foli ipv blackligt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Wat jij wilt, is het fluoriserende effect van de materialen zien. Klopt dat?
    Dan is dat (bij mijn weten) onmogelijk.

Stukje uit Wikipedia over fluoriseren:
    Fluorescentie is een natuurkundig verschijnsel waarbij een atoom een hoog-energetisch foton absorbeert, in een aangeslagen toestand belandt en vervolgens terugvalt naar de grondtoestand onder uitzending van een foton van lagere energie (langere golflengte).
    Kortom: met een blacklightlamp straal je enorm veel 'licht' uit, dat het oog niet kan zien (vandaar: ultra-violet). Bepaalde stoffen kunnen een natuurkundige reactie aangaan met die fotonen, waarbij er nieuwe fotonen (licht) worden uitgezonden in het zichtbare spectrum (die mooi opkleurende reetveters van de dames in de disco).

Met een filter is dit dus niet mogelijk, want:
    1) je hebt al niet die overdosis UV-licht dat met de voorwerpen reageert;
    2) het effect van het UV-licht dat terug wordt gekaatst, neem je waar in het zichtbare spectrum, en dat spectrum wil je tegelijk ook wegfilteren.

Correct me if I'm wrong, maar het lijkt me een zoektocht naar het onmogelijke.

Comment

• Martijn de Groot
      • Mar 2005
      • 189

Is het ook niet simpeler een paar black light lampen te gebruiken dan iedereen door "zo'n stuk folie"te laten kijken, of wil de ts alleen de "reetveters" kunnen zien, dan maar eens naar een goede opticien. Volgens mij dient een dergelijk toepassing geen enkel doel.
      Last edited by Martijn de Groot; 12-12-08, 22:41.
      wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• JustME125
        • Jun 2006
        • 297

Originally posted by Martijn de Groot
        Volgens mij dient een dergelijk toepassing geen enkel doel.
        Dat is natuurlijk iets wat alleen de TS kan beoordelen maar een bult blacklight hangen lijkt me inderdaad de kortste weg naar succes om zoiets ongeveer te bereiken (man kan dan wel niet op eigen initiatief het "blacklight effect" zien maarja.

Mzzls
        Correct me if I'm wrong

Comment

• SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

Offtopic:
          Originally posted by jurjen_barel
          ...natuurkundige reactie... reetveters van de dames ....
          Tja, sommige natuurlijke reacties zijn niet tegen te houden.

Ontopic:

Kan niet... wat er niet is kan je niet waarnemen.
          Jouw voorbeeld van infrarood is simpel. Infraroodlicht is er atlijd, alleen zo'n filter "verplaatst" het licht in het spectrum, waardoor je het kan zien.

Blacklight doet (zoals Jurjen al vertelt) een heel ander kunstje... Blacklight is in normaal licht erg ondervertegenwoordigd, waardoor je de effecten niet ziet. Het is niet zo dat je het zichbaar kan maken door een filtertje.
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• peertje
            • Dec 2008
            • 3

bedankt

bedankt aan diegene die mij probeerden te helpen en mij het inzicht gegeven hebben wat ik nodig had en martijn wat niet weet wat ik wil weten moet nadenken voor hij wat zegt denkt te weten.
            mvgr richard

Comment

• Martijn de Groot
              • Mar 2005
              • 189

Originally posted by peertje
              bedankt aan diegene die mij probeerden te helpen en mij het inzicht gegeven hebben wat ik nodig had en martijn wat niet weet wat ik wil weten moet nadenken voor hij wat zegt denkt te weten.
              mvgr richard

Ben ik toch nieuwsgierig naar het doel achter de vraag, dat is iets wat ik niet weet en ook niet denk te weten.
              Wat ik verder ook niet weet is wat je precies met je laatste zin bedoelt, ik weet wel dat het niets met goed Nederlands te maken heeft.
              Hopelijk kun je toch nog uitleggen waarom je zo'n folie zou willen hebben/gebruiken.
              wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

Working...