ik benieuwd naar de reactie van Schuimer, de onderwerp starter.
                      Zijn er vragen onbeantwoord gebleven, wellicht aanvullende vragen die hij heeft?
                      Kortom een reactie...
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• voederbietel
                        • Feb 2005
                        • 197

Bij volgspots vind ik dat je meer naar kwaliteit moet kijken dan prijs, ik heb een aantal (kleine en grote) shows gespot maar ik ga er tegenop zien wanneer er geen robert juliat staat, als je een show van 4 uur hebt en waar je actief "gecuet" wordt, ga je echt niet blij worden als je een chinees in je klauwen hebt! achter een robert juliat kan je dagen staan/ zitten/ hangen.

als het voor een vaste lokatie zou zijn waar je altijd op dezelfde plek staat kan je wel gaan kijken naar goedkopere oplossingen maar voor verhuur zou ik in 99% van de gevallen voor RJ gaan!
                        Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

Daarom probeerde ik dat ook subtiel aan te geven Frans: RJ is eigenlijk bijna de enige ECHT goede keuze. Simpelweg het enige bedrijf met absurd veel know-how over volgspots en handzame bediening.

Anyway, ik gok dat deze club weer voor 3 tientjes een trots DAP-bak aanschaft, letterlijk zijn vingers brandt en vervolgens verdrietig in een hoekje vaststelt dat luisteren naar mensen soms best handig zou zijn...
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• koentjes
                            • Dec 2007
                            • 333

wij hebben een Clay Paky Shadow QS-LT HMI 1200 volgspot, welke ik met regelmaat tevreden bediend heb... nadeel is wel dat er standaard geen frost in zit, maar dat is wel op te lossen.

heeft ook wat geinige extra's die je eigenlijk toch niet echt vaak gebruikt, een rainbow en strobe standje...

Clay Paky - products: SHADOW QS LT

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

Ik heb ook een vraag, dacht, knal um hier maar neer:

Wat vinden jullie van de tegenwoordig populaire DMX volgspots?
                              Met daarin dus een dimmertje, CMY, frost en meestal ook iris welke op DMX is te bedienen
                              (bovenstaande ClayPaky heeft dat dacht ik ook)

Vinden jullie dit een groot voordeel? Ik kan me voorstellen: fades gaan nu getimed samen met het overige licht, lijkt me mooier dan als de volgspotter dit zelf moet doen?

Heb op FrankFurt wat gespeeld met de nieuwe RJ volgers, echt super spul!
                              Vooral de dimmer die in had handvat verwerkt is, volgens mij is RJ de enige die dat heeft (en alleen dat is al een reden om voor RJ te gaan)
                              MEEO Audio Licht Rigging,
                              Mark van der Werff
                              Groningen

Comment

Working...