welke lichttafel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marciano
    • Feb 2006
    • 164

Kijk ook eens naar de Strand Palette (VL) is een betaalbare tafel en is een theatertafel met hele goede wapperlampen ondersteuning. En het voordeel is dat iedereen die een beetje van lichtregeltafels afweet er licht uitkrijgt dus geen weken training!!!. Wat ik je ook aanraad ga bij bedrijfen langs dan kan je beter zien wat je van een tafel vindt.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Originally posted by Funmaker
      daar ga ik niet zo akkoord mee...
      theater is hij ook goed bruikbaar (theater stack mode)
      enige jammere aan die modus is dat er geen bewegingen mee in kunnen meen k mij te herrineren maar dat is evt nog op te lossen met 2 submasters ofzo...

en daarnaast op de expert heb je als je wil 600 submasters die je kan programeren en binnenkort met de nieuwe software nog een stukje meer...
      Ik vind alleen het gebruik van submasters bij theater niet handig, ik gebruik veel liever een cuelist, of een tijdlijn.
      Submasters zijn zeer geschikt voor bijvoorbeeld bandjes, festivals en noem maar op, je kunt veel lichtstanden tergelijktijd inschuiven en veranderen naar smaak. Bij theatervoorstellingen wil je dat niet. Je bedenkt je lichtstanden 1x, en je wilt dat, dat elke voorstelling weer terug komt...
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

feit hoewel ik al eens iemand de submasters heb zien gebruiken bij theater
        maar ok hij kende wel de manier van werken met theater stack niet bleek achteraf
        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• JustME125
          • Jun 2006
          • 297

Ik ben inderdaad van mening dat je bij langdurige producties op theatergebied graag een cuelist gebruikt in plaats van submasters. Timing kun je tenminste goed strak proggen bij een cuelist. Bij een eenmalige voorstelling neem ik vaak de moeite niet om alles heel strak te proggen en schuif ik vaak op submasters (zal wel niet de bedoeling zijn maar voor mijn theaterwerk werkt dit prima). Het is dus inderdaad de vraag of je een rock & roll tafel wil met theatermogelijkheden of een theatertafel met rock & roll mogelijkheden. Ik heb hem al eerder aangehaald in dit topic maar er is toen verder niet op ingegaan:

SGM Regia 2048 Live.
          Heb hem op verzoek ƩƩn keer in een noodgeval moeten proggen voor een bedrijf, heeft mij 1,5 uur quickstart manual en een uurtje stoeien gekost ongeveer en toen kon ik de live show er zo intikken. Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil. Overal namen aan geven is echter wel een must bij deze tafel. Programmeren kost me denk ik ongeveer 2x zoveel tijd als bij een pearl (als je de SGM goed kent), je kunt zowel met submasters als met cuelists werken alsook vanaf presets op het touchscreen. Ik ben absoluut geen fan van SGM studio 24/28 SC tafels en de pilot serie maar deze vond ik verbazingwekkend lekker werken voor een SGM. Misschien toch een interessante optie.

Mzzls
          Correct me if I'm wrong

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Originally posted by JustME125
            ...(zal wel niet de bedoeling zijn maar voor mijn theaterwerk werkt dit prima). ...
            Het gaat niet om een bedoeling, maar om wat jij prettig vind met werken. Iedereen heeft zijn eigen manier, en dat is maar goed ook

Ik heb zelf nog nooit gewerkt met de SGM die jij aanhaald.

Ik doe nu toch een dringende, doch vriendelijke oproep aan de TS om een keertje te reageren
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• JustME125
              • Jun 2006
              • 297

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
              Ik doe nu toch een dringende, doch vriendelijke oproep aan de TS om een keertje te reageren
              Lijkt me een goed verzoek.

Ik had ook nog nooit op de Regia serie gewerkt. Alleen op de studio 24 SC serie. Echt enorme ondingen. De Regia werkt gelukkig veel makkelijker, in ieder geval grafisch. Je krijgt tenminste info van dat ding terug! Maarja......wachten op de TS dan maar he!
              Correct me if I'm wrong

Comment

• Juce
                • Aug 2001
                • 203

Ik had al iets opgevangen dat de Roma eindelijk geld had gevonden om nu ook de belichting aan te pakken. Ik ken Roma zeer goed en heb er ook al verschillende producties gedraaid.

Als ik op dit moment als technieker van de Roma moest beslissen, rekening houdend met het soort producties dat er komen en het budget, werd het een Pearl (maar dan wel de 2008 of expert). Ik weet dat deze tafel bij veel theatermensen grijze haren geeft. Maar dit komt dan meestal nog voort uit de periode van de 2000 toen dit nog een crash-bak was en er geen vloeiende bewegingen uit te halen was.

Een pearl is echter een tafel die heel eenvoudig is. Ze biedt veel mogelijkheden (ook naar theaterstack toe) en is bij 85% van de bezoekende lichttechniekers gekend. Dit is ƩƩn van de redenen waarom die oude Avolites ook in de AB nog blijven liggen.

Compulite wordt en Belgiƫ amper gebruikt. ADB Mentor is niet de meest geschikte tafel voor jullie. En al de andere merken als SGM en konsoorten zijn bij jullie gasttechniekers niet zo gelieft.

En dan is er nog MA, HOG en Chamsys. Alledrie beestige tafels, alleen niet zo geschikt om bij jullie te gebruiken, vind ik. Alleen al het gebrek aan faders. En als je bij deze tafels (buiten de chamsys) faders bij wilt, zitten jullie serieus boven het budget.

Vandaar mijn keuze voor de Pearl.

Ohja, en blijf vooral van alle PC - lichttafels af, want daar krijgen de techniekers pas echt grijze haren van!

Comment

• JustME125
                  • Jun 2006
                  • 297

Originally posted by Juce
                  Ohja, en blijf vooral van alle PC - lichttafels af, want daar krijgen de techniekers pas echt grijze haren van!
                  Daar ben ik het dus echt volledig mee eens. Die dingen zijn echt dramatisch!!
                  Correct me if I'm wrong

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Hangt er vanaf wat je bedoeld,

Ik gebruik zelf Grand MA on PC, met een aantal 2port nodes.
                    Wel in combinatie met een Touchscreen, en binnenkort een wing (jej!)
                    Ik vind dit heerlijk werken, uiteraard werkt een 'echte' Grand MA lekkerder, echte knoppen en faders. Maar de on PC versie werkt ook.
                    Bovendien is een grand MA natuurlijk gebaseerd op 'PC lichtsturing'.
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• hanzibar
                      • Sep 2008
                      • 7

Dank dank dank voor alle info die jullie me geven!

ik was deze week bij de verdeler van etc en die zeiden om de congo te overwegen, waar inderdaad ook een hoop faders opzitten wat altijd fijn is!
                      Heeft er hier iemand negatieve of positieve ervaringen mee?

Wat ik persoonlijk vind van de pearl ( heb er niet de grote ervaring mee dus spreek me tegen) is dat hij precies een beetje achterop is dan bv chamsys of GMA, maar spreek me aub tegen als dit niet zo is! dan is het enigste probleem dat er nog een extra tafel in de running is...

En voor diegene die er van zouden wakker liggen... het word een echte tafel een niks met een of andere laptop!

Budgetair hebben we nog niets gehoord van wat er echt mogelijk is.

En nogmaals dank voor de royale reactie!

Comment

• kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

Originally posted by hanzibar
                        ik was deze week bij de verdeler van etc en die zeiden om de congo te overwegen, waar inderdaad ook een hoop faders opzitten wat altijd fijn is!
                        Heeft er hier iemand negatieve of positieve ervaringen mee?
                        De Congo is nog erg nieuw en moet zijn plaats in de Rock 'n Roll nog veroveren, maar in het theater zijn de nieuwe ETC tafels echt aan een opmars bezig. Ze werken erg lekker en zijn compleet, dus ze zouden zeker niet misstaan bij live gebruik en met wat hulp van een huistech kan iedere gasttechneut zijn ding ermee doen.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Juce
                          • Aug 2001
                          • 203

ETC tafels zijn inderdaad aan een serieuze opmars bezig en zijn redelijk betrouwbaar. Heb bij toeval pas wel paar keer achtereen problemen met een tafel gehad, maar dat zal wel puur toeval/pech zijn.

Congo is nog zeer nieuw en nog niet echt gekend in de R&R wereld.

Het achterlopen van de pearl tov die andere tafels ben ik het niet mee eens. Je moet tafels binnen een zelfde reeks vergelijken. Je gaat ook geen gezinswagen naast een sportwagen zetten. De Pearl kan minder dan die andere tafels, maar zit dan ook in een andere prijsklasse. Maar de vraag is wat je nodig hebt bij jullie. Als er producties komen met een uitgebreide lichtset, nemen die toch altijd hun eigen tafel mee.

Ik gaf de Pearl aan omdat die alles kan wat hij moet kunnen bij jullie, binnen de prijsklasse valt en betrouwbaar is.

Nog eens: met gewoon een GMA lite ben je niets bij jullie omdat het ding te weinig faders heeft voor jullie toepassingen. En je begint dan over een serieus budget te praten...

Comment

• hanzibar
                            • Sep 2008
                            • 7

Wel moest het een GMA lite worden zou dit zowizo met een smartfade (etc)ofzo zijn om het aantal schuiven aan te vullen. Dit zou dan budgetair mogelijk moeten zijn...
                            Juce met welke producties ben je in de roma geweest?

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

Originally posted by hanzibar
                              Wel moest het een GMA lite worden zou dit zowizo met een smartfade (etc)ofzo zijn om het aantal schuiven aan te vullen. Dit zou dan budgetair mogelijk moeten zijn...
                              Waarom? Als je goed programmeerd heb je er niet meer dan 10 / 20 nodig hoor!
                              En hang dr dan een simpele lightcommander aan ipv een smartfade
                              Mark van der Werff
                              Groningen

Comment

• Juce
                                • Aug 2001
                                • 203

Nu moet ik al even nadenken, ik ben al met zo veel producties op de baan geweest. Ik weet eigenlijk niet met welke producties we langs daar zijn gepasseerd. Kleinkunsteiland, Te gek, Wannes Van De Velde, Een paar wereldmuziek ensembles die soms voor een korte periode in Belgiƫ waren, ...
                                Er waren zeker ook een aantal bedrijfsevenementen bij.

Comment

Working...