Advies lichttafel gevraagd - makkelijke Cue stacks vereist

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorg
    • Oct 2007
    • 28

Advies lichttafel gevraagd - makkelijke Cue stacks vereist

Beste mensen,

We zijn in de opstart fase van een nieuwe avondvullende Dinnershow. Momenteel draaien we de show qua licht met een SGM Studio 12. De tafel functioneert momenteel niet helemaal naar onze wens, en zijn dus op zoek naar een tafel rond de zelfde klasse, maar die beter om kan gaan met que's maken etc...

Het lichtpakket bestaat uit 6 koppen, 4 scans, wat effecten zoals blinders etc, en een frontje uit 6 pc's. Relatief simpele opzet dus, maar aangezien er een hele hoop que's in de show gebouwd zitten zoek ik toch een tafel die wat meer naar de theatersector wijkt...

Zoals ik al zei werken we nu met een SGM tafel. Ik ben hier niet ontevreden over, maar ik mis een aantal snelle functies zoals een stand overzetten naar een andere memory en een overzichtelijke quelist maken.

Wat raden jullie mij aan?
    Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!
  • kristofb
    • Sep 2006
    • 91

ik zou eens voor een chamsys kijken.

zeer compact en zeer simpel te programmeren en bedienen.

ChamSys

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

ETC Smartfade ML.

Product Specification
      MECHANICAL
      24 channel/parameter/memory faders
      24 direct select keys with RGB LED backlights
      3 rotary encoders for confi guration, programming
      2 2x20 LCD displays for confi guration, programming
      MIDI In*
      MIDI Out*
      USB for connection to PC
      Crossfader pair with GO, PAUSE, GO BACK
      Master fader and Blackout key
      Bumps Master and SOLO key
      Kensington lock point for security

PLAYBACK CONTROLS
      24 x 12 pages Memories
      12 x 12 pages 24-step Sequences
      199-step Stack
      Crossfader pair with GO, PAUSE, GO BACK
      Master fader and Blackout key
      Bumps Master and SOLO key
      Independent channels (IND1 and IND2)

PROGRAMMING TOOLS
      24 x 2 pages parameter faders
      3 rotary encoders
      2 2x20 LCD displays
      24 direct select keys for access to devices, groups, palettes
      and effects
      24 Groups
      24 x 3 Palettes (Focus, Color, Beam)
      Parameter Fan
      22 Effects (11 shape effects/11 linear effects)
      10 Snapshot memories for temporary storage
      Memories, Stack and Sequences can be edited
      Sequence/Stack steps can be inserted, moved and deleted
      individually
      INTERFACES
      DMX512A Output
      USB
      MIDI In*
      MIDI Out*
      * MIDI support not available in initial software release.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Robbert Jan de Klerk
        • Jul 2008
        • 27

Pearl Tiger van Avolites zeer mooie en makkelijke tafel en zeker z'n geld waard.
        Van par tot fresnel met elk type lampje red ik me wel!

Comment

• Orbis
          • Feb 2004
          • 217

zeker chamsys bekijken.
          avolites werkt ook heel fijn maar zou ik niet meer kopen, eerder wachten tot avolites met een tafel komt die anno 2008 meekan met de huidige technieken en technische vereisten.
          sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Ik denk dat de onderwerp starter meer geholpen is met een toelichting op een advies/tafel.

Simpelweg roepen, smartfade, pearl/chamsys...dat is nogal kort door de bocht en helpt nou niet echt heel veel bij het maken van een keuze...

Dus.....graag een toelichting wat de voordelen zijn van een tafel, waarom je juist die tafel adviseert, waarmee vergelijk je de tafel en wat maakt die tafel juist zo geschikt.

Alvast dank voor jullie aanvullingen!
            ps. vergeet niet dat er ook een budget meespeelt.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gerrit Hurkens
              • Dec 2000
              • 252

Ik ben enthousiast over Chamsys.

Programmeert intuitief en heeft sinds kort een soort hog legacy modus.
              Uiteraard tracking en non tracking zijn aanwezig.

Voordeel van deze tafel is de hardware, die is in veel smaken te verkrijgen, van simpele pc wing (maar wel met DMX output!) tot de volledige tafel.

Ook (en da's handig voor de toekomst) kan deze tafel babbelen met VJ software, waarbij the thumbnails in je pallettescherm komen!
              \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

ETC SmartFade is erg overzichtelijke tafel en erg makkelijk te programmeren. Ook cuestacks (lists) zijn makkelijk te proggen, en af te spelen.
                Ander alternatief is een Zero 88 Jester ML, ongeveer het zelfde als de SmartFade, maar dan iets simpeler.
                Zelf heb ik de Smartfade vorig jaar in Frankfurt gezien en getikt, zeer en zeer netjes. Meekleurende buttons etc. Ook de offline-editor is uitermate lekker werken.

Chamsys of Grand MA on PC ook zeker goed advies, maar denk ik toch te omslachtig voor het gene wat de TS zoekt, voordeel is wel: goedkoop!
                (en dan is Chamsys nog het goedkoopst (+- 150 euro, zonder pc), Grand MA on PC zit rond de 1000 euro, zonder pc)
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

Comment

• Shark
                  • Aug 2007
                  • 208

heb momenteel ook de chamsys pc wing zoals te zien op deze foto

mijn pc wing staat op soort van mouche, is geen isomo. daaronder kan ik dan mijn laptop schuiven. Doordat mijn pc wing iets hoger staat, komt het ook bijna samen met mijn touch screen welk dan makkelijker werkt..

ben er zelf heel tevreden over.
                  had vooral voor dit gekozen aangezien hij heeel veel aankan. Binnen enkele stappen (FX engine) heb je al een mooie show in elkaar gestoken. Op deze pc wing heb ik 2 dmx outputs (2 x 512 kanalen).
                  Zoals je ziet heb je links en rechts steeds 4 encoders (knoppen om mee te draaien) waarmee je live alles snel kan aanpassen van bewegingen, overgangen,..
                  ja ken ook allerlei acties programmeren achter virtuele knoppen die op het scherm dan te vinden zijn (kleuren, gobo's,..)
                  De makkelijk aan te passen cue's die je omschrijft kan zeker met dit. op de foto hierboven zie je de cue stack die ik gemaakt heb voor de parren. Het is iets moeilijker te zien op deze foto, maar er zijn wel een aantal kolommen die je per cue kan aanpassen om 100% de juiste output te verkrijgen die jij zelf wil.

hier staat ook enorm veel uitleg: ChamSys
                  hoe chamsys begonnen is, was voor mij ook een rede om toch voor dit te gaan: ChamSys

ik vond het zelf een heel mooie investering en zelfs enorm weinig geld voor wat je er echt allemaal mee kan doen (als je deze vergelijkt met andere lichttafels). De software word ook steeds aangepast, via een forum van chamsys krijg je snel antwoord op uw vragen. Het programma zelf word ook vooral aangepast met de kijk op wat de gebruikers nodig hebben of wat ze als eventuele aanvulling wensen.

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                    Chamsys of Grand MA on PC ook zeker goed advies, maar denk ik toch te omslachtig voor het gene wat de TS zoekt, voordeel is wel: goedkoop!
                    (en dan is Chamsys nog het goedkoopst (+- 150 euro, zonder pc), Grand MA on PC zit rond de 1000 euro, zonder pc)
                    Is die 150 euro alleen een DMX-dongle, of ook de PC-wing? (De Enttec Pro dongle is inderdaad rond die prijs en wordt door Chamsys ondersteund)

Ik weet niet wat Chamsys voor sturingen accepteert behalve zijn eigen PC-wing, de software is wel gratis dus je kunt altijd experimenteren. En mocht je al ergens een Art-Net installatie hebben hangen, dan kun je gewoon de laptop neerzetten en gaan prutsen zonder dat je extra hardware nodig hebt.
                    Last edited by moderator; 15-09-08, 18:29. Reason: stoney, een forum heeft zn beperkingen....vraag verwijderd
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Shark
                      • Aug 2007
                      • 208

Originally posted by Stoney3K
                      Is die 150 euro alleen een DMX-dongle, of ook de PC-wing? (De Enttec Pro dongle is inderdaad rond die prijs en wordt door Chamsys ondersteund)

Ik weet niet wat Chamsys voor sturingen accepteert behalve zijn eigen PC-wing, de software is wel gratis dus je kunt altijd experimenteren. En mocht je al ergens een Art-Net installatie hebben hangen, dan kun je gewoon de laptop neerzetten en gaan prutsen zonder dat je extra hardware nodig hebt.
                      die 150 is zeker al niet voor een (mini) PC Wing, kan mij ook niet meer inbeelden hoeveel ik juist heb gegeven aan de PC Wing, maar was ongeveer 1800 excl btw voor de wing en een draag/opberg zak erbij.. kan er ook wel hard naast zijn.

als ik nu zou kiezen voor deze pc wing of een entec controler.. geef mij dan maar die pc wing.. is duurder, ma heb je ook veel meer plezier aan tijdens de show zelf. dit is dan wel vooral persoonlijk
                      Last edited by Shark; 15-09-08, 19:15.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Prijs klopt ongeveer, kan sterk veranderen.
                        Procon in Duitsland heeft ze volgens mij, geen idee of dit klopt hoor!

Wing is uitermate handig. Eigenlijk verlang ik naar een Grand MA on PC wing, maar das even offtopic (werk nu met 2 touchscreens, maar echte knopjes zijn altijd wat makkelijker werken (en geil))
                        MEEO Audio Licht Rigging,
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• Shark
                          • Aug 2007
                          • 208

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                          Prijs klopt ongeveer, kan sterk veranderen.
                          Procon in Duitsland heeft ze volgens mij, geen idee of dit klopt hoor!

Wing is uitermate handig. Eigenlijk verlang ik naar een Grand MA on PC wing, maar das even offtopic (werk nu met 2 touchscreens, maar echte knopjes zijn altijd wat makkelijker werken (en geil))
                          even OFFTOPIC:
                          ik ga niet zo hard op in mijn werk, maar als ik het ff ni te letterlijk opneem.. ok dan moet ik ook toegeven dat knopjes toch meer hebben dan constant muisklikjes
                          en die grandma on pc wing is er wel, maar universeel. Heb deze setup dit weekend gezien op een fuif in meerhout "give gaas", waar ze een laptop met grandma hadden en via een bepaalde grandma converter ofzoiets.. hing daar een universele wing op. De verhuur daar was DEMON

ONTOPIC:
                          ik was in het begin ook op zoek naar een zeer goede lichttafel die enorm veel aankon. Heb vaak gezien naar de scanmasters en dergelijke maar na lang lezen begon ik harder te twijfelen over wat ik echt wou.. elke tafel had zo zijn voor en nadelen.

Keek ook vaak naar een grandma, avolites, hog,.. maar viel ver buiten mijn budget. Na een hele tijd goed rond te kijken kwam ik de chamsys tegen, veel rondgekeken op hun site, de gratis software gedownload (ja is gratis te verkrijgen via de site!) en even mee zitten experimenteren. Mijn bewuste voorkeur op dat moment voor het aanschaffen van een chamsys was vooral het werk dat achter deze software zit en de service die erbij komt. Ook de pc wing die ik heb, kost misschien "vrij veel" voor wat het uiteindelijk is, maar als je het geheel bekijk, kost deze in mijn ogen weer vrij weinig. De gratis software en alle service hierachter moet je uiteindelijk ook meetellen.

Het grote voordeel van deze gratis te verkrijgen software is vooral het kijken naar alle functies en het warm worden voor deze uiteindelijk toch te gaan gebruiken. Ik heb ook al wel eens negatieve reacties gekregen over chamsys algemeen, maar dit gaat dan vooral over een persoonlijke voorkeur voor iets bepaald, en van "horen zeggen van anderen" kom je meestal niet verder, met de ervaring van iemand ben je het meeste.

Comment

• LJmalcolm

Hier ook een uitermate tevreden gebruiker van chamsys op de pc, in het programma zelf is zo goed als alles snel en makkelijk in te stellen.

Ik gebruik de normale wing icm met een touchscreen en dat is voor de meeste dingetjes goed te doen, alleen kom je soms wat faders te kort(10 aanwezig) maar voor zo'n 3500 euro kun je een playback wing halen met 24 extra faders

Het mooie is ook dat wanneer je ergens niet uitkomt of je mist een paar functies dan kun je ze gewoon mailen of wat achterlaten op het chamsys forum en de kans is groot dat het dan bij de volgende update aanwezig is.

Comment

• lichtpuntje
                              • Sep 2003
                              • 79

Jorg,

Ik draai zelf ook een dinnershow/illusieshow met een SGM studio24sc. Daaraan heb ik 8 wappers hangen en wat gewoon licht. Nu heb ik ook een boel cue's die essentieel zijn voor met name de illusieshow. Nu heb ik gewoon per showblok een pagina aangemaakt met registers. Ik moet eerlijk toegeven dat ik fijnere tafels ken, maar wat betreft het aantal cue's vind ik dat ik niets te klagen heb... Nu heb jij de studio12, dus ook minder cue's (lees: registers) tot je beschikking. Is het dan geen idee om over te stappen op een studio24? Je blijft in ongeveer hetzelfde budget zitten, alleen je hebt meer registers tot je beschikking. Het gebruikersgemak blijft (helaas) hetzelfde.
                              Wat je aangeeft over het snel editten van cue's: als je eenmaal een standaard show hebt draaien, lijkt het mij niet echt noodzakelijk dat je constant memory's hoeft te wijzigen. Daarom vind ik deze tafel met name geschikt voor vaste installatie's. Wanneer je elke keer een andere installatie hebt, is dit echt een kl*tetafel. Heb ze ook weleens meegehad op locatie en dan is proggen zowat een dagtaak.

Gr. Thomas
                              Last edited by lichtpuntje; 16-09-08, 13:57.
                              dus...

Comment

Working...