GrandMA OnPC tutorial gezocht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MatthijsNL
    • Oct 2008
    • 49

GrandMA OnPC tutorial gezocht

Beste collega's,

Omdat dit mijn eerste post is zal ik mezelf eerst even kort introduceren.
    Mijn naam is Matthijs, 24 jaar oud, en nu een kleine twee jaar actief als lichtjockey bij Disco Zak in Uelsen (De)
    (M e g a c l u b - Z A K)

Tot een kleine maand terug heb ik me alleen bezig gehouden met video zaken, en het bedienen van het licht in onze Mainstage.
    Pas geleden heeft er een verschuiving plaats gevonden van muziekgenres ten opzichte van de 4 hoofdzalen.
    Bij gebrek aan belangstelling is Urban ondergebracht in de kleinste zaal,
    en Electro/House in de op een na grootste.

Tot mijn grote vreugde ben ik aangesteld als vaste lichtjock in deze zaal.
    Grote vreugde vanwege mijn voorkeur voor deze stijl.
    Mijn taken in de main zijn over genomen door een nieuwe leerling.

Nu moest er natuurlijk het een en ander veranderen in deze voormalig-R'nB-zaal.
    Het meeste werk heb ik er al opzitten, kleuren wisselen, conventioneel spul omgeprogrammeren, wat voor mij eigenlijk allemaal vrij nieuw is, en daardoor best veel tijd kost.

Nu heb ik vorige week de beschikking gekregen over heads en washers.
    Ik krijg deze prima geprogrameerd op de GrandMA Micro ter plaatse, maar aangezien het zo veel tijd kost zou ik graag in GrandMA OnPC i.c.m GrandMA 3D wat dingen willen kunnen uitproberen, omdat ik maar een paar uur in de week programmeer tijd heb.
    Dit ook in verband met de LED-panels, waar deze zaal ook vol mee hangt.
    Op het moment draait er een simpel programmatje voor de led wanden, maar ik wil deze graag actief inzetten.

En dan nu eindelijk mijn probleem:

Ik krijg in OnPC helemaal niks geregeld.
    Ik ben aan de enorme manual begonnen maar zie door de bomen het bos niet meer.
    Een tutorial kan ik niet vinden, zelfs niet hoe ik een parretje aan stuur.
    De koppeling tot stand brengen tussen OnPC en 3D lukt.
    Fixtures plaatsen in 3d gaat prima, start adres toewijzen, niks aan de hand, maar wat is de volgende stap.
    Ik zou zeggen patchen, maar hoe gaat dit met OnPC in zijn werk?

Ik hoop echt dat iemand me wat uitleg of mss een tutorial kan aanrijken over het proces tussen het bouwen van een stage, en het in beeld hebben van de channel faders, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Voor de duidelijkheid, het is niet eens zo zeer de bedoeling om thuis te programmeren voor de micro, maar meer om wat dingen uit te proberen, die ik dan in het weekend in een keer in de micro kan programmeren.
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Beste Matthijs,

Ik zou je toch altijd adviseren om in je discotheek te programmeren, met onPC en 3D gaat het zeker niet sneller. Verder zou "uren" programmeer-werk niet nodig mogen zijn als je een beetje ervaren bent op de MA-range tafels.

Je kunt beter de lampen niet tekenen in 3D, maar patchen op de MA. Deze worden bij "connecten" aan de 3D, direct zichtbaar. Via je "STAGE" view kun je deze dan selecteren en met het rechtsboven aanvinken van "SETUP" een coordinaat geven. Daarmee is alles direct werkend aan elkaar gehangen.

Nadeel van de Micro is het gebrek aan netwerkfunctie. Je zult dus echt op locatie moeten programmeren. Al gekeken naar de bitmap-functie en MA-tricks voor het snel opzetten van mooie dingen voor je LED's?
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• MatthijsNL
      • Oct 2008
      • 49

Mee eens, het programmeerwerk blijf ik ook gewoon ter plekke doen, ik wil alleen graag met OnPC leren werken om wat te kunnen testen en uitproberen.

Helaas, ik heb nog niet veel programmeer-ervaring op GrandMA tafels.
      Ik heb hiervoor wel een 2 jaar achter een fullsize gestaan, alleen niet om te programmeren, maar puur om te bedienen.

Je kunt beter de lampen niet tekenen in 3D, maar patchen op de MA. Deze worden bij "connecten" aan de 3D, direct zichtbaar. Via je "STAGE" view kun je deze dan selecteren en met het rechtsboven aanvinken van "SETUP" een coordinaat geven. Daarmee is alles direct werkend aan elkaar gehangen.
      Kijk dit zijn tips waar ik mee vooruit kan!
      Ontzettend bedankt, ik ga het meteen proberen.
      De tricks weet ik wel te vinden, maar deze heb ik nooit toegepast, ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de tip!

Comment

• MatthijsNL
        • Oct 2008
        • 49

Het werkt!
        En het is nog makkelijk ook!
        Ontzettend bedankt voor je hulp.

Het gebrek aan netwerk ondersteuning vind ik trouwens niet zo'n ramp, hij beschikt immers altijd nog over een diskdrive.
        Lastiger vind ik dat ik ineens 10 faders en 20 knoppen minder heb.
        En de motorised faders van de fullsize mis ik ook enorm
        Maar goed, ik ben al lang blij dat hier een GMA staat.
        Last edited by MatthijsNL; 25-11-08, 04:18.

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Via de netwerkfunctie kun je een GrandMA lichttafel realtime aan je 3D hangen. Dan kun je dus letterlijk pre-productie doen. Toch wel erg handig en bijzonder mooi voor een gratis functie

Veel succes daar!
          Arvid Buit

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

PS Maak in je 3D vooral ook eens gebruik van de moving pathes.

Je kunt een truss tekenen, selecteren tezamen met de lampen die hier in hangen en er een group van maken (rechtermuisklik). Vervolgens zet je je sessie op pauze en kijk je bij objects waar die betreffende groep staat. In je folder "moving pathes" sleep je vervolgens een Z-as move (staat onderin je scherm bij moving pathes, external control). Deze kun je dan weer toewijzen aan een dimmer op je lichttafel. Hiermee kun je op je lichttafel dus bewegende takels maken met REALTIME meebewegende lampen. Dit werkt overigens voor elk object en kan naast z-movement ook yx, en rotaties bevatten. Je kunt dus objecten laten bewegen, of bijv. theaterchangementen invoeren.

suc7
            Arvid Buit

Comment

• lichtpuntje
              • Sep 2003
              • 79

Hoi Matthijs,

Ik heb een tijdje geleden bij MA een dvd besteld met daarbij een tutorial van de GMA. Ikzelf heb slechts een enkele keer met deze tafel gespeeld, en heb dus geen flauw idee van het hoe en wat van deze tafel. Wat ik wel weet is dat er verschillende aspecten van deze tafel naar voren komen die je tegelijkertijd met GMAonPC kunt uitvoeren.
              Ik weet niet of dit iets is waar je wat mee kunt, maar ik denk ik geef het even aan. Misschien heb je er wat aan...

Succes in ieder geval!

Groet,
              Thomas
              dus...

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

De DVD beschrijft een basis-cursus. Als je reeds werkzaam bent met het apparaat zul je hier weinig nieuws vinden.

In dat geval kun je beter een echte cursus volgen, dan komen alle zaken wel aan bod.
                Arvid Buit

Comment

• MatthijsNL
                  • Oct 2008
                  • 49

Pre-productie in de zin van thuis programmeren?
                  In principe zou ik toch met de micro een backup op diskette kunnen maken, en deze openen in OnPC?
                  Maar ik moet je nageven, het is een gave feature.

Met de moving pathes had ik al eens gespeeld.
                  Ik kon ze natuurlijk nog niet aansturen, maar de time controlled pathes gaven al een indrukwekkend effect
                  Alleen hebben we in mijn zaal geen kranen
                  (In de mainstage wel trouwens, 5 stuks)

Opzich ben ik wel geinteresseert in die DVD hoor, ik kan me prima redden met de gma's, maar veel dingen zijn op veel verschillende manieren te bereiken.
                  Veel dingen kunnen vast sneller makkelijker en mooier.
                  Ik zal eens kijken op de site.

Maar ik ga nu eerst eens even wat led wanden nabouwen, zodat ik fijn wat figuurtjes kleurtjes en effectjes kan uitproberen.
                  Het lijkt me wel leuk om spectrum analizers na te bootsen op die wanden.
                  Of een tetris spel, dat moet eigenlijk redelijk makkelijk te doen zijn nu.

Bedankt!

Comment

• MartijnSummer
                    • Jan 2009
                    • 1

Een deel van de oplossing

Originally posted by MatthijsNL
                    Ik krijg in OnPC helemaal niks geregeld.

Hallo Matthijs,

ik heb al enige ervaring op een Grootmoeder en kan je het volgende adviseren.

Maak enkele slimme groepen met je LED fixtures (links-> rechts en boven-> beneden of iets dergelijks).
                    Ga vervolgens naar setup-> auto create -> Effects & Matricks -> klik dan op Creative Built-in Default effects en ook op Create Built-in Default MAtricks.
                    Daarna paar keer op ok klikken en setup afsluiten.

Stap 1: Kies daarna 1 van je groepen. Open je bitmap of effects view (ergens op een leeg scherm klikken en juiste selecteren) druk op hardware knop [edit] en daarna op een leeg vlak in je zojuist gemaakte view.

Stap 2: Kies een kleureffect dat je op je LED's wilt hebben en laat het lopen (wijst zichzelf allemaal). Als je nu 1 effect hebt, ga even met je wings en groepjes en offset spelen, je ontdekt dan veel verschillende effecten. Heb je het effect af. klik het effect dicht. geef het een naam door daarna meteen te beginnen met typen.

Herhaal stap 1 en 2 eindeloos tot je niet meer kunt, of je inspiratie op is

Succes,

Martijn.
                    Kga bij Grootmoeder Cuekeys brengen, in het bos, in het bos.

Comment

Working...