SGM Pilot 2000 midi controler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dojec
    • Oct 2008
    • 9

SGM Pilot 2000 midi controler

Ik heb recentelijk een pilot 2000 licht controller gekocht.
    Het grote voordeel waarom ik voor dit toestel gegaan ben is dat je normaal gezien rechtstreeks via midi commandos ( de nootwaarden ) de lichten kunt aansturen.
    Maar nu blijkt dat gemakkelijker gezegt dan gedaan, dus maw heb ik dit nog niet in orde gekregen. Ik heb in totaal 8 led parren van 6 dmx kanalen en 2 led washers van 4 dmx kanalen. Ze staan geprogrammeerd van waarde rond de 19 tot ergens rond de 80.
    Dus ik zou nu veronderstellen dat ik op 't keyboard noten speel rond deze waarden, dat ik toch iets zou moeten zien. Maar niet dus.
    Om te beginnen is't al niet duidelijk of de dipswitch om het midi kanaal in te stellen werkt volgens 0000 = midi kanaal 1. Of is 0001 = midi kanaal 1?
    Ik heb beide geprobeerd, maar zonder resultaat.
    Dus moet er ergens intern ook nog een parameter verzet worden om dit te kunnen sturen?
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

RTFM!

of voor de mensen die niet weten voor wat dat staat:
    Read The Fucking Manual!!!

lighting consoles architectural and theatrical lighting systems: pilot 2000
    Last edited by moderator; 24-10-08, 12:04.
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• dojec
      • Oct 2008
      • 9

Originally posted by Funmaker
      RTFM!

of voor de mensen die niet weten voor wat dat staat:
      Read The Fucking Manual!!!

lighting consoles architectural and theatrical lighting systems: pilot 2000
      Funmaker, gelieve dan deze manual eens te downloaden en me te zeggen waar dat staat. Een link plaatsen naar de website van de fabrikant en dan uit de hoogte doen is natuurlijk gemakkelijk. Maar ik heb hier 0,0% hulp aan. Dus als je niets beter te posten hebt, post dan niets.

In elk geval voor de mensen die wel willen helpen, ik heb daar al lang voor de stomme opmerking van funmaker de manual gedownload, en compleet gelezen, en op pagina 49 staat er 'iets' over midi, maar niets concreet over hoe je de controller nu echt moet instellen.
      En funmaker, vermits jij toch zo goed manuals leest, op welke pagina vind ik de dipswitch instelling voor midi terug in relatie met mijn originele vraag waar jij dus totaal het antwoord ook niet op weet en buiten wat onnozel doen dus ook totaal waardeloze info gegeven hebt.

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Beste Dojec,

Welkom op het forum.
        Je wilt niet weten hoeveel onnozelen hier een vraag stellen die makkelijk beantwoord had kunnen worden als ze de manual hadden gelzen, vandaar de reactie RTFM, in dit geval misschien dus niet terecht.

Jij hebt de manual wel gelezen en daar word je dus niet wijzer van. Heb je al een geprobeerd te googlen op jouw tafel + MIDI ?? Wellicht dat er op andere fora nl al een topic over is. Een andere oplossing is je hiermee te melden bij je dealer of importeur... je mag verwachten dat zij jou hier zeker mee verder moeten kunnen helpen.

Succes ermee in ieder geval.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dojec
          • Oct 2008
          • 9

[FONT=Helvetica-Condensed][LEFT]De enige info die hierover terug te vinden is:
          The dipswitch on the rear of the board allows to select the MIDI channel on which signals sent to the board are received (the MIDI channels have a range of 1 - 16). Commands are only transmitted by the board on channel 1.[/LEFT]
          [/FONT]
          Dus er staat nergens dat 0000 nu midi kanaal 1 is of niet.
          En waarom werkt het bij mij dan nog niet? Ik zend midi noten over het hele bereik ( gaan de van transpose octaaf -3 op't keyboard om overeenstemmend bvb value 19 te hebben op dmx. ) dus normaal gezien zou ik met 't spelen van die noten het overeenkomstige licht moeten zien oplichten hebben. En dit is niet het geval.

Dus is er iemand die hier ervaring mee heeft? Want het blijkt niet evident te zijn om ergens iemand te vinden die kennis heeft van dit onderwerp.

Comment

• dojec
            • Oct 2008
            • 9

Originally posted by berolios
            Beste Dojec,

Je wilt niet weten hoeveel onnozelen hier een vraag stellen die makkelijk beantwoord had kunnen worden als ze de manual hadden gelzen, vandaar de reactie RTFM, in dit geval misschien dus niet terecht.
            Thanks Berolios.
            Het had dan beter geweest om eerst de vraag te stellen ofdat ik de manual al gelezen had, want vermits ik die nu toch al een paar keer vanvoor naar achter doorgenomen heb, en andersom komt dit voor mij wel erg beledigend over.
            Maar dit terzijde.

Blijkbaar wordt midi in de licht wereld nogal stiefmoederlijk behandeld.
            Dus zo ook bij deze controller. Als je de tekeningen weglaat heb je nog minder dan 1 pagina over waarin ze 'heel' de midi besturing uitleggen. Dus dit is eigenlijk alles behalve voldoende.

Ik heb ook al een mail gestuurd naar de fabrikant. Maar 't is altijd de vraag ofdat je wel een antwoord krijgt. Blijkbaar is dat niet altijd het geval. Daarom de vraag natuurlijk ofdat andere personen hier ook practische ervaring mee hebben. Want misschien is't maar een kleinigheid dat ik over 't hoofd zie, maar 't is waarschijnlijk genoeg om niet te werken.

Comment

• CoenCo
              • Feb 2005
              • 230

Beste Dojecc

Ik heb niet zoveel verstand van Midi, maar ik zal toch proberen je op weg te helpen.
              Het midi-kanaal voor de ontvangst stel je in met de dipswitches op de achterkant, op blz 7/8 van de manual zie je de achterkant van de tafel met daarop een tabbelletje van de dipswitches(helemaal links)
              0000 = midi kanaal 1
              0001 = midi kanaal 2
              0010 = midi kanaal 3 etc. etc

Je kan volgens de handleiding op 2 manieren je licht bedienen.
              óf met een program change, daarmee laad je een memory die je vantevoren gemaakt hebt.
              óf met note-on en note-off daarmee bedien je losse DMX-kanalen.

Comment

• dojec
                • Oct 2008
                • 9

Thanks coenco.

Ik heb wel wat verstand van midi (maar (nog) niet van deze controller), dus volgens mij zou dit inderdaad de enige juiste mogelijkheid zijn, anders zou je nooit kanaal 16 kunnen selecteren.
                Het enige probleem is als ik dat instel op midi kanaal 4 ( = 0011 voor dipswitch ), en m'n upper klavier van't keyboard stuurt uit op kanaal 4, en ik speel alle noten ( van de laagste noot met extra octaaf transpose van -3 om echt het hele bereik te verkrijgen ) dan verwacht ik op een bepaald moment dan m'n lichten zouden moeten beginnen aangaan op't moment dat ik de nootwaarde speel die overeenkomt met het kanaal van 't licht langs dmx kant. Maar momenteel is dit niet het geval, dus ik zie blijkbaar iets over 't hoofd.

Program change heb ik al geprobeerd, en daar moet je dan op voorhand elke stap manuaal programmeren en opslaan in 't toestel.
                Maar de vraag is , hoe enable ik dat de controller de midi info ontvangt?
                De manier waarop ik hem nu heb staan is op de knop 'unit'. Ik heb alle units actief gezet ( de lampjes op de knoppenreeks onderaan pinken ).
                En hoe moeten de schuiven dan staan? Mogen die allemaal dicht staan?
                Ik gebruik o.a. ledpars van showtec, degene met 6 dmx kanalen, en daar kan je bvb RGB apart openzetten zonder dat je nog eens apart een DIM kanaal apart moet openschuiven. Dus 't probleem is hier niet dat ik zowel de noot van de dim moet spelen als de noot van R,G of B.

Ik zal van't weekend eens moeten proberen om een pc aan midi out van de controller te hangen, en zien als ik de schuiven wijzig van sommige pars, ofdat dit dan ook effectief midi signalen uitstuurt.

Dus de hooofdvraag blijft, moet je ergens iets instellen zodat deze controller midi ontvangt en stuurt, of gaat dit gewoon automatisch mee?

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Nu is dit een wild gokje, maar:

Het kan zijn dat MIDI-noten de memory-schuiven aansturen en niet rechtstreeks DMX-kanalen. Maar dat zou onhandig zijn in combinatie met program change...

Let er ook op dat MIDI maar 127 nootwaarden kent. Alles boven kanaal 127 zou je dus nooit aan kunnen sturen.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• dojec
                    • Oct 2008
                    • 9

Hetgene ( en tevens ook het enige ) hierover in de manual staat:
                    [FONT=Helvetica-Condensed][LEFT]This command is used to switch on one or more of the first 128 channels using the MIDI “Note On” command and treating the channel like a key on a piano keyboard. It's therefore virtually possible to “play" the light channels.
                    The range of values must be between 0 and 127.
                    If the device transmitting the MIDI signals is fitted with Velocity control, the channel is[/LEFT]
                    switched on at the level indicated by Velocity, if not, it’s simply switched on.
                    Dus hetgene ik hieronder versta is dat een nootwaarde die je speelt direct zou moeten vertaald worden naar dmx.
                    Ik begin aan de dmx kant met de mapping rond waarde 19 en eindig rond de 80. Dus qua bereik zou dat geen probleem mogen geven.
                    Daarmee dat ik ook't keyboard transpose op octaaf -3 om die onderste waarden te kunnen 'spelen'.

Bijna alle controllers van showtech gebruiken de midi waarden om een bepaalde chase te starten, en hun functie is ook gelimiteerd tot deze midi toepassing. Daarom dat ik voor de pilot 2000 gekozen heb, vermits deze wel rechtstreeks de kanalen zou moeten kunnen aansturen.

Iets wat ik ook in de manual mis is een deftige midi conversie tabel. Zelfs een eenvoudige tabel had al leuk geweest....
                    [/FONT]

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Lees in de manual het volgende:

7.3.1 - Midi IN - Note On
                      This command is used to switch on one or more of the first 128 channels using the MIDI "Note On" command and treating the channel like a key on
                      a piano keyboard. It's therefore virtually possible to "play" the light Channels.
                      The range of values must be between 0 and 127. If the device transmitting the MIDI signals is fitted with Velocity control, the channel is
                      switched on at the level indicated by Velocity, if not, it's simply switched on.

Is het niet stiekum zo dat je keyboard deze velocity op 0 uitstuurt?
                      Daarnaast zou ik persoonlijk ook eens het adres verkeerdom (dus 1100) instellen dan wel geinverteerd (wat dus ook 1100 wordt ).

Je weet maar nooit.
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• dojec
                        • Oct 2008
                        • 9

Originally posted by SoundOfSilence
                        Lees in de manual het volgende:

Is het niet stiekum zo dat je keyboard deze velocity op 0 uitstuurt?
                        Daarnaast zou ik persoonlijk ook eens het adres verkeerdom (dus 1100) instellen dan wel geinverteerd (wat dus ook 1100 wordt ).

Je weet maar nooit.
                        Normaal gezien niet. Ik heb't geprobeerd met een roland G70. Terwijl ik de noten duidelijk hoorde, dwz dat lokaal de velocity >0 zijn, lijkt het me bijna onmogelijk dat dezelfde waarden via midi wel op 0 zouden gezet worden. Maar ik moet toegeven dat ik op deze test setup niet echt controle heb over de signalen. Daarom dat ik 't eens ga proberen met de laptop en via cakewalk eens alle noten te sturen op alle kanalen. Zo weet ik 100% zeker dat er iets gestuurd wordt.

Dat van die dipswitch setting is een goede tip, want ondanks wat er hier beweert wordt staat er geen duidelijke info hierover in de manual.

Ik ga in elk geval eens proberen om de 16 midi kanalen tegelijk te sturen, dan is de dipswitch setting van weinig belang in eerste instantie.

Comment

• Funmaker
                          • Jun 2006
                          • 922

mijn oprechte excuses... ik dacht dat het je ging om het patchen... verkeerd gelezen. Trek mijn woorden terug en heb da manual half doorbladert en zag daar mooi uitgelegd hoe patchen werkt en aangezien er ind ooit van die "luierikken" passeren...
                          dus sorry...
                          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• dojec
                            • Oct 2008
                            • 9

Originally posted by Funmaker
                            mijn oprechte excuses... ik dacht dat het je ging om het patchen... verkeerd gelezen. Trek mijn woorden terug en heb da manual half doorbladert en zag daar mooi uitgelegd hoe patchen werkt en aangezien er ind ooit van die "luierikken" passeren...
                            dus sorry...
                            Hi funmaker.
                            Geen probleem hoor. Heb misschien ook wat hevig gereageerd, maar als je er al dagen mee bezig bent zonder resultaat, dan wordt die lont natuurlijk wat kleiner .

Ik ben momenteel nog niet verder geraakt ( wegens optreden ), dus 't zal iets voor van de week worden.
                            Moest er natuurlijk iemand al een oplossing hebben ondertussen, dan hoor ik't graag. ( bespaart waarschijnlijk weer enkele frustrerende uren - dagen - weken )

Comment

Working...