sunstrips/blinders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

sunstrips/blinders

Had zelf 2 vragen over deze "balken".

als ik rondzie op het internet en zoek op deze 2 namen, kom ik meestal wel hetzelfde tegen, of staat er een product met deze beide namen bij. Dus dacht dat het simpelweg synoniemen zijn. Later merkte ik ergens weer iets op dat hij een X aantal blinders en X aantal sunstrips had in stock.. dus de gedachte dat het synoniemen zijn was toen weer even weg. Dus wat is nu echt een sunstrip en een blinder?

Maar zelf zoek ik dus ook 2 van deze actieve sunstrips met een goed voorbeeld als die van showtec. Simpel 10 spotjes op een rij die ik met 10 kanalen (per spot 1 kanaal) kan bedienen. 2dehands is het moeilijker te vinden of ik moet enorm ver rijden. Weet iemand in belgie ergens een winkel zijn voor een goede nieuwprijs of een 2dehandsverkoop van 2 actieve sunstrips?

Ik woon in Olen, is naast Herentals, Geel, vlakbij bobbejaanland,.. en in de provincie Antwerpen

hartelijk dank al!
    groetjes
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Sunstrips zijn echt de door jou genoemde showtec Sunstrips met 10 spotjes, dit kan passief (extra dimmerkanaal) of actief (met ingebouwde dimmer gebeuren).
    Een blinder kan een sunstrip zijn. Blinder is eigenlijk een benaming voor een felle lamp, die als effect even aan wordt geschakeld.
    Je hebt de CatEye (2 spotjes) of je hebt ze met 4 of 8 lampen. Deze lampen zijn dan altijd 120 volt, meestal PAR 36.
    Onder blinders vallen ook de ACL setjes, en eigenlijk valt een gamma bouwlampje ook onder een 'blinder'.

Zo heb ik het altijd geleerd, correct me if im wrong
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 14-08-08, 13:58.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

Tsja blinder, in principe valt elke lamp waar je een verblindend effect met probeert te maken onder die benaming.
      Er zijn enerzijds de sunstrips, of misschien is striplight ofzo een betere benaming aangezien sunstrip over de Showtec dingen gaat. Overigens is Showtec niet de enige fabriekant, Altman maakt een gelijkaardig iets, Thomas zou er ook hebben (al is daar bitter weinig info over te vinden) en EML heeft er in eigen beheer ontwikkeld.

De CatEyes zijn volgens mij de kleine blinders voor GY5,3 of MR16 hallogeen lampjes, deze zijn in verschillende formaten verkrijgbaar (2,4,8,? lampjes).

Dan zijn er de grotere gevallen met lampen in formaat par 36.
      Meestal worden hiervoor DWE lampen voor gebruikt, maar ACL zou eventueel ook kunnen, en tegenwoordig zelfs met LED's. Deze zijn verkrijgbaar van 1 tot 12 lampen (al dacht ik ooit ook een 16 lamps versie gezien te hebben). Meestal wordt een 4 of 8 lamps versie gebruikt. Overigens moeten de lampen bij de 4-lites niet steeds in een vierkantje staan. Er bestaan ook armaturen waarin deze gewoon allemaal naast elkaar zitten.
      Deze worden vaak kortweg 4-lites of 8-lites genoemd.

Dan zijn er ook nog blinders in formaat par 64, hetzelfde principe als de par 36 versie, alleen groter.
      Al heb ik er hier nog nooit één live van aan het werk gezien.

Ik lees ook dat je 2e hands actieve sunstrips zoekt. Ik denk dat je deze moeilijk gaat vinden aangezien deze nog niet zo heel lang op de markt zijn, en de meeste bedrijven ze dus ook niet te terug koop aanbieden.
      Last edited by stekelvarke; 14-08-08, 00:55. Reason: aanvulling
      exit night into LIGHT

Comment

• Shark
        • Aug 2007
        • 208

misschien dat ik hier meer info erover kan verwachten, maar heb dus 2 soorten sunstrips gevonden..

deze die hier ook in de shop te verkrijgen zijn:
        Showtec Sunstrip, Active DMX, Stageblinder, incl. lamp (10x) - J&H Licht en Geluid

en andere, lijken mij de witte producten of dergelijke?
        Party sound & Light Service > Shop

de eerste heeft dus de volgende lampen:
        10x Showtec 240V/50W GU10 (82381)

en de tweede heeft deze lampen:
        10x 240VAC / 75W (GU10-fitting)

dus mijn "logische" gedachte was dat de showtec goedkoper zouden zijn aangezien ze minder vermogen leveren? DMX menu's zijn eventueel anders en misschien met dipswitches bij de 2de, maar zie niet direct waar echt het grote prijsverschil in kan zitten? Of eventueel zijn de spots van de showtec meer helder, zelfs al hebben ze minder W ?

Comment

• DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

Originally posted by Shark
          misschien dat ik hier meer info erover kan verwachten, maar heb dus 2 soorten sunstrips gevonden..

deze die hier ook in de shop te verkrijgen zijn:
          Showtec Sunstrip, Active DMX, Stageblinder, incl. lamp (10x) - J&H Licht en Geluid

en andere, lijken mij de witte producten of dergelijke?
          Party sound & Light Service > Shop

de eerste heeft dus de volgende lampen:
          10x Showtec 240V/50W GU10 (82381)

en de tweede heeft deze lampen:
          10x 240VAC / 75W (GU10-fitting)

dus mijn "logische" gedachte was dat de showtec goedkoper zouden zijn aangezien ze minder vermogen leveren? DMX menu's zijn eventueel anders en misschien met dipswitches bij de 2de, maar zie niet direct waar echt het grote prijsverschil in kan zitten? Of eventueel zijn de spots van de showtec meer helder, zelfs al hebben ze minder W ?
          weet een verhuurbedrijf waar ze de showtecs andere lampen aan het geven zijn: van 50W naar 75W... dit omdat 75 watters meer output hebben
          blijkt dat deze lampjes ook een pak geld meer kosten dan de 50 watters omdat 75 blijkbaar niet zo'n standaard is in halogeen
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Shark
            • Aug 2007
            • 208

Originally posted by DJ_matthias
            weet een verhuurbedrijf waar ze de showtecs andere lampen aan het geven zijn: van 50W naar 75W... dit omdat 75 watters meer output hebben
            blijkt dat deze lampjes ook een pak geld meer kosten dan de 50 watters omdat 75 blijkbaar niet zo'n standaard is in halogeen
            nu begin ik mij meer af te vragen vanwaar de showtecs dan zoveel duurder zijn, als de 75W lampen van het andere toestel al veel meer kosten. Uiteindelijk is het 2de product veel goedkoper, zelfs al bevat dit de duurdere 75W lampen?

of betalen we de helft voor de merknaam "Showtec" en andere helft voor het materiaal? En bij het andere product enkel voor het product zelf?

Comment

• Wouter Verlinden
              • Dec 2000
              • 263

Sinds wanneer is "Showtec" een merknaam die geld waard is???

In mijn jonge tijd waren enkel merken als James Thomas, Prolyte, Avolites, Doughty, Altmann, ... geld waard....
              Wouter Verlinden
              Creative Sound & Light Development

Comment

• Shark
                • Aug 2007
                • 208

Je moet het zeker niet zo letterlijk nemen, maar vraag mij enkel af waarom de showtec sunstrip zoveel duurder is als je beide sunstrips bijna hetzelfde kan aansturen en het "wit product" dan net de duurdere spots heeft.. volgens mij zou de showtec sunstrip dan net goedkoper zijn dan die andere?

Comment

• PeterZwart
                  • Jan 2008
                  • 402

ik kan niet aantonen waarom er prijs verschil in zit.

wat ik wel weet is dat de active sunstrips van showtec mij zeeer goed bevallen.

Heb er momenteel zelf nu 6 liggen en zit er sterk overna te denken deze mogelijk uit te breiden naar 10 of 12 stuks.

je hebt er meer mogelijkheid mee dan ik dacht, zeker bij grote aantallen.
                  Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• Shark
                    • Aug 2007
                    • 208

heb via een leverancier even een handleiding gekregen van zo een "wit product".

deze was met dipswitces waarvan 1-9 voor dmx adres zijn en 10,11 en 12 voor een mode in te stellen (dmx=000, standelone, master/slave,..)

maar het rare komt nu. in de showtec sunstrips kun je via het menu instellen of je een 10, 5, 2 of 1 kanaals modus wil. Bij het wit product word dit bepaald door het dmx adres je geeft aan de sunstrip.

beter gezegd:
                    - wil je een 10 kanaals mode => dmx adres van 41 tot 70
                    - wil je een 5 kanaals mode => dmx adres van 71 tot 100
                    - wil je een 2 kanaals mode => dmx adres van 101 tot 130
                    - wil je een 1 kanaals mode => dmx adres van 131 tot 160

het unieke was wel dat dmx 0 tot 40 "Alle lampen zijn uitgeschakeld" is.

in verband met de lampen is hieronder een korte tekst die ik via email heb ontvangen:

"Natuurlijk is ook hier een opmerking te maken: chinese lampen hebben geen overdreven lange levensduur. Lampen van Philips, Osram e.d. kosten 4 keer meer, maar durven 2 jaar waarborg geven."

Ook hangt er veel af van het gebruikte materiaal. Zo zal een chinees product steeds minder robuust zijn, maar dit merk je niet aan het uiterlijk. En natuurlijk ook aan de aankoop van het aantal stuks door de "opkoper", niet door de klant.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Lampen van Philips, Osram e.d. kosten 4 keer meer, maar durven 2 jaar waarborg geven.
                      Ik ken geen enkele fabrikant die bij halogeenlampjes rechtstreeks op 230 Volt garantie durft te geven. Die dingen gaan VEEL sneller kapot dan gewone op 12 Volt.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Originally posted by Shark
                        heb via een leverancier even een handleiding gekregen van zo een "wit product".

deze was met dipswitces waarvan 1-9 voor dmx adres zijn en 10,11 en 12 voor een mode in te stellen (dmx=000, standelone, master/slave,..)

maar het rare komt nu. in de showtec sunstrips kun je via het menu instellen of je een 10, 5, 2 of 1 kanaals modus wil. Bij het wit product word dit bepaald door het dmx adres je geeft aan de sunstrip.

beter gezegd:
                        - wil je een 10 kanaals mode => dmx adres van 41 tot 70
                        - wil je een 5 kanaals mode => dmx adres van 71 tot 100
                        - wil je een 2 kanaals mode => dmx adres van 101 tot 130
                        - wil je een 1 kanaals mode => dmx adres van 131 tot 160

het unieke was wel dat dmx 0 tot 40 "Alle lampen zijn uitgeschakeld" is.

in verband met de lampen is hieronder een korte tekst die ik via email heb ontvangen:

"Natuurlijk is ook hier een opmerking te maken: chinese lampen hebben geen overdreven lange levensduur. Lampen van Philips, Osram e.d. kosten 4 keer meer, maar durven 2 jaar waarborg geven."

Ook hangt er veel af van het gebruikte materiaal. Zo zal een chinees product steeds minder robuust zijn, maar dit merk je niet aan het uiterlijk. En natuurlijk ook aan de aankoop van het aantal stuks door de "opkoper", niet door de klant.
                        hé? Welke idioot heeft dit bedacht? Je kunt dus maar 3 van zulke strips in 10 kanaals modes aansluiten, met elk een appart startadres?
                        Sorry hoor, maar degene die dit bedacht heeft, was niet helemaal wakker
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• Funmaker
                          • Jun 2006
                          • 922

of je moet beginne kl*te met universes maar dat lijkt me ook niet ideaal doe dan maar de gewone sunstrips...
                          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• keenoncoolstuff
                            • May 2003
                            • 695

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                            hé? Welke idioot heeft dit bedacht? Je kunt dus maar 3 van zulke strips in 10 kanaals modes aansluiten, met elk een appart startadres?
                            Sorry hoor, maar degene die dit bedacht heeft, was niet helemaal wakker
                            Volgens mij heeft de OP de handleiding verkeerd geïnterpreteerd. Je zult bij dit armatuur via 1 dmx-KANAAL de aansturing kunnen instellen. Afhankelijk van de dmx-WAARDE die dit kanaal heeft zal de sunstrip met 1, 2, 5 of 10 kanalen moeten worden aangestuurd.

Groet, Rob.
                            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

laten we het hopen
                              iemand anders nog informatie over deze 'rare' instelling?
                              Mark van der Werff
                              Groningen

Comment

Working...