beste type verlichting tijdens video opnames?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SxxS
    • Dec 2008
    • 1

beste type verlichting tijdens video opnames?

Binnenkort ben ik van plan om een kookworkshop te filmen, dat betekend dus dat alles zo helder en mooi mogelijk belicht moet worden. Momenteel beschik ik standaard alleen over standaard TL lampen, waarbij ik vrees dat die niet het juiste licht geven om objecten zo mooi en best mogelijk te belichten. Daarom wil ik jullie om een advies vragen welk type licht nou het beste kan gebruiken, en wat ik het beste qua apparatuur kan gebruiken om te filmen?

Tevens ben ik van plan om om personen voor de camera te interviewen, ik wil hiervoor het type licht gebruiken waardoor objecten, in dat geval mensen zo goed mogelijk worden weergegeven voor de camera. Welk type licht kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Misschien een erg domme vraag maar over TL buizen trouwens, waarom worden deze juist geweerd bij foto/TV opnames?
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

Misschien moet je eens gaan praten bij een verhuurbedrijf, je vraag is niet zo 123 te beantwoorden.

TL verlichting is vies en heeft de vervelende eigenschap te knipperen, niet altijd zichtbaar. Maar de vuistregel bij TV is dat alles zichtbaar is. Zelfs een verschil in kleurenfiilters. In de betere programma's worden de kleurenfilters in het frontlicht ook maar enkele keren gebruikt.
    Account niet meer actief.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Omdat TL-licht een heel ander spectrum (lees: andere kleurenuitstraling) heeft als halogeenlicht.

Gebruik een set Fresnels (1 á 2 kW) voor het totaal (eventueel met daglichtfilters etc)
      en voor het interviewen gewoon een kleiner type met een filtertje.

Maar inderdaad, langs het lokale verhuurbedrijf gaan lijkt me het beste

Correct me if i'm wrong trouwens!
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Halogeenlicht is erg geel en soms wil je dat niet op een opname hebben. Vooral als je met chroma-keying werkt (blauw scherm) kan het nogal eens problemen opleveren.

CTB filters (Lee 201) zijn een redelijk goeie oplossing, ik gebruik ook vaak 1/2 CTB (Lee 202) op mijn front als halogeen te warm is.
        Als je last van schaduwen hebt kun je frostjes of softboxen gebruiken.

Zoek ook eens op 'three-point lighting', wat zo'n beetje de standaardtechniek is om film/video-opnamen uit te lichten.

Edit: Over TL: Kan soms goed van pas komen, maar werkt alleen goed met hoogfrequent (400Hz) ballast!
        Last edited by Stoney3K; 22-12-08, 13:08.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

In het Glazen Huis in Gent hangen er een paar van die bakken met een aantal TL-lampen is als gelijkmatige verlichting voor de tv-beelden. Zal idd met een HF ballast zijn.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• nielsb
            • Jun 2006
            • 98

Bij het glazen huis in breda hangen ook van die bakken, in Breda zijn dit de Pinquin single light bakken. Deze bakken zien er op het eerste gezicht uit als kleine tl bakken maar er zit een andere bulb in, een PL bulb. Dit is een bulb op het principe van een tl alleen dit met een kleur temperatuur van 3200 of 5600 graden dacht ik en zijn uiteraard flikkerfree.. Ook kunnen ze via DMX gedimd worden. Deze bakken worden hier gebruikt omdat ze een mooie egale spreiding hebben en niet zo warm worden als een halogeenlamp. Ook vragen ze veel minder stroom. Deze armaturen vind je alleen niet bij iedere lichtboer dus probeer het bij lichtverhuurfirma's die vaker het licht verzorgen voor opname's en dergelijke.

Comment

• DJ nn
              • Jun 2006
              • 489

Kino's zul je warschijnlijk bedoelen.
              Zijn een soort van TL-bakken (meestal dimbaar) en worden heel veen gebruikt voor opname's.

De lampen zijn natuurlijk is verschillende kleurtemperaturen te krijgen.

grtzz DJ nn
              ... the sound of silence...

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by DJ nn
                Kino's zul je warschijnlijk bedoelen.
                Zijn een soort van TL-bakken (meestal dimbaar) en worden heel veen gebruikt voor opname's.

De lampen zijn natuurlijk is verschillende kleurtemperaturen te krijgen.

grtzz DJ nn
                De juiste merknaam is Kino Flo.

Welcome to Kino Flo Lighting Systems for Film, Photography, Video & Tv

Maar elke TL-balk met HF-ballast (zoals de OSRAM Quicktronic serie of Philips TL5 serie) kan in principe hetzelfde trucje doen. Input van die ballasts is meestal wel 0-10V, maar dat is prima vanaf DMX om te zetten.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• nielsb
                  • Jun 2006
                  • 98

Originally posted by Stoney3K
                  De juiste merknaam is Kino Flo.

Welcome to Kino Flo Lighting Systems for Film, Photography, Video & Tv

Maar elke TL-balk met HF-ballast (zoals de OSRAM Quicktronic serie of Philips TL5 serie) kan in principe hetzelfde trucje doen. Input van die ballasts is meestal wel 0-10V, maar dat is prima vanaf DMX om te zetten.
                  nee was echt pinquin. Heb het voor de zekerheid nog even nagekeken op de bestellijst, staat echt genoemd als Pinguin One-Light. Zijn trouwens wel redelijk ouwe bakken en gaan niet zo heel vaak de deur uit. Maar omdat ze lekker klein zijn kunnen ze bij klusjes als het glazen huis mooi gebruikt worden.
                  Last edited by nielsb; 27-12-08, 20:55.

Comment

• lichtpuntje
                    • Sep 2003
                    • 79

Even een opmerking ter zijde: wat je aangeeft is dat je een kookworkshop wil uitlichten. Enig idee of je daar koude of juist warme kleuren voor wil gebruiken? Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat de presentatie van eten deels bepalend is door de kleur licht die je erop zet...

Gr. Thomas
                    dus...

Comment

• JustME125
                      • Jun 2006
                      • 297

Weinig reactie van de TS moet ik zeggen.

Als ik een keus moest maken voor kleuren bij een kookworkshop ging ik voor open wit. Veilige oplossing in verband met de kleuren van de gerechten. Ik heb ook geen ervaring met kookworkshops uitlichten (niemand hier denk ik).

Mzzls
                      Correct me if I'm wrong

Comment

• FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

Inderdaad wel eens vaker standjes uitgelicht op diverse food/horeca beurzen in het mecc maastricht.

Beste resultaat zelfs zonder 152 filter in de spot. Gewoon open wit.
                        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Martijn de Groot
                          • Mar 2005
                          • 189

Ook niet onbelangrijk is de juiste make up gebruiken bij (close up) camera opnamen, niet iedere tint van een huid ziet er goed uit met kunstlicht.
                          wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

Working...