tabel met waardes RGB Fixture??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

Originally posted by kokkie
    Wat een fuck operator ben je dan!
    Dit soort dingen moet je gewoon uit je hoofd weten en met ieder wiel 1x draaien moet je een kleur voor kunnen zetten. Dat je dan de tint nog bij moet werken is niet te voorkomen, maar papierwerk mag hier echt niet aan te pas komen.
    daar wil ik ook naar toe streven, maar dat is inderdaad gewoon veel uitproberen en spelen. Ik ben pas 15 en heb nog niet zoveel ervaring met RGB om het uit mn blote hoofd eventjes te zeggen, maar leer vrij snel.

Grtz Jeroen van Geffen
    Jeroen van Geffen

Comment

• tasplace
      • Dec 2003
      • 33

16.7 miljoen kleuren is nogal logisch.
      Met 3 dmx kanalen kan er toch niet meer maken (256*256*256=16.777.216)
      Met een groter spectrum (dus meer kleuren toch?) zou je 16 bit kanalen moeten hebben op de rgb fixture

Greetz

Comment

• JAW
        • Jan 2009
        • 3

Hoi allemaal,

Ik lees al wat langere tijd mee, maar wil nu toch graag een aanvullende quote plaatsen, om één en ander in perspectief te zetten.
        Voor het hele artikel zie link.

bron: wikipedia link: Kleur - Wikipedi

In totaal kunnen we tussen de 120 en 160 zuivere kleuren van elkaar onderscheiden, mits we ze naast elkaar kunnen zien.

Zonder vergelijkingsmateriaal kunnen we slechts 10 tot 14 kleuren herkennen (uit de literatuur is niet duidelijk of grijsachtige en 'donkere' kleuren daar bij inbegrepen zijn).

Gr. Johan
        In the right light, at the right time, everything is extraordinary.
        "Aaron Rose" Film Director

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Hallo Johan,

Welkom op dit forum en bedankt voor de wiki-pagina.

Ik vraag me alleen af waar je precies vandaan haalt dat we maar 10-14 kleuren herkennen... En ik ben nog benieuwder naar hoe die onderzoeken dan zijn uitgevoerd.
          Want ik weet vrijwel zeker dat je jezelf ook kunt oefenen in het herkennen van kleuren (tov de proefpersonen in dergelijke onderzoeken), ofwel jezelf trainen in het herkennen van nuance-verschillen).

Maar kern van de zaak blijft is dat je in 'onze' toepassing natuurlijk al die kleuren wel naast elkaar ziet, ze hangen immers op hetzelfde podium... en misschien 'zie' je niet direct verschillende kleuren, maar vind je om de een of andere reden het plaatje toch niet helemaal kloppen (doordat er een 'verkeerde' kleur tussen zit)...

Maar je hebt wel gelijk hoor... het verschil tussen R201 G200 B200 en R200 G200 B200 zul je niet zien.

Ja toch?
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• JAW
            • Jan 2009
            • 3

@ Berolios

Ik denk inderdaad ook dat het iets genuanceerder ligt dan omschreven in het wiki artikel. Dus ik ben het ook met je eens.

Gr.
            Johan
            In the right light, at the right time, everything is extraordinary.
            "Aaron Rose" Film Director

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

dat verschil zal je inderdaad niet zien, of je hebt hele goede ogen
              zelf heb ik t er al ietsje moeilijker mee, want ben licht contrast blind. (soort van kleurenblind, ik zie wel alles in kleur, maar kan soms kleuren niet van elkaar onderscheiden. Bij licht gaat dat heel goed, maar geef me vooral NIET een bak met kleurpotloden en vraag 'geef me de paarse' want 9 van de 10 keer geef ik je donker blauw)
              mede daardoor ook de vraag naar dit schema!

Grtz Jeroen van Geffen
              Jeroen van Geffen

Comment

Working...