dmx storing..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

dmx storing..

ik probeer het volgende probleem even zo duidelijk mogelijk uit te leggen,

ik ben een redelijke lichtshow aan het bouwen (afgelopen middag begonnen) voor oud en nieuw..

bestaande uit:

4x sunstrip active,
    8x martin mac 250 krypton
    8x RGB led par (geen goedkope dingetjes van 50 eu ofzo.. professionele)

en nog een zoot ledtubes en andere led licht effecten, maar morgen even kijken of ik daar aan toekom om aan te sluiten..

als het ware heb ik 2 Doelen gebouwd van Truss.. op een groot podium, en ergens in de zaal,

ik heb de lichttafel ingesteld als Alles aan, zodat ik met het aansluiten een eventuele kabelbruik o.i.d tegenkom.. maar er gebeurde het volgende:

ik had alle mac's en led parren, en sunstrips aan elkaar..

en opeens zag ik dat de mac's en parren geen dmx signaal meer kregen. 2 apparaten die als 1e aangesloten waren reageerde wel.. alles wat daarna kwam niet meer.

ik dacht aan een kabel breuk en 1 voor 1 nagelopen tot ze het deden. en achteraf bleek het geen kabel breuk maar de laatste led par die niet in de goeie 'modus' stond, en daarom alles het niet meer deed..

nu heb ik alles werkend..(eerst alle macs doorverbonden toen de parren e.d, ipv kris kras door elkaar.. deed al een hoop goed) maar.. mijn 1e led par begint nu opeens uit zichzelf dingen te doen.. terwijl alles wat erna komt wel goed werkt.. MAAR.. als ik de laatste led par eruit trek.. doet deze het wel gewoon..

hoe is dit op te lossen?
    ik heb een signaal versterker mee gekregen.. moet die dit probleem oplossen? of moet ik het probleem zoeken bij de 1e of laatste led par?

ik ben het weleens eerder tegen gekomen dat een reeks scans het alleen deden met een dmx versterker ertussen.. maar dit vind ik toch wel raar dat de 1e led par niet mee werkt..

ik heb oudjaars middag (morgen) volledig nodig om te gaan programeren op de tafel, en het eventuele overige licht erbij te hangen..

mocht iemand dit probleem herkennen en mij advies kunnen geven..
    ben ik erg geholpen,

de truss doel op het podium is 3,5 meter hoog, en 8 meter breed, de truss doel in de zaal is 6 meter breed, en 2,5 meter hoog. (eventueel dat dat probleem geeft met lengte-hoeveelheid kabels die ik gebruikt heb zonder versterker ertussen?)
    Last edited by Tummy; 30-12-08, 23:04.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • PeterZwart
    • Jan 2008
    • 402

Misschien een terminator proberen.. (terminator is een weerstandje van 120 ohm) Deze prik je in de laatste ledpar ..

Wat ook heeel misschien zou kunnen.. maar daar ga ik niet vanuit.. is dat er een kabeltje op t einde zit waarvan er toevallig de aarde tegen 1 van de polen komt (heb het zelf ook mee gemaakt met 12 macjes.. de laatste 4 van t rijtje werkten nog prima.. maar de eersten niet.. nou dan sta je voor een raadsel..)

Zijn enige dingen die je misschien kan proberen.. maar ik geef geen 100% garantie..

als je trouwens een signaal versterker hebt gekregen.. is dit hoogst waarschijnlijk een Booster met 4 outputs?

Misschien proberen om de ledparren appart erop te gooien?
    Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• soundcheckfrits
      • Jan 2005
      • 455

dag tummy..

(offtopic)
      word dit feestje in een sporthal gehouden en hebben jullie een pearl2000 in de zal staan??
      (end offtopic)

Had zelf ook van die oeleboele storingen met led parren..(20 stuks) heb dit zelf opgelost d.m.v een andere ledpar te pakken.
      Die dipswish's zijn redelijk storing gevoelig heb ik vernomen

suc6 ermee
      en iedergeval: Goed uiteinde
      de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• Tummy
        • Nov 2008
        • 324

Originally posted by PeterZwart
        Misschien een terminator proberen.. (terminator is een weerstandje van 120 ohm) Deze prik je in de laatste ledpar ..

Wat ook heeel misschien zou kunnen.. maar daar ga ik niet vanuit.. is dat er een kabeltje op t einde zit waarvan er toevallig de aarde tegen 1 van de polen komt (heb het zelf ook mee gemaakt met 12 macjes.. de laatste 4 van t rijtje werkten nog prima.. maar de eersten niet.. nou dan sta je voor een raadsel..)

Zijn enige dingen die je misschien kan proberen.. maar ik geef geen 100% garantie..

als je trouwens een signaal versterker hebt gekregen.. is dit hoogst waarschijnlijk een Booster met 4 outputs?

Misschien proberen om de ledparren appart erop te gooien?

is volgens mij een booster..

in een rack dat dezelfde breedte heeft als ieder ander apparaat die je in kan bouwen (versterker e.d),

met diverse dmx in.. en diverse dmx out..

ik lees net in een ander topic dat led parren vaak de negatieve eigenschap hebben om veer weerstand te bieden..

nadat ik dus Eerst de mac's had gedaan.. en toen de led parren.. was er al wel vooruit gang.. (ipv bijv: mac,par,par,mac,mac,mac,par,mac)

dus dan zou.. (als ik het advies over die led parren lees), zo'n dmx splitter/versterker/booster of hoe je het ook wil noemen.. een goeie mogelijke optie zijn..

maar wat ik zo enorm vreemd vond.. is dat er 1 dipswitch op me laatste led par (tevens mijn laatste apparaat) verkeerd stond.. (om hem in te stellen a;s dmx of muziek te sturen).. gelijk mijn HELE dmx lijn weg viel.. op de 2 eerste apparaten na.. hoe is dat mogelijk te verklaren dan?
        Last edited by Tummy; 30-12-08, 23:32.

Comment

• Tummy
          • Nov 2008
          • 324

Originally posted by soundcheckfrits
          dag tummy..

(offtopic)
          word dit feestje in een sporthal gehouden en hebben jullie een pearl2000 in de zal staan??
          (end offtopic)

Had zelf ook van die oeleboele storingen met led parren..(20 stuks) heb dit zelf opgelost d.m.v een andere ledpar te pakken.
          Die dipswish's zijn redelijk storing gevoelig heb ik vernomen

suc6 ermee
          en iedergeval: Goed uiteinde
          nee het word niet in een sporthal gedaan

ik gebruik de nieuwe zero 88 leap frog, vind ik een hele makkelijke tafel
          de pearl wil ik nogsteeds keer les/uitleg in krijgen
          Last edited by Tummy; 30-12-08, 23:34.

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

[offtopic] wij zijn in het bezit van pearl expert... ken het beestje ondertussen toch al aardig dus als je van niet te ver moet komen wil ik hem altijd wel eens uitleggen...[/offtopic]

[ontopic]

Zou er ind booster tussen steken en de terminator er aanhangen... als het dan nog gek doet zit er iets fundamentelers fout (lees: kabel, fixture,...)
            [/ontopic]
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Tummy
              • Nov 2008
              • 324

dat is erg aardig van je, ik kom zelf uit enkhuizen,

ik zal morgen eens kijken of de booster helpt, en mocht ik er na 1 uur niet uitkomen dan plak ik de lens van de led par dicht, want zit erg krap in tijd, aangezien er nog veel meer moet gebeuren (co2 kanonnen, confetti e.d).. ga niet de hele middag verspillen aan 1 stomme led par die niet werkt.

Originally posted by Funmaker
              [offtopic] wij zijn in het bezit van pearl expert... ken het beestje ondertussen toch al aardig dus als je van niet te ver moet komen wil ik hem altijd wel eens uitleggen...[/offtopic]

[ontopic]

Zou er ind booster tussen steken en de terminator er aanhangen... als het dan nog gek doet zit er iets fundamentelers fout (lees: kabel, fixture,...)
              [/ontopic]

Comment

• Tummy
                • Nov 2008
                • 324

de booster kan ik toch ook gelijk na de lichttafel plaatsen?

Comment

• PeterZwart
                  • Jan 2008
                  • 402

maak je ook wat foto's?

ik maak morgen (als ik het niet vergeet)

ook wat foto's van de show die ik draai..

Comment

• PeterZwart
                    • Jan 2008
                    • 402

Volgorde die ik altijd gebruik:

Lichttafel -> DMX multikabel -> DMX Booster -> Fixtures

Comment

• Tummy
                      • Nov 2008
                      • 324

Originally posted by PeterZwart
                      maak je ook wat foto's?

ik maak morgen (als ik het niet vergeet)

ook wat foto's van de show die ik draai..
                      zal overdag wat foto's maken, en snachts als het draaid,

in de zelfde lokatie ben ik aan het draaien als dj in een andere zaal,
                      ik laat dan de led tubes o.i.d beetje hun werk doen met de led parren onder een programmatje tijdens deze nacht in de hoofdzaal,

aangezien er 2 krachtstroom groepen zijn van 16A (1x 16a voor mij, en nog 1x 16a voor een band), bij even een check kwamen we erachter dat deze 2 16ampere aansluitingen samen onder 1 hoofdschakelaar zitten in de zekerings kast, het word dus HELAAS onmogelijk om mijn hele lichtshow te laten draaien, en hun band.. de hoofdschakelaar is 80A.. 2x 3 fases = 6x 16a..= 96 A totaal.. ik gebruik nu 2 fases..(led+movingeheads 1 fase.. sunstrips fase 2) en de band gebruikt ook maar 2 fases.. het zou theoretisch goed gaan, maar die gok van piekspanningen e.d gaan we niet wagen aangezien het helemaal is uitverkocht.

en de eigenaar wou de lichtshow, met hele co2 shit enzo gebruiken voor de Afterparty, die van 5u tot 9 a 10 uur in de ochtend duurd. (ik draai zelf tot 4u, dan stopt ook de band en kan ik spelen met licht)

dus tijdens de avond even beetje opvullen met wat licht effecjes.. en om 5gaat al het licht uit, muziek uit.. een bekend knal nummer.. en dan knallen met licht,laser,video intro co2 e.d
                      Last edited by Tummy; 31-12-08, 00:23.

Comment

• Funmaker
                        • Jun 2006
                        • 922

boosters en dergelijken worden vaak (bij ons altijd) in dimmercity gezet...
                        en dus bij/aan/op het podium of omgeving... werkt ook het handigste als je meerdere dmx lijnen (lees 1 universe maar meerdere kabel lijnen) wilt gebruiken...
                        maar als je van lichttafel tot dimmer al over de 200m gaat kan het wel zijn dat je er nog ergens tussen in eentje moet planten hoewel je dan beter naar andere mogelijkheden moet gaan kijken...

offtopic: Belgie/ Noord Limburg/ Hechtel-eksel
                        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Dennis vd Dool
                          • Jan 2007
                          • 72

Zoals de reactie hiervoor; regietafel->Splitter/booster->Fixtures.
                          En dan de lijnen voor de verschillende fixtures "apart". Elk type fixtures heeft z'n aparte lijn. Dan heb je de mogelijkheid om een bepaalde lijn te "cancelen" terwijl de rest gewoon fijn doordraait.
                          Het enige nadeel dat meer bekabeling en meer bouwtijd kost.

Comment

• Martijn de Groot
                            • Mar 2005
                            • 189

Zoals al eerder gemeld bij DMX topics, hang niet meer dan 32 devices aan 1 DMX lijn (je console telt ook als device(een splitter/booster niet).
                            Gebruik dus de splitter/booster en probeer onder de 20 fixtures per lijn te blijven, dan weet je zeker dat het goed moet gaan. En aan het eind van elke lijn een terminator. Niet gebruikte uitgangen op een splitter/booster hoeven doorgaans niet ge-terminated te worden, hou je toch nog gekke storingen, dan kan dat nog wel eens helpen.
                            Als na het splitsen de storing nog blijft, is het zo goed als zeker dat de bekabeling niet deugt, of één van de fixtures(hopelijk niet meer) heeft een kapotte DMX-in-DMX-out. Fixture laten vervallen en alles draait dan wel goed.
                            Succes en een goed 2009
                            wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• Tummy
                              • Nov 2008
                              • 324

jullie ook allemaal een goed 2009!,

ik ga zometeen terug naar de lokatie,

dan ga ik nog even alle led parren langs, of ze allemaal onder de goeie modus staan,

en ik hang er een booster tussen.

apart 2 lijnen leggen voor me heads en parren.. kan ik niet doen op het podium, omdat er al een band onder is opgebouwd. ik moest eerst alles op het podium ophangen en instellen, zodat de band kon opbouwen.

maja, ik hoop dat het zometeen is opgelost, zou erg mooi wezen..

dat het met een boosterpack is opgelost..
                              (terminators heb ik niet mee gekregen.. dus die moet ik dan eventueel zelf even maken)

edit:
                              even met verhuur bedrijf gebelt, ze hebben wel terminator liggen, en zouden ze wel even komen brengen, samen met wat andere dingen die ik nodig heb dat is nog service
                              Last edited by Tummy; 31-12-08, 10:28.

Comment

Working...